Beginnersvraagjes

Ik zou ook kunnen gebruiken access=destination
Dat is misschien handiger, want dat is ook eigenlijk waar ze voor bedoeld zijn, en ik denk dat navigatiesystemen je dan niet door al die steegjes ergens heen laten gaan, het is dan immers voor bestemmingsverkeer (bestemmings voetgangers/fietsers)

Wanneer je een zoekslag op het forum maakt zie je dat dit onderwerp al vele malen aan de orde is geweest. Echt consensus is nooit bereikt.
Wanneer je brandgang opzoekt in de wiki kom je uit bij een brandgang die meer bedoeld is voor bredere voertuigen. Niet echt een geslaagd voorbeeld.
De doorsteekjes zijn niet “bestemminsgverkeer”. Ook staat er geen bord. Iedereen hoort eigenlijk wel te weten dat je achter tuinen niets te zoeken hebt behalve bewoners en de glazenwasser.
Het is soms gewoon even zoeken wat het beste is.

Ik denk dat je plaatselijk bekend moet zijn om de juiste waarde aan bepaalde zaken te kunnen geven.
Ben je niet bekend dan laat je het weg of kies je een veilige oplossing.
In toeristische gebieden zal je eerder geneigd zijn iets op private zetten, dan in stille gebieden.

En al met al: een foutje is pas een fout als iemand weet dat het fout is :sunglasses:

Je oorspronkelijke vraag was of je die steegjes op de kaart moet tekenen.

Ik blijf bij mijn standpunt dat je deze steegjes, vaak niet meer dan twee stoeptegels breed, die geen publiek nut vervullen, onafhankelijk van het formele recht op toegang voor voetgangers of fietsers, niet moet tekenen.

  1. Doodlopend vervullen ze sowieso geen publieke rol

  2. Niet doodlopend wil niemand dat Jan en alleman door deze steegjes gerouteerd wordt

  3. Het kaartbeeld, en dat is ook wat waard, wordt er erg rommelig van

Al dan niet verlichte (voet)paden, breder, die een bredere functie vervullen voor voetgangers of fietsers naar school, het winkelcentrum, de visvijver of een doorgaande weg kunnen uiteraard, gewenst zelfs, gemapt worden.

Laat me eens een steegje zien van twee tegels breed…
daar kan mijn buurvrouw niet eens doorheen :smiley:

Ook het bestaan van een steegje kan trouwens voor iemand weleens heel belangrijk kunnen zijn.

De buurvrouw leest toch niet mee Pieter…

Even een andere vraag:
Ik zie fouten, maar weet niet hoe ik dat het beste op kan lossen.
Het zwart omringde gedeelte is eigenlijk een speeltuin, maar de persoon die dit ingetekend heeft heeft ervoor gekozen om het in te tekenen als gras, maar er is toch ook een speeluintje in dat gras…
Het rood omringde stuk is een voetbalveldje en het blauw omringde stuk daar staat een soort draaiende schommelband.
Hoe kan ik dit het beste aanpassen in de kaart?

Je tekent gewoon bovenop de landuse=grass de nieuwe vlakken in leisure=playground en leisure=pitch met sport=soccer

In OSM standaardkaart zie je dat keurig renderen. Op afgeleide kaarten zie je echter alleen een symbool van sport en speelplaatsje.
Je zult ze dus in een multipolygoonrelatie moeten zetten. Met editor iD kan dat ook.

Achter het huis waar ik eerder woonde lag een - doodlopend - steegje met twee 30*30 cm stoeptegels naast elkaar en aan weerszijden twee strookjes van onbestemde aard: grind, aarde en gras :slight_smile:

Voor mij was dat steegje heel belangrijk: anders had ik iedere dag met de fiets door de voordeur, hal en woonkamer moeten rijden; maar daar had ik OSM niet voor nodig… :smiley:

De steeg was dus zo breed dat je naast je fiets er door kon lopen, want je wilt toch niet beweren dat je door een dergelijk steegje gaat fietsen, of wel soms? :slight_smile:

Je moet misschien een flinke tijd door Hoogland en Amersfoort Schothorst, Zielhorst, Kattenbroek en Nieuwland of in de binnenstad van Haarlem of Amsterdam te voet rondgezworven hebben, om anders te gaan denken over alle gangetjes, pijpen, paden, stegen, achterommetjes, etc. etc. en over wat openbaar is en wat niet en hun nut in het dagelijks verkeer.
Dus nogmaals: Ik denk dat je plaatselijk bekend moet zijn om de juiste waarde aan bepaalde zaken te kunnen hechten.

