Editor JOSM: Stap voor stap

Ik raad jullie aan om voor JOSM een extra backup te maken van je preferences.xml, als je het niet op een ander manier hebt geregeld.

C:\Users\YourNAME\AppData\Roaming\JOSM\preferences.xml

Maak een extra folder aan en handmatig kopieren.

Ik had een backup!

Wat is mij overkomen.
Tijdens het werk, op een van de PC waar JOSM op draait, sloot de PC zomaar af, heeft waarschijnlijk met de voeding te maken, die al jaren draait.
PC opnieuw opgestart, JOSM opnieuw opgestart, nu vraagt JOSM om een preferences.xml.bak aan te maken en start JOSM op met een schone preference.xml file. Al je instellingen zijn default, zoals bij een nieuwe installatie van JOSM.
Wanneer je dan JOSM opnieuw af sluit en dan weer opstart zal je preferences.xml_backup ook aangepast zijn aan de nieuwe installatie.

Je kan dan al je filtercodes, stylelinks, presetslinks, plugins etc. allemaal opnieuw instellen, ook je inlog OSM.

De vraag is dan hoe haal je uit de .bak de preference.xml terug?

Ik wil nog wel even weten of deze .bak file wel of niet klopt.

Ik vermoed dat deze bij mij corrupt is.
Want rename file tot alleen .xml, verwijderen .bak, geeft geen leesbaar xml file in notepad met de juiste data.

.bak aanpassen naar .xml
andere file even in andere directory plaatsen.

Dat aanpassen had ik al geprobeerd.

Ik heb dan ook een file met inhoud van alleen maar,
nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul

over de 1000 Kb file.

Link naar “Beste layers” (.jos file Allroads) toegevoegd in #1

Weet iemand hier of het mogelijk is om van JOSM gebruik te maken zonder iets te hoeven downloaden?

Dat kan niet; JOSM is een Java-applicatie.

https://josm.openstreetmap.de/

Jammer, dat betekent dat ik het niet kan gebruiken, Ik mag namelijk geen applicaties downloaden op mijn laptop

Tsja, dit wordt behelpen dan. Serieus mappen, met name relaties, multipolygonen e.d. kan alleen met JOSM. iD maakt meer kapot dan je lief is :frowning:

Maar een tweedehands laptop kan je de kop toch niet kosten (of een desktop aan de straatkant) :slight_smile:

Ik heb er geen ervaring mee maar is dit wellicht een optie?

Ik ben niet meer zo bij in hedendaags programmeren, dus dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar: wat is/doet josm.jnlp dan?

jnlp Java Network Launching Protocol Een xml bestand dat aangeeft hoe een bepaalde jar file gedownload moet worden en met welke instellingen. Wordt gerund met de Java Runtime omgeving (JRE).
Bij JOSM wordt dit wel de webstart versie genoemd. Je download en installeert geen JOSM lokaal op de machine, maar je start met een cmd file (Windows) en die download en runt via de jnlp file een JOSM executable. Voordeel je hebt altijd de laatste versie. In het verleden gaf dit nogal eens geheugenproblemen. Je kunt geheugenparameters meegeven in de cmd file, maar de JRE gebruikte die niet.
Ik ben alweer een tijd geleden gestopt met de webstart versie en werk nu met een lokaal geïnstalleerde versie van JOSM. Geen geheugen issues meer

Vooral in bedrijfssituaties kunnen jnllp bestanden van groot voordeel zijn. Geen lokaal geïnstalleerde executables meer, dus geen versie verschillen. Kan een hoop schelen met images voor de lap- of desktops. Versieverschillen zijn de nightmare voor systeembeheerders en applicatiebeheerders.

Dus voor @harpdragon is dat mogelijk wel een oplossing. Valt te proberen. https://josm.openstreetmap.de/download/josm.jnlp

Ik denk het niet, want er wordt nog steeds gedownload.

Wat PeeWee zegt kan nog steeds.
Ik heb zelf Josm in Ubuntu in Virtual Box. Dus Josm niet lokaal geïnstalleerd maar Virtual Box wel :frowning:

Erg handig die shortcuts bedankt voor topic!

