Query alle nieuwe/gewijzigde fietspaden

Beste mapadepten,

Ik ben al een tijdje aan het worstelen met een query die me alle nieuwe/gewijzigde onverplichte fietspaden in Nederland van het laatste jaar laat zien.

Dit is mijn (niet werkende) query:

node
[“highway”=“cycleway”]
(newer:“2018-02-01T00:00:00Z”)
({{bbox}});
(._;>;);
out meta;

En dan zou er dus ook nog een filter voor onverplichte fietspaden in moeten komen (traffic sign=NL:G13)

Wie helpt me op (fiets)pad? :slight_smile:

[out:xml];
{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
(
way[“highway”=“cycleway”]“traffic_sign”=“NL:G13”(area.searchArea);
relation[“highway”=“cycleway”]“traffic_sign”=“NL:G13”(area.searchArea);
);
out meta;

;
out meta qt;

Werkt perfect! Bedankt Ad!

Toch heb ik nog een wens: is deze query zo aan te passen dat ik alleen de nieuwe fietspaden te zien krijg?

Ik begrijp dat je echt nieuw bedoelt.
In dat geval is het versie-nummer 1.
De notering daarvoor is: “(if:version()==1)”, zie de query hieronder.

[out:xml];
{{geocodeArea:Nederland}}->.searchArea;
(
  way["highway"="cycleway"]["traffic_sign"="NL:G13"](if:version()==1)(newer:"2018-02-01T00:00:00Z")(area.searchArea);
  relation["highway"="cycleway"]["traffic_sign"="NL:G13"](if:version()==1)(newer:"2018-02-01T00:00:00Z")(area.searchArea);
);
out meta;
>;
out meta qt

Geeft dit niet alle nieuwe fietspaden (gemaakt na de opgegeven datum) en die nadien niet meer gewijzigd zijn ?

@escada. Ja, dat is zo.
Dat is ook de vraag van Henk van Blijderveen. Althans zo heb ik dat begrepen.

Hoi Ad,

Ik heb nog een ; achter de query gezet en dan werkt hij voor mij perfect.

Voor mij ben je “the query-wizard of osm”. :slight_smile:

Bedankt!

Henk, wat bedoel je met alle nieuwe fietspaden ?

Stel ik teken een nieuw fietspad in na die datum. → je ziet het met het query nieuwe fietspaden
Stel jij verplaatst een knoop uit het pad een beetje → je ziet nog steeds het fietspad in het antwoord (versie van de weg is nog steeds 1)
Stel jij voegt een knoop toe aan dat fietspad → je ziet dat fietspad niet meer in het antwoord (de versie van de weg is nu 2)

2de geval

Het fietspad bestond al voor die datum → je ziet het niet met die query nieuwe fietspaden
Stel verplaatst een knoop een beetje na die datum → je ziet het in geen van beide queries
Stel je voegt een knoop toe na die datum → je ziet het enkel het de query die ook de gewijzigde fietspaden vindt

Is dat wat je wou ?

Hoi escada,

Bedankt voor het meedenken! In het eerste geval mis ik inderdaad dat aangepaste nieuwe fietspad. Is hier een oplossing voor te bedenken?

Waarin wordt een dergelijke bevraging (query) toegepast?

Hoi Pieter,

Ik heb een site met fietsroutes. Zo’n query wil ik gebruiken om te zien waar nieuwe paden zijn aangelegd, zodat een bestaande route verbeterd of een nieuwe interessante route gemaakt kan worden.

Ik bedoel welk programma, welk script, gebruikt de query?

#12
Deze query is bedoeld voor http://overpass-turbo.eu/.
De query plak je in het linkerveld, en je klikt op de knop “Run”.
En het resultaat komt (na verloop van enige tijd) in beeld.
De knop “Help” geeft wat uitleg, en in de wiki is vanalles beschreven, ook voorbeelden.

Interessant!
Bedankt!

Bovendien geeft de query weer wanneer het fietspad is ngetekend in OSM, niet wanneer het werd aangelegd. Het is best mogelijk dat pas vandaag een fiespad dat reeds jaren bestaat wordt ingetekend. De query zal dat dan als nieuw markeren.

Dat had ik inmiddels ook al gemerkt escada. Ik zal de uitkomsten van de query daarom per geval bekijken op de mate waarop ze voor mij van belang kunnen zijn.

Als je de overpass-opdracht zoals hierboven gebruikt (met filteren op trafficsign G13), zullen nieuwe fietspaden waarbij deze tag niet is toegevoegd niet zichtbaar zijn. Als je zeker wilt zijn dat je geen nieuwe fietspaden mist, kun je die filter beter weglaten. Als je te veel paden krijgt om handmatig na te kijken, kun je evt. moped=no toevoegen.

Om alleen nieuwe paden te krijgen wordt lastig, denk ik. Je zou kunnen proberen te filteren op het id (nummer) van de way in OSM. Volgens mij krijgen nieuwe ways opeenvolgende nummers in OSM, inmiddels zitten we op meer dan 600.000.000 ways: https://www.openstreetmap.org/way/669755324 Met wat uitproberen kun je zo een begindatum selecteren. Maar of overpass-opdracht ook “id is groter dan …” herkent, moet je even nalezen in de wiki. JOSM kan het volgens mij in ieder geval wel.

Je krijgt dan nog altijd ook alle ‘nieuwe’ fietspaden voor je kiezen, die zijn ontstaan door het opknippen van een al bestaand fietspad.

Fietspaden die als relatie in OSM zijn opgenomen, zul je als het goed is sowieso niet vinden, dus de regel met relation is overbodig.

Bedankt voor je input. Ik ga ermee aan de slag!