'Fietspad' taggen of niet

Ik kwam op een volgende tagging op JOSM

wat de volgende situatie beschrijft:

Strikt genomen wellicht juist getagd door Allroads

Maar is het nu echt gewenst dat we deze wijze van in mijn ogen ‘µ-tagging’ toepassen?

Iedere fietser zal, los of hij van deze ‘fietspaden’ van 10 meter lang gebruik maakt of niet, deze in mijn ogen deze stroken niet als fietspaden ervaren.
Als er een fietsroute over deze weg loopt moet je deze heen en of terug openknippen en over de paden leiden. Je navigatie-app geeft iets aan als “sla rechts af op fietspad; sla rechtsaf op Bulkemstraat”. Huh?

Op deze manier kunnen we nog wel duizenden van dergelijke situaties taggen. Erg verwarrend en in mijn ogen bijdrageloos; hoe gedetailleerd het ook gemapt is.

Dit tevens in aanvulling op het feit dat een stukje wegdeel (wederom route corrigeren) als traffic_calming=choker is gemapt, én midden op dit wegdeel nog een node met trafic_calming=choker is gemapt, terwijl ik toch echt maar één snelheidsremmer zie.

Nogmaals: bewondering voor deze bijzonder gedetailleerde tagging, maar in mijn ogen is de kans op verwarring en vergissing groter dan de echte bijdrage. Ik vraag me af of we dit als community moeten aanmoedigen of niet.

De navigator hoort te melden: “Gebruik het fietspad ter rechterzijde.”

In welke zin draagt dit bij aan het beantwoorden van de vraag? :slight_smile:

Niet de kaart maar de navigator moet (of: zou moeten) worden aangepast.

Dat is nog maar de vraag. De kaart laat hier alleen maar zien dat er een fietspad is en om op dat fietspad te komen moet je rechts af slaan. Of dat een kleine of een grote hoek is, is dan niet van belang.
De navigator weet niets meer of minder dan er op de kaart is getekend.

Hier is dus de samenwerking tussen de kaartenmaker en de navigator ernstig verstoord !

De navigatie geeft dus een aanwijzing die als nonsens over komt en de schuld daarvoor ligt bij de kaartenmaker.

Als er een nauwe samenwerking zou bestaan dan werden beide fietspaden niet op de kaart gezet.
Als er geen samenwerking is dan functioneert het dus van geen kanten.

En in dat stadium verkeert OSM nu.
Geen begrip voor elkaar, geen samenwerking, en dus geen goed resultaat.

Mijn Tomtom zegt geloof ik wel eens zoiets als “houdt rechts aan”. Dat betekent niet dat ik rechtsaf moet.
Zoiets zou hier ook moeten.
De hoek tussen straat en fietspad is in OSM een graad of 40. Als het 20 graden was, zou dat beter zijn? Dan kun je nog moeilijk spreken van “rechtsaf slaan”.
Een fietser die in het midden blijft en niet het “fietspad” pakt is strafbaar. Ik snap de tagging van use_sidepath dus niet goed. Waarom is het niet bicycle=no? Ik ben wel voor het laten staan van de fietspadjes.
De dubbele choker lijkt me niet goed maar misschien heeft Allroads een reden daarvoor.

Zie hiertoe: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:bicycle%3Duse_sidepath; geen onderdeel van dit topic… :wink:

De hoekverhouding kan wel degelijk van belang zijn voor het bepalen van rechts of links af.
Bij de routeplanner van de Fietsersbond is dat in ieder geval wel zo. Die heeft een heel scala aan afslagmogelijkheden van schuin rechts, scherp rechts, rechts, etc gebaseerd op de hoekverhouding.
Bij de Fietsersbond zijn er 2 mogelijkheden om te zorgen dat je bij dit fietspad geen navigatie aanwijzing krijgt:

  • de inleidende hoekverhouding onder de 15 graden brengen. Dus eerst een klein stukje bijna parallel aan de hoofdrijbaan en dan pas naar rechts.
  • De schuine stukjes het navigatiekenmerk kruispunt geven. Alle wegstukjes die kenmerk kruispunt of rotonde hebben worden tot nul gereduceerd en voor het bepalen van de navigatie-aanwijzing wordt gekeken naar de wegrichting voor het navigatiekenmerk en de wegrichting na het navigatiekenmerk en de hoekverhouding ertussen. In dit geval is dat nul graden, dus geen navigatie aanwijzing.
    Dit laatste kun je bij de Fietsersbond doen, omdat het een dedicated routeplanner is, de kaart is primair bedoeld om routes te plannen, dus er kunnen truuks worden uitgehaald om de navigatie goed te krijgen.