Landuse forest, 3dShapes, en man_made=cutline

Gaarne jullie mening

Ik heb in het dorp Zeeland een boscomplex opnieuw getagged.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.6732/5.7012&layers=N
Hierbij heb ik de open ruimtes tussen de 3dShapes vervangen door een lijn en deze getaged met man_made=cutline
Daar waar reeds paden of wegen waren heb ik de tag toegevoegd, daarna alle 3dShapes met forest samengevoegd tot een groter geheel tussen de wegen in. multipoligoon aangemaakt en slootjes ingetekend.

vinden jullie dit een verbetering van de kaart, en worden deze cutline’s bij routing gezien als wegen?

Mooi!

Mijn mening, ik vind het helemaal niks, sorry
Op veel van de aangebrachte cutlines lopen paden, deze lijken mij veel essentiëler dan de visueel aangebrachte lijnen, welke, mijn insziens, volkomen nutteloos zijn.

Is onderstaande conclusie juist?
Je “vervangt” de witte lijnen voor een transparante cutline.

In Nederland is de tag (buiten de door jou aangebrachte) 10x gebruikt.
Persoonlijk hoop ik niet dat dit de trend gaat worden om de 3dShapes op deze manier te vervangen.

De vraag is of die cutline (brandwerende leegte tussen bospercelen) er daadwerkelijk nog is. Zou de PDOK luchtfoto je kunnen vertellen. Ze van 3dshapes overnemen (hoe oud is dat inmiddels wel niet?) lijkt me niet de aangewezen weg.

En of er een pad of track overheen loopt: dat zul je toch in het veld dienen te checken of aan de topografische kaart kunnen verifiëren.

Volgens mij heet het gebied Trentse Bossen, zonder ch’s

Het ziet er goed uit.
Alleen een cutline zal over het algemeen niet erg begaanbaar zijn en er een pad overheen leggen, vind ik dus minder.

Een ander nadeel is dat zowel een pad of weg als een ‘cutline’ breedte hebben, deze zal op de kaart niet voldoende tot uitdrukking komen.
Ook biedt het niet de mogelijkheid de aard van de ondergrond goed in beeld te brengen. Een zandpad in een bos zal net zo groen zijn als een grasweggetje, als men een cutline gebruikt.

OSM stelt bijv. ook dat een ‘cutline’ gebruikt kan worden voor een skipiste. Daar zit toch een heel verschil tussen met bijv. cutline=loggingmachine of pipeline. Zeker als dat door een bos loopt.
Al met al niet erg volgens de stelling: ‘map what’s on the ground’ .

Het samenvoegen van landuses heeft als nadeel dat als men i.v.m. bosverjonging weer een stuk bos in de biovergister of kachel gestopt heeft, de mapper weer met een MP extra zit. Ook leidt het vermelden van de samenstelling van een bos, zoals het vermelden van percelen fijn-spar, douglasspar of naaldbomen, loofbomen, meteen tot de noodzaak multipolygonen te gebruiken.

Het ene stuk bos zit niet vast aan het andere als er een pad, een sloot, een snelweg, enz. tussen zit.
Dat de ene mapper er geen zin in heeft nette bospaden te leggen, terwijl een andere mapper daar juist extra veel aandacht aan wilt besteden, wil nog niet zeggen dat de eerste gelijk heeft en de andere niet.
Het is in de cartografie nog altijd de gewoonte geweest om paden met enige breedte, als de schaal dat toelaat, ook op de kaart breedte te geven.

Ook hier: map what’s on the ground! (en dus niet map what’s on the aerial photograph!)

:slight_smile:

De brandgangen zijn er zo te zien wel. Als je er te voet in mag is het dan al gauw een pad. Wat raar is, is dat er op standaard Carto bomen in de brandgang lijken te staan. Dat is wel even wennen! Wat ook raar is, is dat de brandgangen niet meeschalen als je in- en uitzoomt. Bij ver inzoomen worden ze daardoor heel smal t.o.v. de omgeving, en hoe meer je uitzoomt hoe meer oppervlak ze innemen. Vergelijkbaar met poldersloten die alleen als ditches zijn ingetekend.

Al bij al vind ik dan het resultaat bijvoorbeeld hier https://www.openstreetmap.org/#map=15/51.6859/5.6402 (ff in- en uitzoomen) toch beter de werkelijkheid weergeven.

Een mapper naar mijn hart! :slight_smile:
https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.0321/5.7000