De strijd om Fort bezuiden Spaarndam

Gisteren vond ik een vreemde kopie van Fort bezuiden Spaarndam in de polder bij Spaarndam, het was een edit van Hendrikklaas van zes dagen oud, die ik verwijderd heb.
https://www.openstreetmap.org/way/691294853

De juiste way staat hier:
https://www.openstreetmap.org/way/691299892

Achtergrondinformatie met oorspronkelijke bouwtekening:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_bezuiden_Spaarndam

Ik heb Hendrikklaas voorafgaand aan de verwijdering nog dit gemaild.

Nu krijg ik vandaag een verzoek tot revert, want werk in uitvoering. De kopie in de polder was de foute BAG omtrek.

Volgens mij is het geen goed idee om een way op een foute plaats te reverten en is een productiedatabase niet de plaats voor een zandbakoefening, helemaal niet als die zes dagen ongewijzigd blijft staan.

Graag ideeen hoe dit conflict op te lossen.

Wellicht kan mapper HK zijn werk even opslaan in josm dan is hij niets kwijt.

Edit… en het is een fort dus daar hoort wat strijd bij :slight_smile:

Of wellicht kun je het zelf even opslaan als HK niet direct reageert? Dan gaat er geen werk verloren. Hendrikklaas maakt serieus werk van die forten.

*( edit2… Even een revert gedaan alleen om even te kijken, maar het is een exacte kopie dus die kan net zo goed weg. Wellicht dat Hendrikklaas hier nog reageert om z’n bedoeling duidelijk te maken. Een fort dat er niet is op die plaats lijkt me ook niet kloppen.

edit3… De revert heb ik overigens niet ge-upload.

Wat is de overpass query voor de verwijderde way
https://www.openstreetmap.org/way/691294853

Gevonden
https://overpass-turbo.eu/?Q=%5Bdate%3A%222019-05-24T00%3A00%3A00Z%22%5D%3B%0A(%0A%20%20way(691294853)%3B%0A)%3B%0Aout%20body%3B%0A%3E%3B%0Aout%20skel%20qt%3B&C=52.41275;4.67231;15

De taludlijnen kloppen (nog) niet, maar goed, werk in uitvoering dus:

Ik zie toch verschillen hoor :slight_smile:

Nou het is de Stelling van Amsterdam en die heeft nooit strijd gekend :slight_smile:

Was je er bij? :sunglasses:

Nee, maar ik weet wel welke linies strijd hebben gehad en welke niet. De Stelling van Amsterdam heeft nooit strijd gekend. De enige oorlog waarin die stelling strijd zou gekend moeten hebben, is de Tweede Wereldoorlog. De Stelling is eind 19e eeuw aangelegd, in WO1 was Nederland neutraal en alleen in WO2 is Nederland in oorlog verwikkeld geraakt.
In de meidagen van 1940 heeft Nederland na het bombardement van Rotterdam gecapituleerd en toen was ook net het zuidelijk deel Grebbelinie gevallen. Het noordelijk deel niet, dat is na de val van het zuidelijk deel door de Nederlandse strijdkrachten in de erop volgende nacht ontruimt onder dekking van artillerievuur. Daar heeft mijn vader als stukscommandant bij de 1e afdeling 19e Regiment Veldartillerie nog aan meegedaan. Zijn stelling lag bij de Haar in de buurt van Achterberg/Veenendaal.
In 1944-1945 is Nederland bevrijd en ook toen zijn de Canadezen/Britten qua strijd niet verder westelijk gekomen dan de Grebbelinie.

Klopt… toch verschillend…maar ik neem aan dat wat nu nog over is het uiteindelijk resultaat gaat worden.

Bedoel je niet oostelijk? Of trokken ze van oost naar west?

Ja, de Canadezen zijn vanuit het oosten naar het westen gegaan.

Even kort.
Februari 1945 zijn de geailleerden uitgebroken bij Groesbeek in oostelijke richting door het Reichswald en de streek net ten noorden van het Reichswald, die door de Duitsers geĂŻnundeerd was.
Daarna is bij Wesel de Rijn overgestoken en dan verder noord/ noord-oost.
Ongeveer ter hoogte van de Achterhoek, zijn dan de Canadese strijdkrachten westwaards Nederland ingetrokken.
Montgomery had nog steeds de droom als overwinnaar op een wit paard Berlijn in te rijden, dus hij wilde de Britten richting Berlijn hebben om voor de Amerikanen en de Russen daar aan te komen.
Het lastige strijdtoneel van Nederland gaf hij aan de Canadezen, die dit tandenknarsend moesten accepteren.
Dit diende vooral als flankdekking voor de Britse opmars.
Oost Nederland is van oorsprong een nat gebied en veel wegen liggen wat hoger dan het omliggende land. Met name de Sherman tanks met hun hoge profiel vormden in dat terrein sitting ducks.
Op een gegeven moment, ik weet zo uit mijn hoofd niet precies waar, is een deel van Canadese troepen naar het noorden getrokken en het andere deel de IJssel over
Overigens werden de Canadezen ondersteunt door Britse troepen.

Oke interessant.
Mijn opa en oma hadden in Venlo Canadezen in huis.
Ik geloof dat na de oorlog in een Canadese krant een stuk van een van hen heeft gestaan over hoe ze het bij mijn familie gehad hebben. Dat stuk moet ergens zijn, ik zal het eens zoeken.

Weer je zeker dat het Canadezen waren? Venlo is bevrijd door Amerikanen.

Ik vermoed 1 maart 1945.

(en zo zo zie je maar dat een draadje zich net zo snel verplaatst van Spaarndam naar Venlo, als een heel fort zich verdubbelt naar een paar honderd meter verder op … )
[sorry]

Ja, is maart 1945. Venlo is een winter lang frontstad geweest. De Britten hadden Blerick wel veroverd, maar de Maas was de frontlijn. Ook in Venlo kwam de bevrijding vanuit het oosten.

Ja mijn fout het moet zijn 1 maart 1945. Mijn vader woonde in 1944 in Blerick en werd daar door de britse tommies bevrijd op 3 december. Ik was afgelopen zondag in Spaarndam, nog een kopje koffie met appeltaart gebruikt in het fort.

Het waren inderdaad Amerikanen.