Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ter geruststelling:

Daar ben ik het niet mee eens. In het proposal voor PT v2 staat

Toegegeven, hier zal wel een platform zijn, maar zeggen dat een node voor een platform niet in PT v2 thuis hoort is incorrect.
highway=bus_stop wordt daar inderdaad niet genoemd maar is ook geen deprecated tagging.

Maar niet op de osm kaart, niet op de public transport kaart en ze worden niet in nominatim meegenomen. In zoverre heb ik er een probleem mee. Hypercorrect zijn en daarmee een niet-werkende situatie creëeren is ook niet gewenst.

Dat is ook een probleem en ik ga me ook niet vermoeien om dit in de renderer te krijgen. Je kunt die hele draad lezen en er zijn mensen die gewoon het standpunt hebben “ik ben het niet met PT v2 eens dus het gaat niet gebeuren”.

Ik vind de oogkleppenhouding “dit is de wiki en zo moet het” niet constructief als dat er voor zorgt dat op een zeer belangrijke plek bushaltes niet zichtbaar of vindbaar zijn. Dan vind ik dat de praktijk belangrijker is. Ik zie niet waarom het een probleem kan zijn om bijvoorbeeld de node op het eind van een platform way met highway=bus_stop en van verdere noodzakelijke tags te voorzien. Daarmee maak je bushaltes zichtbaar en vindbaar. Of je ze dan wel of niet in de busrelatie opneemt maakt me dan niet uit.

We hebben allebei gelijk, maar ik heb mij ongelukkig uitgedrukt. Volgens PTv2 mag je een public_transport=platform maken en dat mag een node/way/area zijn. Zoals mij eerder in deze discussie werd, voegen sommigen aan de pt=platform way/area nog een node highway=bus_stop aan toe, om de bushalte op osm_carto gerenderd te krijgen. Ik bedoelde dat een (extra) hw=bus_stop node geen onderdeel van PTv2 is.

Tsja, OSM_carto is niet de enige renderer! Op OSMAND werkt het prima, op Openbusmap werkt het prima…
Het is ook niet een obscuur taggingschema’tje dat ik aanhou. Het is iets waar in 2011 over gestemd is en waar 83 tegen 6 vóór gestemd hebben. Bovendien is het ruim 200000 keer gebruikt als way/area en nog eens ruim een miljoen keer als node.

En dat is inderdaad een jammer ding van de community. Ik zie ook weinig bezwaren die objectief waar zijn in die discussie, als we rendering support zouden hebben voor public_transport=platform.
Ik heb helaas zelf niet de skills zelf iets te programmeren hiervoor. Maar ik vind het jammer dat een door de community gesteund iets om zo’n flauwe reden niet in de renderer komt (de tweede reden, tijdgebrek, is uiteraard wel legitiem).

Tsja, de reden is dat je dan voor de renderer tagt én dubbeltagt, iets wat juist zo veel mogelijk voorkomen moet worden.
En een kleine achterliggende reden is dat ik hoop dat zo veel mogelijk volgens PTv2 taggen, voor een beetje druk zorgt om tóch werk te maken van rendering * in osm_carto* :wink:

Merk trouwens op dat in de concessie Noord-Holland Noord, waar ik óók alle lijnen sinds de concessiewissel goed heb gezet, veel minder rigoreus te werk ben gegaan. De opbouw van routes en route_masters is helemaal PTv2, maar de haltes veel minder. Bijgevolg zijn er lijnen (zoals lijn 163 waar haltes in voorkomen volgens PTv2 (bijv Metiusgracht), als highway=bus_stop náást de weg (bijv Kanaalweg) of als public_transport=stop_position óp de weg (bijv N.G. Piersonstraat). Wel heb ik de echt foute tagging (highway=bus_stop óp de weg) overal vervangen door public_transport=stop_position en alle bestaande highway=bus_stop gedubbeltagd met public_transport=platform of stop_position.

Ik ben hier dus veel pragmatischer in gaan zitten, zowel qua hoeveelheid werk als qua hertaggen. De enige haltes die geen highway=bus_stop hebben zijn haltes die helemaal nieuw zijn, daarnaast zullen er een aantal niet gerenderd worden omdat ze op een way of area staan.

Je zegt hier zelf “zo veel mogelijk”. Dat is wat anders dan “ten allen tijde”. Ik vind dat zolang de algemene kaart dergelijke zaken niet rendert en nominatim de zaken niet vindt, je niet richting het “ten allen tijde” standpunt moet gaan en meer pragmatisch er mee om moet gaan. Dat is voor alle toepassingen beter.

Het bovenstaande lezende, durf ik bijna geen buslijn meer in te voeren. :slight_smile:
Voelt iemand zich geroepen om lijn 44 [Vianen-Houten] in te voeren?
https://uov-prod.cdn.prismic.io/uov-prod%2Ff30d5082-b4bf-4a14-a930-db62e520cd41_u043-u044-122018-web.pdf
of
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_44_Houten_Station_-_Vianen_Hotel

Veel dank.

