Tankstation/rustplaats aansluiten op snelweg zonder foutmeldingen?

Nee, ook alle op- en afritten:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dmotorway_link

Alle op- en afritten van een highway=motorway tag je als highway=motorway_link. Bij een tankstation/rustplaats loopt die motorway_link tot aan de bordjes zoals deze, of de eerste splitsing. Daarna is het highway=service.

Klopt; een oprit of oprijlaan (welke hangt de waarde van het huis af, maar het is dezelfde tag gelukkig :)). Deze weg is dat niet; daar zou ik de service=* tag weglaten.

Ik wrote dat niet hoor :wink:

Sorry, dat was goedegazelle die dat wrote. Ik heb het wel vaker dat de ‘Quick quote’-knop een verkeerde naam invult. Vaag.

Ik zie het.

Is het correct dat ik de afslagen heb voorzien van een motorway_junction met naam of kan dat beter weg? De naamsvermelding op zich lijkt me wel nuttig.

Voorbeeld van hoe het kan:

https://www.openstreetmap.org/#map=17/53.20405/5.68533

Geen idee, ik ben niet zo thuis in de junctions.

Wiki over de highway=motorway_junction:

Ik denk dat ik ze beter weg kan halen.

Mooi laten zeuren, ze checken of er binnen 100 m van de weg die aan de snelweg vastzit een tankstation/parkeerplaats/toilet/restaurant te vinden is. Daarbij wordt aansluitende wegen niet gevolgd. In dit geval is die afstand blijkbaar net wat groter.
Je kunt op github voorstellen om wat ruimer te zoeken, maar de laatste twee jaar is er niets gewijzigd aan de code, dus of dat veel zin heeft…

Volgens de wiki-pagina voor highway=services is dat wel de bedoeling.

Trouwens, ik ben het met Jeroen eens dat service=driveway hier niet gewenst is.

Ik heb alvast De Hucht aangepast. Om het samen te vatten, dit zijn de richtlijnen die ik heb aangehouden:

  1. Zowel op- als afrit krijgen een motorway_junction knoop waarbij de afrit wordt voorzien van een naam.
  2. De op- en afritten zijn beiden van het type motorway_link.
  3. De motorway_junction ligt in het gebied waar de bestuurder van baan kan wisselen.
  4. Het servicegebied is niet verbonden met de wegen maar ligt er los overheen.
  5. Tussen de motorway_links liggen service wegen.

Overkapt gedeelte:

  1. Daken krijgen layer=1
  2. Wegen zijn niet verbonden met de daken want op andere hoogte.
  3. Het wegdeel dat onder het dak door loopt wordt getagd met covered=yes.

Ha Goedegazelle,

Volgens mij hadden we consensus dat wegen dmv nodes zijn verbonden met de buildings in geval van tunnel=building_passage en covered=yes? Dat zijn van die uitzonderingen.
… en hier heb ik de highway=services laten aansluiten aan de landuse en de landuse binnen in het vlak als inner opgenomen in een mp.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.05162/4.43740
Wanneer je uitzoomt zie je nog de oude situatie.

Eggie

Waarom heb je ervoor gekozen die stukjes gras en pedestrian uit het gebied te snijden d.m.v. een multipolygon? Van dat gras zou je nog kunnen vinden dat het er niet bij hoort, maar de pedestrian hoort toch zeker bij het highway=services-gebied?
Ik zou het net als bij een park gewoon als deken eroverheen leggen. In dit geval lijkt me de sloot eromheen een mooie grens.

Groet, Alphensebezorger.

Ik ben me van geen concensus bewust. Ik zou een weg alleen aansluiten op een dak wanneer de weg over het dak verder loopt.

De stukjes landuse wil ik behouden, want dat is hetgeen dat je ziet. De highway=services vind ik meer de functie.
… maar voor alles is wat te zeggen.
Dat vastmaken aan die gebouwen zal ik eens proberen te vinden. ik meen dat JOSM ook ging protesteren als de nodes los op elkaar lagen van het begin van de tunnel of de covered yes.

Zal eens zoeken in de wiki.

Tagging

Ways passing through buildings should normally have the same (or none) layer as the building.

When used this way the building and the way should have shared nodes at the entry and exit points of the building. The way should be split at the entry and exit nodes and only the part covered by the building should be tagged with covered=yes.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:covered

Bij shared nodes begrijp ik dat ze met elkaar verbonden zijn.

Dat behouden van landuse en pedestrian lijkt me een goed idee, ik probeerde ook niet te suggeren dat ze gewist moeten worden. Maar ik zou zelf de highway=services gewoon als (losliggend) vlak eromheen getekend hebben, en geen multipolygoon gebruikt hebben. Met de multipolygoon zeg je eigenlijk: “Hier is een gebied met ‘services’, maar de stukjes die binnen de inners liggen, vallen daar niet onder.”
Voor mijn gevoel vallen zeker de pedestrians er wel onder, en de landuse toch ook.

Wanneer je een park tekent, gebruik je ook geen multipolygoon om waterpartijen “eruit te snijden.” Die horen immers ook bij het park. Naar mijn idee is dit een vergelijkbare situatie. Maar als jij vindt dat de grasveldjes en pedestrians niet bij de “services” horen, dan is een multipolygoon de juiste tagging om dit weer te geven.

Nou… ik was eerder “bang” dat de “landuse=grass” niet wilde renderen en onder het tapijt van de services geveegd werd. Dat is eigenlijk de reden…, maar wellicht is het niet zo. Wat ligt boven in rendering?
Een leisure=park zou ik niet een outer mp maken, want dat is een transparant.
Is de highway=services een transparant? Heb jij uitsluitsel?
Daar twijfelde ik dus aan.

edit…
Wanneer de services een transparant is kan de mp relatie er uiteraard af.
edit…
Het is lastig te zien, want de rendering van die vlakken heeft behoorlijke vertraging.

De laatste keer dat ik naar de rendering gekeken heb, werden vlakken domweg van groot naar klein ingevuld. Dus eerst het grote park-vlak lichtgroen, dan kleinere stukjes gras/water/bos/gebouw/… er gewoon overheen inkleuren. Zolang er geen groter bosvlak o.i.d. overlapt, verdwijnt de roze kleur van highway=services dan vanzelf weer.

Rendering van hoge zoomniveaus gebeurt pas als een gebruiker de tegel bekijkt. Als niemand naar dat stukje kaart bekijkt, is het zonde van de rendercapaciteit om eraan te gaan rekenen. Als de server overbelast is, kan de render-opdracht in een eindeloze wachtrij belanden. Maar als het wat rustiger is, krijg je hem bij het verversen van de pagina voorgeschoteld. Als je echt mazzel hebt, krijg je hem zelfs gelijk bij de eerste poging vers van de renderaar te zien. Dan is het plaatje gemaakt, terwijl je op het laden van de pagina wachtte.

'k heb de mp er even afgemikt… Even kijken wat er gebeurt. :slight_smile:
https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.05165/4.43667

OSM maakt trouwens onderscheid tussen twee soorten verzorgingsplaatsen (met en zonder tankstation). Dat is waarschijnlijk gedaan omdat dat onderscheid ook in Brits Engels bestaat:

  • Met tankstation: highway=services
  • Zonder tankstation: highway=rest_area