Ik heb wat feedback om de handleiding te verbeteren, wees vrij deze screenshot 1 op 1 over te nemen of aan te passen. Ik heb een account op de OSM wiki aangemaakt omdat het mij makkelijker leek om daar het overzicht actueel te houden maar ik krijg het daar niet voor elkaar een nieuwe afbeelding te uploaden en linken naar deze externe bronnen blijkt niet te werken. Ik heb wel al wat teksten aangepast maar doordat ik geen afbeeldingen kan uploaden komt de (actuele) tekst niet meer overeen met de (verouderde) plaatjes.

Het downloaden van een gebied heeft een nieuw icoontje.

Ook heb ik meteen maar even een nieuwe screenshot van het downloadvenster gemaakt.

Voor instellingen heb ik ook een screenshot van het icoontje gemaakt. Wellicht relevant om te vermelden dat dit in de NL versie “Voorkeuzen” heet en in de Engelse versie “Presets”, ik was namelijk vrij lang naar een optie “Instellingen” aan het zoeken.

Beide opties zijn te vinden in het knoppenmenu (Download e.v.t. ook onder bestand/file en instellingen onder voorkeuzen/presets).

Je hebt in je handleiding 2x vermeld dat je gebruikersnaam/wachtwoord moet invullen (1x met en 1x zonder link). Ook hier heb ik even een nieuwe screenshot gemaakt.

Ik heb er voor besloten in te loggen met OAuth (geen idee wat precies het verschil is).

Ook de upload knop heeft een nieuw icoontje. Wellicht intressant om er bij te vermelden dat je pas je “upload strategy” kan instellen als je iets gewijzigd hebt, anders is deze knop niet actief.

Wellicht wordt het duidelijker als je de kop “Style Sheets CSS” plaatst boven de tekst “Standaard is er dus geen stylesheet ingesteld”. Ook hier is het instellingenmenu weer gewijzigd.

Even afstoffen.

Hoe krijg je JOSM zo ver dat die met de Java 21 client van Azul start? Ik heb die client gedownload en geinstalleerd, maar JOSM blijft met de Oracle JAVA client starten en zeurt elke keer over gevaarlijk en je moet Java 11+ hebben voor deze en die plugin.

Ik heb twee links naar JOSM op mijn computer (vraag me niet waarom).
“C:\Program Files (x86)\JOSM\josm.jnlp”
en
C:\programdata\Oracle\Java\javapath\javaws.exe -localfile -J-Djnlp.application.href=JOSM “C:\Users\Maarten\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\56\1ee8cfb8-425a5f71”

Allebei starten ze versie 18940 op, dus de laatste versie.
Van die laatste link begrijp ik waarom die de Oracle Java gebruikt :wink: maar is dat aan te passen zodat de Azul Java gebruikt wordt?

Ja, door een omgevingsvariabele in te stellen die naar je zulu installatiedirectory\bin wijst. Zie de installatieinstructies voor Windows: 1. # Install Azul Zulu on Windows
Ik heb de zulu21 jre zip gedownload en uitgepakt in de map C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre en vervolgens twee omgevingsvariabelen gemaakt java.home en JAVA_HOME die beiden naar deze directory verwijzen. Vervolgens de directory C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre\bin toegevoegd aan de ‘Path’ systeemvariabele.
Dit na allerlei geexperimenteer en of alles ook echt nodig is, weet ik niet, maar het werkt.
Ik start JOSM op met een snelkoppeling naar “C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre\bin\javaw.exe” -jar D:\Downloads\Garmin\JOSM\josm-tested_18940.jar met als start-directory “C:\Program Files\Zulu\zulu-21-jre”

Ha ja, dat is handig; meermaals meegemaakt dat een deel van een straat een foute naam heeft. Coloured Addresses lijkt nu opgenomen in Coloured Streets.

bijna drie jaar geleden schreef iemand in deze thread dat hij in JOSM Oauth ging gebruiken. Dat is prima. Tegenwoordig geeft JOSM de optie om ‘Oauth 2.0’ te selecteren. Dat is beter als je tenminste niet heeeeel oude versies van Windows draait. Hmmm 2.1?

Als je achtergrond wil lezen