Vervelende notes

Jaap,

As I’ve already said by PM to you, “the last time this was applied [by] the admins, this also blocked the address that you are accessing OSM from as it was presumably the same one: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64366 . I therefore don’t think that an IP block will be the best way forward here” and “Just to make it clear - based on what happened last time, an IP block would block you as well as blocking the troll”.

If you really do want us to ask the admins to apply an IP block to the problem addresses again we can - but it would probably cause you the same problems that you had before in https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64366 , and be relatively easy for the troll to avoid.

Best Regards,

Andy (from the DWG)

(automatische vertaling)

Jaap,

Zoals ik al eerder tegen PM heb gezegd, "de laatste keer dat dit [door] de admins werd toegepast, blokkeerde dit ook het adres waartoe je OSM benadert, omdat het vermoedelijk hetzelfde adres was: https: //forum.openstreetmap .org / viewtopic.php? id = 64366. Ik denk daarom niet dat een IP-blok hier de beste manier is om verder te gaan “en” Om het duidelijk te maken - op basis van wat er de vorige keer is gebeurd, zou een IP-blok u blokkeren evenals het blokkeren van de trol ".

Als u echt wilt dat wij de beheerders vragen om opnieuw een IP-blok toe te passen op de probleemadressen, kunnen we u waarschijnlijk dezelfde problemen geven als eerder in https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php ? id = 64366, en het is relatief eenvoudig om de trol te vermijden.

mvg,

Andy (van de DWG)

Zoals eerder vermeld aan je:

Een van de DWG leden heeft bekend dat hij het verkeerde profiel / ip adres had aangeklikt. Ik was toen helaas de klos, er is aangetoond dat de troll en ik NIET hetzelfde ip adres gebruiken. De troll gaat verder, misbruikt het opmerkingensysteem, zegt wat mensen moeten doen en dat is al erg genoeg.

More info - there is a github issue https://github.com/openstreetmap/openstreetmap-website/issues/1543 that suggests that anonymous note comments should be blocked, and a discussion in there with some people saying that they are useful. If people in the Dutch OSM community want to explain the problems that they are having with anonymous notes, then that is probably the best place to do it.

Best Regards,

Andy

Meer info - er is een github-probleem https://github.com/openstreetmap/openstreetmap-website/issues/1543 dat suggereert dat anonieme opmerkingcommentaren moeten worden geblokkeerd en een discussie daarbinnen waarbij sommige mensen zeggen dat ze nuttig zijn. Als mensen in de Nederlandse OSM-gemeenschap de problemen die ze hebben met anonieme opmerkingen willen uitleggen, dan is dat waarschijnlijk de beste plaats om dat te doen.

Vriendelijke groeten,

Andy

I’ve checked with the person concerned and that is not what happened.

Ik heb de betrokken persoon gecontroleerd en dat is niet wat er is gebeurd.

Andy, ik heb zwart op wit van het Team DWG dat zo een vergissing hebben gemaakt en dat het niet de bedoeling was dat ik geblokkeerd werd.
Vergissen is menselijk, dat kan gebeuren, mij immers ook. Ik heb me daarbij neergelegd maar vindt het wel jammer dat anoniem zo doorgaat en door kan gaan.

A discussion on the note system and the disadvantages of it as it is has been held on this forum before.

My suggestions, for what these are worth:

answers to notes by anonymous generally not possible
anonymous cannot place more than x notes per day (filtered by IP)
started notes by anonymous without being reacted on have a limited lifetime of, say, two months
some note moderation possible (e.g. country wise)

Martin

That is nonsensical. That would imply Jaap is the one making the anonymous posts.

Or it is it one of his children who hate their fathers hobby :smiley:

All the madness on a little stick, jaap do you share your IP address with other users? Like using a vpn or using a company network or anything like that?

It does seem jaap lives in the same area as the note-spammer: https://www.openstreetmap.org/note/1136554#map=12/51.9442/5.6544

Maybe a provider in that area of which multiple customers are behind the same IP address?

Math geeft in pb aan dat de trol dit ip adres heeft "Het IP dat ik van hem heb is 62.163.233.38 " Het IP adres geeft aan regio Amsterdam.
Dit is ronduit belachelijk als je daar uit opmaakt dat de troll in mijn regio woont. Ik heb KPN en woon in Nijmegen.

Ik heb heel veel jaren internet van KPN, begint met 192.168. — .
Vorig jaar wou ik al aangifte doen van IP adres fraude, maar toen krabbelde de DWG terug en heeft het uitgezocht dat de troll een ander ip adres heeft.

Fijn weekend allen,

Je lijkt hier een aantal onterechte conclusies te trekken.