Oké, dan ga ik aan de slag met lijn 44.

Ze staan er alle 4 in
(met highway=bus_stop en public_transport=platform
en zonder stop_position en stop_area )
:sunglasses::slight_smile:

Ik zag net bij het mappen in Leeuwarden dat één van de buslijnen die over de Tesselschadestraat loopt verkeerd om lijkt te liggen:

Lijn 170 van Leeuwarden naar Minnertsga

Ziet iemand kans om eens te kijken waarom die net als zijn tegenroute van Minnertsga naar Leeuwarden gaat in plaats van andersom?

De lijn op de website van Arriva.

Jeroen, de route van lijn 170 naar Minnertsga stond inderdaad verkeerd om. Daarnaast klopte de route door Leeuwarden niet, ook voor de andere richting. Lijn 70 gaat via Tesselschadestraat en Heliconweg maar lijn 170 via Snekertrekweg, Marshallweg en Slauerhoffweg, aldus de dienstregeling. Ik heb beide zaken aangepast.

Super!

De editor iD heeft kennelijk een update gehad.
Bij het selecteren van een bushalte (way) volgt een foutmelding:
“Weg heeft verouderde tags”
De tag public_transport is echter niet verouderd, dus de melding is onjuist.

Even wat uitgetest en de automatische verbeteraar aangeklikt.
Dan blijkt dat iD wil toevoegen:
bus=yes
en
highway=footway

Daarna is iD tevreden en geeft geen foutmelding weer.
Daarmee wordt highway=platform dus onmogelijk en rendert de halte niet meer.

Toch wel mooi: Zo’n kaart zonder zichtbare bushaltes :laughing:

Vanaf augustus gaat EBS in de regio haaglanden het busvervoer verzorgen: https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/reizen/dienstregeling-2019/

Er was al een discussie op osm-talk over die validatie in iD. Daar ging het vooral over het toevoegen van die highway=footway aan platforms.

https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2019-May/082538.html

Persoonlijk vind ik het geen goede ontwikkeling om mappers (en dat zullen vooral de onervaren mappers zijn) zo aan de hand te leiden. Dat leidde ook tot die overvloed aan onnodige access tags op wegen (horse=yes, foot=yes, bicycle=yes, etc, etc, etc).

Het scriptje waarin alle haltecodes van Nederland staan (http://maasluip.nl/osm/NDOV.html) werkt bij mij al een paar dagen niet. Zijn er meer mensen en kan het wellicht gefixt worden? :wink:

Dat is bij mij en ik zag dat toevallig ook eergisteren. Ik kwam er gisteren pas aan toe om er naar te kijken en het werkt weer.

Probleem was dat het schema van de xml was aangepast (op 8 juni) en dan krijg je er geen data uit met perl xml parser die ik gebruik. Schema in mijn programma aangepast en het werkt weer.

In de Achterhoek is de stadsdienst van Doetinchem sinds vorig jaar een Vlinder geworden; dit houdt dus in dat er bij één of twee haltes reserveringsvrij ingestapt kan worden en dat de busjes vervolgens voor uitstappers naar de haltes rijden. Vanuit de stad moeten reizigers wel van tevoren reserveren.

Hoe gaan we dat op OSM invoeren?
Volgens dezelfde manier als deze relatie? Een vaste route bestaat er immers niet, behalve het ene stukje tussen het Centrum en het ziekenhuis.

In principe is dat een flexbus en die worden meestal ingevoerd als haltes zonder route. Dat is dus zoals de relatie die je laat zien. Dit komt het meeste overeen met de werkelijkheid, een buslijn met haltes maar zonder route.

Het heeft een klein nadeel: de foutcontrole van OSM inspector denkt dan dat er iets mis is, want een buslijn zonder route kan volgens OSM inspector niet. Dit lijkt me eigenlijk vooral een probleem van OSM inspector, die begrijpt dat dit soort buslijnen bestaan.

Klopt, en aangezien er steeds meer van dat soort systemen komen (Mokumflex, Texelhopper … al is Breng Flex gestopt hoorde ik net) lijkt het me zinnig dat daar een standaard voor komt.
Maar ik proef internationaal steeds meer weerstand tegen het PT_v2-systeem, mede doordat het niet gerenderd wordt. Dus ik durf even niets aan te kaarten.

Op de tagginglist een hevige discussie over:

**public_transport=platform intended to always be combined with highway=bus_stop? **

Het begon in juli 2019,
en gaat door in augustus…

:frowning:
Waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb en wat vaak een uitkomst van een dergelijke discussie is is dat iemand de wiki aanpast en dat dat dan als de heilige waarheid wordt gezien.
Er was een tijd dat men vond dat het antwoord ja is, tegenwoordig is het antwoord nee, maar de ptv2 checker van JOSM wil het wel zien op de eerste en de laatste bushalte (en daar voeg ik het dan ook altijd toe).

Is/gaat iemand daarmee aan de slag ?