JOSM mapcss , Road Extended JOSM (default) style.

Version change:
0.1.3 30-09-2017
Change: from icon url method to zipfile method for icons and mapcss.
OLD *.mapcss style and icons, will be deleted from server in the future!
Changed surface way visualisation to surface icons under way visualisation.
Visualisation smoothness on a way.
Visualisation tracktype with number.
Visualisation route on a way.

Verander de url van .mapcss naar de .zip file methode url.

Ik zal naar enige tijd de oude mapcss en losse iconen verwijderen.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Styles/Road_Extended_JOSM_style.zip

Bij de oude methode moest voor elke icon via de url de icon opgehaald worden (Belasting server).
Nu zit alles tezamen verpakt in een zipfile, deze wordt direct door JOSM gebruikt (zelf unzippen is niet nodig).

Smoothness toegevoegd op de way.

Links, smoothness=intermediate, 1 zwart rondje. Smoothness mist op andere wegen.
De gele stip houdt in dat er een relatie met type=route op de way zit.
De surface is van lijn visualisatie vervangen door een icon visualisatie.

Bij diep inzoomen, zoom 24 zie je de icon uitvergroot.

Omdat aan de stippellijn niet goed te zien is, welke grade het is, nu het nummer er bij gezet.

Informatie aan de INFO webpagina toegevoegd.

Mijn pogingen om de Road Extended Style te gebruiken zijn tot nu toe mislukt.
Ik gebruik Windows 10 en de nieuwste JOSM-versie 12921.
Via Voorkeuren >> Kaarttekenstijlen kom ik bij het onderstaande venster, waar ik de link http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Styles/Road_Extended_JOSM_style.zip heb ingeplakt.
De style verschijnt na klikken op de twee blauwe pijltjes helaas niet in de lijst van beschikbare stijlen.
Graag aanvullende hulp.

Plaatje geeft niet de juiste plaats van invullen aan.

The image does not give the right place to fill in the zipfile url.

Je probeert het in te voegen bij de pad verwijzing naar de plaatjes, dit is fout.
Pad voor Pictogrammen heb je niet nodig.

Gebruik het plusje bij: Actieve stijlen.

Pop up verschijnt en dan de url van de zipfile invoegen.

Succes.

Allroads,

Met jouw tip is het invoegen gelukt. Komende dagen ga ik me er verder in verdiepen. Dank voor de hulp. Jan

Ik ga in de toekomst werken aan een andere richting voor de plaatjes, omdat de richting van het vervoersmiddel op het plaatje zoals op verkeersborden niet overeenkomt met de richting van de OSM lijn forward en backward.
Of er komt Josm style string verandering of de oplossing moet in de plaatjes gemaakt worden.
Dit is best wel een grote ingreep.

Wie met deze style werkt zijn er nog andere zaken, wat niet klopt?
Of toegevoegd verbetert kan worden?

Ik heb de style deels aangepast en uitgebreid en er deels een legenda in verwerkt vanaf JOSM layer 25.
De oude data van de server verwijderd.
Oude lokale html versie zal niet meer werken.

De zip url link staat in de topic openingspost. #1 met versie omschrijving.
De zip url link opnemen bij aanmaken van nieuwe map paint style.

Bij gebruik van een zip url link zal JOSM van tijd tot tijd kijken of er een nieuwere versie is.
Wil je direct gebruik maken van de zip file en je hebt de zip url link al eerder geïnstalleerd.

C:\Users\eigennaam\AppData\Local\JOSM\cache

Verwijder daar de regel:

mirror_http___mijndev.openstreetmap.nl__allroads_JOSM_Styles_Road_Extended_JOSM_style.zip

Start JOSM opnieuw.

Bedankt voor de update en alle informatie.

Mooie en handige Map Paint Style, had ik eerder moeten weten :wink:

Ja, maar de marketingafdeling werkt niet zo goed.
Hier en daar is nog wel wat verbetering of aanvulling nodig.

Mochten jullie iets zien, laat het weten.

Wat veranderingen doorgevoerd in nieuwe versie. Zie topicstart.

Verandert naar versie 0.1.6

Zie topic start, wat er toegevoegd is.

Niet alles wordt in een mapcss geregeld. Zoals bijvoorbeeld oneway icon. Ik was op zoek naar de visualisatie van oneway=no en wilde dezelfde icons visualiseren, maar dan twee kanten op.

