Indeling en markering van LAW's

Naast een update voor streekpad 9 en 18 (wat dus LAW 17 wordt), komen er volgend jaar ook nieuwe gidsen voor het Overijssels Havezathenpad (LAW 12), het Drenthepad (SP 6) en Brabants Vennenpad (SP 5).

De laatste editie van het Havezathenpad komt uit 2006 en die van het Brabants Vennenpad uit 2005 (!). Het Drenthepad is iets jonger met de laatste versie uit 2009. Mijn inziens had echter het Groene Hartpad ook meegenomen worden, met de laatste editie uit 2004. :frowning:

Vanavond heb ik de laatste etappes van het nieuwe Waterliniepad toegevoegd. Een nieuw wandelpad van 350km van Volendam via Weesp naar Dordrecht; bestaande uit voormalige trajecten van de streekpaden 9 (Stelling van Amsterdam) en 18 (Waterliniepad). Op het noordelijke deel is de route grotendeels gelijk gebleven, wel hier en daar iets verlegd. Op het zuidelijke deel zijn de wijzigingen van grotere aard.

Ik heb deze relatie gemaakt op etappe-basis en dan één superrelatie. Mogelijk zijn er in het veld ook nog varianten, maar die komen met de Survey wel naar boven.

@Sint E7 Top! Als ik het goed begrijp heb je het volgens het nieuwe boekje gedaan en ben je van plan het nu in het veld te gaan nalopen? Of heb je de gpx-en gebruikt?
Bij het Limespad bleek dat de feitelijke route toch best veel afweek van de gpx-en van Wandelnet. Die leken afkomstig van verkenningen, waar de markeerders daarna toch redelijk vaak net iets anders hadden besloten.

Ook het Grote Rivierenpad was bij verschijnen van het laatste boekje vorig jaar al niet meer 100% aktueel!

Ik krijg gelukkig langzaam maar zeker steeds meer steun vanuit de Wandelnet padgroepen voor het aktueel houden van OSM. Men ziet de voordelen van deze werkwijze, maar ze zien het vaak als konkurrentie ipv als aanvulling.

Ook https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes bijgewerkt zie ik, kudo’s!

Ik heb de GPX’en gebruikt om hem in OpenStreetMap te plaatsen. Het boekje ga ik aanschaffen en t.z.t. tussen de GR5 door zal ik wel het Waterliniepad wel gaan lopen.
Ik moet zeggen dat de GPX’en daarentegen een best goede indicatie gaven van hoe de route loopt.

Zeker, en goed genoeg voor invoer, maar de duivel zit in de details! Veldwerk blijft onmisbaar voor de 100% kwaliteit.

Vandaag zijn 4 nieuwe NS-wandelingen verschenen en deze heb ik op OpenStreetMap toegevoegd. Hierbij zullen zo her en der wel wat relaties beschadigd zijn :confused:

Snel werk! Heb je linkjes / relatienummers?

Wat wil je met dat laatste zeggen?

  1. Sorry, ik zal het repareren maar dat kan bij ca. 30 routes wel even duren, of
  2. Ik laat het repareren wel weer aan Dick en de andere gebruikelijke slachtoffers over?

Heb je de vereiste schriftelijke toestemming om de beschrijvingen van de routes te gebruiken om ze op OSM te zetten? Of heb je echt vandaag een survey gedaan van alle vier de routes?

Zijn de routes “in het veld” als NS-wandeling gemarkeerd? Zoals je waarschijnlijk weet is het een goede gewoonte om alleen verificeerbare zaken in OSM op te nemen.

O, en is dit trouwens niet een beetje off topic? NS=LAW?

De NS wandelingen zijn meestal stukken van LAWen rond een station of tussen stations. Ze zijn gemarkeerd, witrood zoals de LAWen. Ze worden door Wandelnet beheerd/onderhouden voor NS. LAWen en SPen worden tegenwoordig in goede verstandhouding en samenwerking met Wandelnet ingevoerd, als ik iets vraag krijg ik aanwijzingen en verwijzingen naar de gpx-en zowel van het centrale bureau als van padcoördinatoren.

Of dat voor de NS wandelingen ook geldt, ik denk dat we dat inderdaad apart moeten vragen. Ik zal de centrale coordinator mailen, Harold heeft al een tijdje niks van mij gehoord.

Bij de OV routes was alleen lijn 851 bij Den Helder beschadigd en deze is weer gerepareerd.

Ik heb Wandelnet per mail gevraagd of we toesteming hebben om de gpx-en als bron voor het mappen van de NS-wandelingen te gebruiken, en onder welke voorwaarden.

Ik heb (weer) uitgelegd dat gemarkeerde routes zowizo ingetekend worden waar ze op de weg worden aangetroffen. Bovendien dat we de wandelingen niet aanbieden of exploiteren, maar alleen de route op een open wandelkaart aangeven, met vermelding van beheerder en website.

Ik verwacht geen bezwaar, wel wat voorwaarden. Want wij denken “We vergroten de koek”, maar Wandelnetmensen denken eerder “Ze vissen in onze vijver”!

Ik zal het antwoord hier delen.

En het wereldtijdpad wordt nu in het wandelnetwerk opgenomen. Het krijgt een wit/paarse markering en er komen extra keuzepunten en ook extra routes. Het gedeelte wat nu omgezet is, bij Holten, staat op Waymarked Trails. Rondom Rijssen is nog niets gedaan.

Voortgang, altijd goed!

Ik heb antwoord op mijn vraag aan Wandelnet. Dit is belangrijk en heeft konsekwenties. Ik open daarom even een nieuw ondewerp hiervoor!

https://wandelnet.nl/pionierspad-vernieuwd

Het Pionierspad is schijnbaar aangepast. Als ik zo vlug kijk, zijn de dagwandeling vanuit Vollenhove en de variant Lelystad-Oost verdwenen en is de route zo her en der flink aangepast.

Ik zal vanavond eens precies kijken. Er staat dat de route op de Wandelnetsite aangepast is, hopelijk ook de gpx-en. En we hebben toestemming om dat te gebruiken. Misschien een mooie gelegenheid om een oproep voor survey te doen op de facebookgroepen.

Aangepast. Een paar grotere wijzingen en wat kleintjes. Bij sommige kleine stukjes had ik twijfel of de gpx wel echt de gemarkeerde route weergeeft; het leek me meer een verkenning. Daar ben ik lekker afgebleven, dat moet in het veld een keer nagelopen worden. Viewers helpen niet, die lopen te ver achter!

Even een hele oude quote weer nieuwe leven in blazen. Ik wilde even laten weten dat ze op de Veluwe begonnen zijn (of is dat oud nieuws?). Afgelopen weekend op een wandeling door de bossen kwam ik nogal wat hele nieuwe knooppunt paaltjes tegen. Die heb ik meteen maar gefotografeerd. Ik was eigenlijk bezig de ruiterroutes daar in kaart aan het brengen dus was het een kleine moeite die wandel knooppunt paaltjes meteen maar mee te nemen :slight_smile:

Ik las onder op deze pagina nog dat ze het behoorlijk groots aanpakken dus wellicht hebben over niet al te lange tijd een wandelknooppunt netwerk op de veluwe

Volkomen nieuw voor mij. Maar wel heel erg mooi.
En werk :slight_smile:

Ik wil wel helpen met invoeren, alleen veldwerk zit er niet in. Armchair only.