cycleway=opposite

In Amsterdam heeft hij maar liefst ruim 800 ways voorzien van de tag cycleway=opposite.
Ben zo vrij geweest om zijn wijzigingen te reverten.
En ik heb hem verteld dat het gebruik van cycleway=opposite in Nederland niet juist is.

Dank voor het ongedaan maken, Leo.

Heb je de auteur ingelicht? Anders doet hij het misschien weer?

https://www.openstreetmap.org/changeset/67858249
https://www.openstreetmap.org/changeset/67856087

Dat had ik zelf ook kunnen checken natuurlijk! :slight_smile:

Op beide bovenstaande changesets is zoals verwacht een reactie gekomen.
En nu begin ik dus aan mijzelf te twijfelen:
User KartoGrapHiti geeft aan dat in de wiki de tag cycleway=opposite gebruikt wordt in combinatie met oneway: * =no.
Zelfs de NL wiki pagina geeft dat aan.

Aan de andere kant een logische redenering: als er geen cycleway is, waarom dan de tag cycleway=opposite toevoegen.
Temeer als dat voor de routing niet nodig is.

Wie kan hier enige duidelijkheid verschaffen ?

We hebben ooit nog wel eens consensus voor elkaar gekregen om ipv opposite=cycleway dat natuurlijk ook werkt de tags te verfijnen naar oneway:bicycle=no en oneway:moped=no
cycleway=opposite kon dan weg.

Zelf denk ik dat het “beter” is om de de weggebruikers te specificeren.
Soms ziek ik ook nog wel cycleway=opposite staan naast de “nieuwe” tagging. Ik laat dat tegenwoordig gewoon staan.
Er zijn ook mappers die er van overtuigd zijn dat cycleway=opposite er ook bijhoort.
Wie het weet mag het zeggen.
Zelf ben ik in stappen mijn eigen woonomgeving van de oude tags naar de nieuwe tags aan het omzetten. Er is immers verschil tussen fietsers en (Brom)fietsers.
cycleway=opposite haal ik dan gewoon weg. oneway:bicycle=no werkt dan gewoon op de openfietsmap.
Kon het draadje niet meer vinden.

Hier dezelfde twijfel op het Duitse forum.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=63464

aanvulling van het Duitse forum op de redenering van Leo… "Er is toch geen fietsstrook. "

Re: oneway:bicycle=no bzw cycleway=opposite
wegavision wrote:

Was also tun, das opposite löschen, es sei denn es gibt wirklich eine Fahrradspur in Gegenrichtung?

cycleway = opposite ist für den Fall dass es keine Fahrradspur gibt, cycleway = opposite_lane für den Fall einer markierten Spur.
“opposite” kann also überall verwendet werden, auch wenn es nur ein “Fahrrad frei” Schild gibt.

Ik blijf het zeggen, als je cycleway=opposite gebruikt, kun je de cycleway tag niet meer gebruiken voor lane of shared_lane. En er zijn nogal wat wegen/straten in Nederland, die eenrichting zijn en fietssugestiestroken hebben.
cycleway=opposite is een tag uit de oertijd van OSM. Toen zijn dergelijke tags uitgevonden. Langzamerhand is OSM geëvolueerd naar de name-space naamgeving met dubbele punten, die uiteindelijk veel duidelijker zijn. Bij een tag oneway:bicycle=no kan ik me wat voorstellen; bij een cycleway=opposite niet veel. Een tegengesteld fietspad?

En verder zegt cycleway=opposite niets over de categorieën fietsers, die uitgezonderd zijn. Tamelijk belangrijk in NL.

Eens met Dick… alleen er zijn mappers die menen dat er geen consensus over is. … maar je hebt die tag cycleway nogal eens nodig voor andere values zoals lane of track.

Precies; wat een domme tag is dat :laughing:

Eerlijk gezegd dacht ik aan iets waar een bordje “Fietser oversteken” stond (BW201/202 serie), als in opposite = tegenoverliggend. Maar dan alleen als je met de eenrichtingsweg meegaat.

Misschien de (Nederlandstalige pagina’s op de) Wiki aanpassen aan de huidige inzichten?

Ik zou juist de Engelstalige bronpagina aanpassen met concrete voorbeelden van wanneer je cycleway=opposite niet kan toepassen. Bijvoorbeeld dat het geen geschikte tag is wanneer er meerdere uitzonderingscategorieën zijn (zoals wij dat bijna altijd hebben met bicycle/mofa/moped via onderbord OB54). Dan is het ook geen uitzondering specifiek voor Nederland, maar gewoon een toelichting.

Zou je kunnen stellen dat het gebruik van oneway:*=no de voorkeur verdient boven cycleway=opposite in gebieden waar gewoonlijk meerdere uitzonderingscategorieën voorkomen? Dan zou ik het ook zo verwoorden op de wiki.

Mappers grijpen terecht naar de wiki voor documentatie, dus als het daar klopt kun je er naar verwijzen en mappers leren zich de juiste tags aan als ze het zelf opzoeken.

Ik heb twee Nederlandstalige pagina’s aangepast:

Op de tweede moet eigenlijk ook een beter plaatje komen, maar dat gaat mijn kennis nu even te boven.

Aanpassen van internationale pagina’s op basis van deze Nederlandse discussie lijkt me een stap te snel. Er zou dan eerst ergens een internationale discussie moeten zijn.

Goed initiatief e.e.a. aan te passen!

Maar bij een highway=cycleway hoeft natuurlijk niet bicycle=designated (ik zou zelfs zeggen "mag niet’), want dit zit expliciet in cycleway opgesloten.

Ik heb enkel het stukje ‘Fietsen in beide richtingen …’ aangepast, niet het stuk over ‘Fietspad’. Gebruik van ‘bekomen altijd’ aldaar lijkt me te duiden op een bijdrage van een onzer zuiderburen.
Er zijn nog wel meer onvolkomenheden in de Nederlandstalige delen van de Wiki. Zou geen kwaad kunnen als iemand of een groepje zich daar mee gaat bezighouden. Hoeft geen continu proces te zijn, maar eens in de zoveel jaar alle teksten eens kritisch bekijken kan een goed idee zijn.

Ik werd door emvee op dit topic gewezen omdat ik niet wist dat cycleway=opposite de deprecated manier is. Wellicht wat gestructureerder door https://overpass-turbo.eu/s/1eae om te zorgen dat er nog maar 1 manier wordt gebruikt in Nederland?

Ik zie dat https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Key:cycleway aan enige vernieuwing toe is. Wellicht weet iemand hier raad mee, anders verdwijnt het ergens onderaan mijn to-do lijst.

Voor de duidelijkheid: cycleway=opposite, opposite_lane & opposite_track willen we niet meer hebben toch? Ik heb https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Template:NL:Map_Features:cycleway wat aangepast.

Dat is mijn indruk van dit gesprek en daar ben ik het ook mee eens.