cycleway=opposite

Eens met Dick… alleen er zijn mappers die menen dat er geen consensus over is. … maar je hebt die tag cycleway nogal eens nodig voor andere values zoals lane of track.

Precies; wat een domme tag is dat :laughing:

Eerlijk gezegd dacht ik aan iets waar een bordje “Fietser oversteken” stond (BW201/202 serie), als in opposite = tegenoverliggend. Maar dan alleen als je met de eenrichtingsweg meegaat.

Misschien de (Nederlandstalige pagina’s op de) Wiki aanpassen aan de huidige inzichten?

Ik zou juist de Engelstalige bronpagina aanpassen met concrete voorbeelden van wanneer je cycleway=opposite niet kan toepassen. Bijvoorbeeld dat het geen geschikte tag is wanneer er meerdere uitzonderingscategorieën zijn (zoals wij dat bijna altijd hebben met bicycle/mofa/moped via onderbord OB54). Dan is het ook geen uitzondering specifiek voor Nederland, maar gewoon een toelichting.

Zou je kunnen stellen dat het gebruik van oneway:*=no de voorkeur verdient boven cycleway=opposite in gebieden waar gewoonlijk meerdere uitzonderingscategorieën voorkomen? Dan zou ik het ook zo verwoorden op de wiki.

Mappers grijpen terecht naar de wiki voor documentatie, dus als het daar klopt kun je er naar verwijzen en mappers leren zich de juiste tags aan als ze het zelf opzoeken.

Ik heb twee Nederlandstalige pagina’s aangepast:

Op de tweede moet eigenlijk ook een beter plaatje komen, maar dat gaat mijn kennis nu even te boven.

Aanpassen van internationale pagina’s op basis van deze Nederlandse discussie lijkt me een stap te snel. Er zou dan eerst ergens een internationale discussie moeten zijn.

Goed initiatief e.e.a. aan te passen!

Maar bij een highway=cycleway hoeft natuurlijk niet bicycle=designated (ik zou zelfs zeggen "mag niet’), want dit zit expliciet in cycleway opgesloten.

Ik heb enkel het stukje ‘Fietsen in beide richtingen …’ aangepast, niet het stuk over ‘Fietspad’. Gebruik van ‘bekomen altijd’ aldaar lijkt me te duiden op een bijdrage van een onzer zuiderburen.
Er zijn nog wel meer onvolkomenheden in de Nederlandstalige delen van de Wiki. Zou geen kwaad kunnen als iemand of een groepje zich daar mee gaat bezighouden. Hoeft geen continu proces te zijn, maar eens in de zoveel jaar alle teksten eens kritisch bekijken kan een goed idee zijn.

Ik werd door emvee op dit topic gewezen omdat ik niet wist dat cycleway=opposite de deprecated manier is. Wellicht wat gestructureerder door https://overpass-turbo.eu/s/1eae om te zorgen dat er nog maar 1 manier wordt gebruikt in Nederland?

Ik zie dat https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Key:cycleway aan enige vernieuwing toe is. Wellicht weet iemand hier raad mee, anders verdwijnt het ergens onderaan mijn to-do lijst.

Voor de duidelijkheid: cycleway=opposite, opposite_lane & opposite_track willen we niet meer hebben toch? Ik heb https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Template:NL:Map_Features:cycleway wat aangepast.

Dat is mijn indruk van dit gesprek en daar ben ik het ook mee eens.

Zo te zien moet er nog flink gepoetst worden: https://overpass-turbo.eu/s/1eul Nog mensen zin om te helpen?

Goed dat de Wiki is bijgewerkt.

Ik ben geen voorstander van het zomaar wijzigen van een overpass query op cycleway=opposite naar oneway:bicycle=no, dat doet mij te veel denken aan een Automated Edits en zie bijv. de warning bij Tag:amenity=public_building dat is volgens mij niet de bedoeling, tenzij …

Ik ben wel voorstander van het bijwerken van éénrichtingsverkeer, maar dat houdt naar mijn idee ook in dingen als checken of een weg met alleen oneway=yes ook oneway:[bicycle|mofa|moped]=no moet hebben, of de richting klopt, of er wegen zijn die ten onrechte niet als éénrichtingsverkeer gemarkeerd zijn etc. etc. Daarvoor is de verkeersbordenkaart handig en bij twijfel Mapillary of Obligue.

Dat was ook zeker niet mijn bedoeling, vandaar dat ik om hulp vraag. De Overpass query is puur een manier om gemakkelijk te zien waar nog veel werk verzet moet worden. Alles moet nagelopen worden. Vooral in Amsterdam is nog veel te doen. Creatief met verbodsborden op https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?lat=52.379970930&lng=4.883752763&z=18

Goed dat er overeenstemming lijkt te zijn met betrekking tot de werkwijze.

Voor een goed, redelijk up-to-date overzicht van plekken waar nog cycleway=opposite is te vinden zie het Taginfo Netherlands kaartje.

Wat betreft provincies zijn Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Zeeland en Limburg “schoon”. Daarmee blijven over:

Hmmm, eggie wees me op ‘opposite’ die ik nog aan het toevoegen was als ik slechts een enkele oneway=yes zag staan. Dus zoals ik nu begrijp was ik de technical debt aan het vergroten. Ik denk een hotspot te zien in het taginfo kaartje rond ‘mijn Tilburg’… Hmmm. Ik ben niet te vaak aanwezig op dit NL forum, geef ik toe (buiten import), dus deze discussie niet opgepikt. Ik had deze oude tagging in mijn repertoire zitten uit mijn begintijd: hoe doen anderen het. Ik zie nu dat de wiki is aangepast en daarmee is het ook voor mij authoritative. Tnx, I will correct.

Ja, één van de eigenschappen van OSM is dat het niet makkelijk is “oude” tags eruit te krijgen. Heel begrijpelijk dat mensen niet regelmatige de Wiki lezen of het forum volgen en zolang je de “oude” tag tegenkomt komt kom je ook niet op een ander idee m aar dat betekend wel dat het lang duurt voordat dit soort informatie algemeen verbreid is. Wat dat betreft geen slecht idee om soms mensen eens te pingen wat mij betreft.

Wat betreft hotspots, zie het kaartje, Tilburg is (inmiddels?) zover ik kan zien “schoon”.

Tilburg e.o. is schoon inderdaad.

Zoetermeer en Nootdorp heb ik gedaan.
Edit: en Delft ook maar gelijk & Wassenaar en stukje Den Haag (oost)