Natuurgebieden gemeente Arnhem

Nog niet eerder als standaardtoevoeging gezien:

NIET ROKEN IN HET GEHELE GEBIED!

tagging: smokefree=yes ?

Ook geregeld voorkomend is deze:

Betreden op eigen risico.

Ik tag dat als: access=at_own_risk.
Is dat acceptabel?

En als die tag er niet bij staat, of wiens risico betreed je gebied dan?

Verboden buiten wegen en paden
Verboden wanneer u rookt.

Dus op de wegen en paden de tag smoking=no.

Maar wou je echt alle 11 regels gaan taggen?

Ik tag:

  • zon onder - zon op
  • honden aan de lijn
  • motorvoertuig
  • paard, fiets, rijtuig e.d.
  • niet roken

De rest is een kwestie van goed fatsoen en als mensen dat niet hebben, dan helpt het vermelden op OSM ook niet.
Het eerste lijste lijkt me echter vrij zinnige informatie (in bepaalde gevallen).

O ja, vergeten.
Eigen risico lijkt me het vermelden waard. Niet zo zeer omdat het zinnig is, maar omdat het misschien juridische consequenties kan hebben als men dat niet doet.

access=at_own_risk
Ik weet niet of de accesstag daarvoor misbruikt mag/moet worden.
Iets zegt me dat de accesstag daar niet voor bedoeld is.
Wie kan hier een licht op schijnen?

Er is wel: access_risk, risk_level, e.d.

Ik ben even gaan speuren naar de combinatie access en (at/on/ ) own_risk en kom tot 41 gevallen wereldwijd en een enkele forumpost. Het lijkt niet veel, maar met het standaardiseren naar “at_own_risk” zou deze “access value” toch op bovenaan op blz. 5 van de 126 pagina’s met ‘access values’ terecht komen.

Ik kwam trouwens nog een paar opvallende Nederlandse 'access’waarden tegen:
access=W.C
access=Mindervalide
access=enkel_werknemers
access=meld bij de receptie
access=enkel_brandweer
access=Alleen_met_gehandicaptenkaart
:slight_smile:

Je hebt er ook waar informatief bijstaat: “De dieren zijn meestal niet gevaarlijk voor mensen…”
Ik vermijd deze plekken liever. Mappen vind ik in ieder geval wel nuttig, theoretisch kunnen planners en renderers er dan rekening mee houden.

Je wordt dan wel steeds meer in je bewegingsvrijheid beperkt. Natuurlijke begrazing begint met de vraag naar diervriendelijk vlees (als of het dier er mee ingestemd heeft opgegeten te worden) letterlijk steeds meer terrein te winnen…
Dat zal trouwens, sinds men er achter is dat intensieve begrazing nadelig is voor de biodiversiteit nog wel toenemen, verwacht ik. Het is echter jammer dat men (bijna) nooit bereid is aan te geven wanneer de dieren wel en niet aanwezig zijn.

Toevallig hield me die vraag de laatste 24 uur nog al bezig. Wat van alle informatie die achter de kaart verborgen is, wordt wel en niet gebruikt en hoe?
Ik kan me voorstellen dat door bepaalde planners access: yes/permissive/destination/customers/delivery of access: no/private/discouraged/agricultural/forestry/permit allemaal op één hoop gegooid worden.
Ook zullen mappers lang niet alle vormen van bijv. barriers aangeven. Een aantal gooit men op één hoop en een aantal slaat men over.

Zitten we ons nu vaak onnodig druk te maken over de juiste weergave, het juiste gebruik, of wordt die informatie werkelijk al gebruikt?

Dat weet men pas sinds de oertijd…