Nogmaals openwandelkaart.nl

WikiProject Nederland Wandelroutes verwijst naar de openwandelkaart.nl.
Wandelnet ook.

Die kaart bestaat, maar zegt dat het een beta-versie is. Hij is wezenloos traag en de kaart is al jaren niet meer bijgewerkt. Wandelnet weet van niks maar verwijst mij naar Talk-nl – OpenStreetMap NL discussion list.

De hoster is Oxilion, bij navraag verwijst die naar de domein-eigenaar. Die zegt dat de kaart door iemand anders gebouwd is, maar heeft geen naam. Na aandringen verwijst hij mij naar Talk-nl – OpenStreetMap NL discussion list.

Daar was ik kort geleden begonnen met mijn navraag, zodoende kwam ik hier op het forum.
Hier word ik veelduldig getipt om de wiki-pagina’s te bezoeken… en dan is het cirkeltje weer rond.

Is hier nu echt niemand die daadwerkelijk iets met die openwandelkaart te maken heeft (gehad)?

Als niemand er wat van weet dan lijkt mij dat het een sterfgeval is en dat de kaart en alle verwijzingen beter verwijderd kunnen worden!

Hier vind je een thread over deze kaart:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=22030

Zelf gebruik ik https://hiking.waymarkedtrails.org/

Ik heb nog een oeroude discussie gevonden: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=8164

Ah bedankt! Rubke en ldp weten er meer van maar die hebben hun laatste bijdragen al heel lang geleden gepost. Stefan de Konink zie ik nog staan over een database, ik heb hem gemaild.

Ik heb kontakt met Stefan de Konink. Hij kan erbij, maar hij heeft er eigenlijk geen tijd voor, hij heeft de website niet gebouwd en de bouwers zijn uit beeld. HIj zou het het liefste overdragen aan iemand met hart voor de zaak, maar niemand biedt zich aan. Frustrerend! Ik zit zelf in een soortgelijke situatie, van iets wat ik dan maar doe omdat niemand anders het doet, maar eigenlijk is het mijn zaak niet (meer).

Dus de kaart wordt niet bijgewerkt, er komt geen vervanger, gebruikers (mapping apps en mappingtoepassingen) stappen over op iets anders…

De website uit de lucht (laten) halen is misschien wel de juiste oplossing.

Ik heb hier helaas ook de skills en de tijd niet voor.

Mijn website is met heel erg veel hulp tot stand gekomen, alle aanpassingen die ik doe kosten door het hoge trial-and-error gehalte erg veel tijd, en die is nu juist erg beperkt.

Als iemand dat verder wil oppakken, als iemand de klus wil oppakken dan kan ik wellicht nog wel iets bijdragen door mee te denken en broncode te delen.

Indien niemand er de tijd voor heeft, dan is uit de lucht halen of doorverwijzen naar Waymarked trails en/of openstreetmap.org misschien inderdaad wel een goede oplossing.

Het gaat MI om een wandelkaart die als ondergrond gebruikt kan worden door mensen/toepassingen/apps die niet zelf de middelen hebben om OSM rechtstreeks te gebruiken. Die hebben niks aan een achterlopende kaart zonder beheer. Waymarked trails dienst hetzelfde doel, maar geeft meer, wordt wel aktief onderhouden en is altijd bij.

Afstandmeten.nl is op basis van mijn gespeur overgestapt op waymarked trails: geen probleem.

Het enige wat uit de lucht halen tegen zou houden is als er nog gebruikers, apps of toepassingen op rekenen. Een doorverwijzing regelt dat de gebruikers direkt een goed alternatief voorhanden hebben. Het is altijd zuur als een mooi initiatief uiteindelijk ophoudt, maar de wereld draait toch door.

Ik kwam hier terecht omdat het me opviel dat een paar routes die ik zelf toch al lang geleden gemaakt heb er ook niet in staan.

In hoeverre dient de openwandelkaart een doel die niet door waymarked trails wordt vervuld? Het enige wat ik zo snel zie zijn de RD-coordinaten, maar WGS-84 is in Nederland voor dit doel nauwkeurig genoeg.