Maar ook hoe je snel de direction van een drawn way kan zien.

Edit, Preference (F12), de bovenste Display settings, tab OSM data.
Daar kan je namelijk: Draw oneway arrows, uitzetten.

De TIP is, zet aan, Draw direction arrows, met eventueel: Only on the head of the way.

Dit gebruik je bijvoorbeeld bij het zetten van traffic_signals, welke kant op de werking is, forward/backward of bij give_way, stop etc.
Dit wil je even snel kunnen zien in JOSM en niet eerst de way selecteren om dan de richting te zien.

Bij de volgende update zal ik dit gedeelte verwijderen uit de mapcss.

Voor verkeerslichten ziet de style dat als de weg eenrichtingsverkeer is, er geen direction tag nodig is, maar voor verkeersborden (voorrang verlenen en stop) lijkt dat niet op te gaan:

Is dat iets dat ontbreekt of hoort dat zo?

Ik heb bewust de vraagstelling alleen voor give-way en stop open laten staan, origineel aangepast met vraag ? " >? " of er een direction tag op moet. Was een node, ander kleurtje, waarbij je meer moest nadenken wat betekend dat.
Zo staat het in de originele style van “Michael Maier”. title: “Direction for traffic signs”;
Waarbij ik vond dat het een vast onderdeel moest worden van de ROAD extended style.

Ik heb dan ook de vraagstelling directer verwerkt in de style, zoals ik dat bij meerdere images doe, bijvoorbeeld bij yes " Y? " of bij else (andere value, niet uitgebeeld) " E? ", waarbij het vraagteken niet fout hoeft te zijn, misschien dat de tagging verbeterd kan worden, betere omschrijving (andere value), maar kan ook een verschrijving zijn, verkeerde spelling.

Bij mij stond de vraagstelling open of bij oneway, het in elke situatie zo is.

Bij eenrichtingswegen met uitzondering voor bepaalde groepen.
Hoe directer, de tagging, hoe beter. De werkingsrichting weergeven, wat is gewenst.

Wanneer element een direction value tag heeft op een oneway is dat niet verkeerd. Misschien wel gewenst.
Misschien moeten we traffic_signals wel toevoegen.
Of oneway uitsluiten.
Het gaat er mij ook om dat de stijl ergens aandacht vraagt met hints, hoe je ze oplost/negeert is een tweede.
Wat is hinderlijk, wat niet, afwegingen.

Bij traffic_signals wordt op basis van tag oneway geen mapcss beslissing genomen, betreffende jouw constatering.

Ik zal er eens verder over nadenken.

Verandert naar versie 0.1.7, zie #1
Nu oneway=no op cycleway zichtbaar, een hint, legenda op zoom 27.
Legenda start op zoom 25 en voor sommige op 26 of 27

Verandering highway=street_lamp op node, voor lantaarnpalen waar tevens een verkeersbord getagd is, Sander H verkeersborden style na Road Extended Style aanzetten. Dan kom het verkeersbord bovenop de streetlamp image.

0.1.8 28-7-2021
highway=busway toegevoegd
images aanpassing

@Allroads Gebruik je dit nog steeds?

Ik gebruik vooral de “Enhanced Lane and road attributes” style en dat werkt en sich prettig; maar met name de “width” wilt nogal eens afwijken en dan is een restart van JOSM nodig.

Ja, altijd en zet zo nu en dan op lane kruisingen enhanced lane aan om te kijken of de turn lanes goed staan. En of de placement tags kloppen.

1 Like

Enig idee waarom de lane width van Enhanced soms verspringt?
Het gebeurt bij mij nu als ik even snel de PDOK Quick Ortho aanvink en dan weer terug ga naar de PDOK latest. :man_shrugging:

PDOK latest ligt goed. Die heb je als basis aan staan.
Zet je quick ortho aan, het nieuwe jaar, daar is de eigenschap van dat het niet overal goed ligt, wisselend, het is meer een inkijk laag, wat is er veranderd. Verspring je tussen deze twee lagen dan lijkt het of enchanced lane verspringt, in wezen verschuift je ondergrond. Op de ene plaats meer als het andere, vandaar jouw “soms”. Dat is een mogelijke verklaring.