Nederland is te klein om ook maar iets op te maken uit de meeste IP-locaties; daarvoor zijn die veel te onnauwkeurig. “Regio Amsterdam” moet je daarom in een andere context zien, bijvoorbeeld op de schaal van Europa. Als ik mijn eigen IP-adres opzoek komt deze ook in Amsterdam terecht, terwijl ik mij in Groningen bevind. (Het komt echter voor dat IP-locaties wel een stuk nauwkeuriger zijn.)

Een adres dat begint met 192.168… is niet je externe IP-adres (dat in deze discussie relevant is), maar waarschijnlijk het interne adres van je PC binnen je lokale (thuis)netwerk. Als je googlet “wat is mijn ip” kun je achter je werkelijke, externe IP-adres komen. Misschien kom je daarmee verder.

Hoi Jaap,
192.168.x.x, 10.x.x.x en 172.16.0.0 - 172.31.255.255 zijn interne ip reeksen. Die zijn niet uniek en worden over de hele wereld binnen locale netwerken hergebruikt. In de buitenwereld, aan de andere kant van je router, heb je een ander ip nummer. Die nummers zijn wel uniek en hiervan is in veel gevallen wel een globale geolocatie af te leiden. Een beetje vergelijkbaar met vaste netnummers op het telefoonnetwerk.

Ik zie voor Jaap een IP 149.12.243.xxx; misschien dat Jaap het zelf wil aanvullen?

Goedenavond Allen!

Wat vinden jullie van dit soort notes:

Lijken allemaal Streetcomplete vragen, zoals wat zijn de openingstijden; wat is de website. Leuk dat iemand dan hiervoor een note aanmaakt; maar het vervuild de boel wel. Terwijl degene die de streetcomplete aanmaakt ook even naar Bing search / de website had kunnen gaan of de betreffende winkel in had kunnen lopen.

Nu kijk ik een tweede keer ernaar en eerlijk gezegd weiger ik om dit soort simpele informatie toe te vogen; alleen maar omdat iemand anders daar te lui voor was terwijl hij voor de deur stond.

Strontvervelend. Ik sluit dit soort notes dan ook direct.
Nota bene de 2e post in dit topic ging al over het “hengelen” van dit soort zaken, zoals “Zijn hier nog winkels”?

1 Like

Net ook nog een discussie met @SCNC waar we er allebei lekker fanatiek inzaten ;-).
Mijn irritatie zat duidelijk hoog.

Ging om een note die twee jaar geleden gelogd is door A.Noniem of een bord C21 gemapped moet worden. SCNC heeft die beantwoord dat dit in principe voor het hele gebied binnen de centrumring (S100) geldt.

Vervolgens sluit ene Patrik Ondra de note (mogelijk A.Noniem); waarna @A67-A67 hem weer opent.

M.i. is de note beantwoord en zou hij gewoon lekker gesloten moeten worden. Zeker als hij al twee jaar openstaat en er niets mee gebeurd verder. Dat niet alle straten in de cityring een 7,5ton beperking tag hebben; daar kan het notes systeem toch niet de bedoeling voor zijn.

Als iemand dat belangrijk vindt, maak er dan een projectje van; maar de notes zijn imho bedoelt om:

  • aandacht te vragen van een meer ervaren mapper om je te helpen
  • om een complexe wijziging onder de aandracht te brengen
  • de community op een fout te wijzen waarvan je niet zeker weer wat ermee moet

Maar het moet niet een soort takenlijstje van alle dingen die niet goed staan in OSM. Dan kan je de hele kaart volplempen met notes. (3DShapes, verkeersborgen, max snelheden etc.etc…)

Dat niet alle straten in de cityring een 7,5ton beperking tag hebben; daar kan het notes systeem toch niet de bedoeling voor zijn

Mee eens.

Wat hier volgens mij wel gedaan had kunnen worden is de maxweight voor de betreffende locatie checken en zonodig aanpassen.

Deze Patrick Ondra was een iemand zonder bewerkingen, die alle opmerkingen in een groot gebied had gesloten, zonder een reden op te geven. Dat is vandalisme en heb ik destijds ongedaan gemaakt.

Als een opmerking niet nuttig is, of bijvoorbeeld een persoonlijk takenlijstje, dan kan deze natuurlijk gesloten worden. Dit moet dan wel door een echte mapper gebeuren en met opgave van een reden.

1 Like

Ah! dat verklaart!

Mwah, als ik bijvoorbeeld naar jouw tweede voorbeeld kijk, dan snap ik het wel. Iemand wil de openingstijden updaten, maar er zit tegenwoordig een heel ander restaurant. Dan is de note wat mij betreft wel nuttig. Dat diegene dan zelf niet het juiste restaurant neerzet is misschien vervelend, maar kunnen we moeilijk eisen van iedereen.