Waymarkedtrails is ook nog eens wereldwijs waar Openwandelkaart slechts de Benelux bedient.
Dat iemand er tijd in gestoken heeft betekent niet dat het voor altijd en eeuwig door moet gaan.

Ik stel voor om Oxilion heel hartelijk te bedanken voor de hosting gedurende de tijd (ze doen denk ik nog wel meer) maar de kaart zelf offline te halen en een pagina te maken die verwijst naar waymarkedtrails.

openwandelkaart wordt/werd blijkbaar ook gebruikt voor hikenode:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=22030

Dat klopt. Ik heb het even geïnstalleerd. Buggy app, maar niet onaardig verzonnen: hij gebruikt de openwandelkaart als onderlegger, maar haalt de knooppunten zelf op uit osm. Dus het hele Hof van Delfland netwerk, rijn en veenstreek, dat staat er allemaal niet op, maar door te verversen krijg je wel de knoopppunten op de kaart. Tik op een knooppunt dan opent hij de routeplanner van google, van je huidige lokatie tot het aangetikte punt.
Ze hebben een wordpress site, het laatste beantwoorde kommentaar is van 2016. Ik heb er een bericht achter gelaten met de mededeling dat de openwandelkaart dood is en de aanbeveling om waymarkedtrails te gaan gebruiken. Sammijbenieuwe!

Is er trouwens zoiets als een open routeplanner api voor OSM? Want die google shit heeft ook zijn beperkingen, vooral voor wandelen. Zou mooi zijn als zo’n hikenode app een osm-routeplannert kan aanroepen.

Ik heb (na 2 maanden wachten) op de hikenode site aangekondigd dat ik de verwijzing naar hikenode van de wandelwiki ga verwijderen, tenzij er konkrete plannen zijn om over te stappen op een wel werkende kaart ipv openwandelkaart. Antwoord kwam per omgaande: er zijn geen konkrete plannen voor vernieuwing. Dat lijkt me duidelijk! HikeNode eruit, osmand erin?

Hikenode laat de wandelroutes zien en de knooppunten geprojecteerd op een kaart.
Bestaat er ook een soortgelijke overlay voor osmand?

Voor het plannen van wandelroutes gebruik ik meestal de wandelplanner op Routebureau Noord- en Midden-Limburg.
Die levert mij een GPX track met de route.

De routes van die website kloppen helaas niet altijd met de werkelijkheid (al wordt het wel steeds beter).
Bij het wandelen gebruik ik een garmin outdoor gps met de openfietsmap in combinaties met de hiking layer. De wandelroute alstrack staat over de kaart ingetekend.

Zelf heb ik geen behoefte aan een automatische route planner. Meestal loop ik een rondje en wil ik zelf de route ongeveer kiezen waarbij dorpen vermeden worden.

Je kan bij de kaartinstellingen voor wandelroutes kiezen. Ik zag knooppunten verschijnen die ik kort geleden heb ingetekend. Maar de pasgetekende Limesroute verscheen niet, ook niet na vernieuwen van de kaart. Dus ik weet niet hoe het met verversen geregeld is.

Ik neem aan dat de data in de gedownloade kaart zit, dan moet je wachten tot de volgende update en die downloaden.
Ik ga er niet van uit dat die on the fly via een mobiele verbinding opgepikt wordt.

Sorry om deze oude thread nog eens boven te halen. Ondertussen in openwandelkaart.nl nog steeds online, maar nog steeds zonder update.

Ik zag dat openwandelkaart ook als “overlay” beschikbaar is in Osmand. Volgens mij zou dit er beter niet inzitten. Ik zou een issue openen op hun Github pagina, maar wou eerst hier eens luisteren als jullie dat wel nodig achten.

Sorry om deze oude thread nogmaals boven te halen. Maar ter referentie: ik heb een github issue geopend: https://github.com/osmandapp/Osmand/issues/9001

Goed van jou! Ik denk soms iets te makkelijk “och kan geen kwaad”, maar dan versloft de boel langzaam maar zeker.