Brandweer en politie zullen het niet met je eens zijn. Het bestaan niet kennen, of het niet tijdig kunnen vinden, van een ‘achterommetje’ heeft mensenlevens gekost!

Maar hoe je het ook went of keert: het advies geven iets niet te tekenen omdat je er zelf het nut niet van inziet is, volgens mij, niet in de geest van OSM.

Ik heb gezegd: niets moet, alles mag.
En de brandweer heeft OSM niet nodig. Ook niet voor de door enkele hobbyisten geïmporteerde hydranten.

Gelukkig mag iedereen op dit forum zijn mening kwijt. :slight_smile:

Ze waren hier toch laatst met zes man naar eentje op de hei aan het zoeken …

Na discussie eerdere jaren gebruik ik nu.
Waar ook de behoefte naar onderscheid werd aangegeven.

highway=path path=service service=alley
path, omdat footway vervoersvormen uitsluit.
service, om het karakter van de weg aan te geven.
alley, om de achter de huizen aan te geven.

Van jouw site heb ik het een en ander geleerd inderdaad.
De gennaker staat er trouwens niet op :wink:

Als je looproutes routeert: vaak. Daarom heb ik er in mijn buurt van afgezien om de doorsteekjes en achterpaadjes te mappen.

Eh, die doorsteekjes zijn toch nuttig voor voetgangers?

Kan, maar de achterpaadjes en doorsteekjes zijn hier vooral achterommetjes van en voor bewoners. Doorlopers wil je via de openbare trottoirs. Dus als ze het spotaan gebruiken, niet zo’n probleem. Gebruiken voor navigatie: bij voorkeur niet.

Tsja, ik woon in een kruip door/sluip door wijk uit de jaren 80. Als je niet al teveel wilt omlopen, moet je wel van de binnenpaadjes gebruik maken. Ook al omdat de straten stoeploos en niet bepaald breed zijn en in veel automobilisten moeite hebben met aanhouden van een passende snelheid.

Routeren achterommetjes ook als je ze op destination zet.
Dan zouden ze door de planner toch niet voor een doorgaande route gebruikt moeten worden?
Doet de planner dat wel, dan is de planner fout. :slight_smile:

Ze horen niet te routen in dat geval. Zie maar:

https://www.openstreetmap.org/directions?engine=fossgis_osrm_car&route=53.19264%2C5.80800%3B53.19220%2C5.81150

Maar als je er begint of eindigt werkt het wel, want dan is of was het je bestemming (access=destination impliceert hier dus ook vertrekpunt):

https://www.openstreetmap.org/directions?engine=fossgis_osrm_car&route=53.19261%2C5.80826%3B53.19201%2C5.81101

Prima, dat is ook wat je wil.

Dit voorbeeld geldt alleen voor auto’s trouwens; voetgangers en fietsen mogen er gewoon door.

Dus pas access=destination gerust toe op een highway=footpath, ook al blijft het een waardeoordeel.

Er zijn trouwens best veel verschillende vormen van achterommetjes. Soms liggen ze op privéterrein (de kavels van de huizen raken elkaar dan), soms op gemeentegrond (ruimte tussen de kavels). Soms zijn ze ook echt bedoeld als doorgaande voetpaden (jarentachtigbebouwing kent dat wel), en soms ontsluiten ze een speeltuintje binnen een huizenblok. Maar soms kun je al vrij snel proeven dat je er gewoon niet welkom bent.

Bij nieuwe bebouwing in oude wijken zie je tegenwoordig ook vaak dat er een hek geplaatst wordt bij de uitgangen. In dat geval is het mappen natuurlijk eenvoudig (access=private, als je ze al mapt).