mapper zet alle voetgangersgebieden open voor motor_vehicle

Deze nieuwe mapper zet alle voetgangers gebieden in Nijmegen open voor motorvoertuigen.
Aan het symbool te zien gaat het om een koeriersbedrijf.
Denk dat het allemaal niet klopt. 'k Krijg geen enkele reactie vooralsnog.
Wat te doen? Wellicht dat mapper naar iemand anders wil luisteren? Ik ben een roepende in de woestijn.
https://www.openstreetmap.org/user/GHNL/history#map=13/51.8290/5.8437&layers=N

In het voetgangersgebied Nijmegen geldt de mogelijkheid tot (zonder ontheffing) laden/lossen op bepaalde tijden: zie hier.
Mogelijke tag: motor_vehicle:conditional=delivery @ (Mo-Sa: 06:00-12:00; Su 07:00-13:00).

Taggen van bijzondere ontheffingen is onmogelijk.

Oke Henk … bedankt.
Bij geen reactie zal ik het zelf aanpassen, want nu staat alles open voor motor_vehicle.

Toch wel mogelijk volgens mij met het patroontje.
*:conditional=een_activiteit @ (permit_holder).

Permit_holder kan prima gebruikt worden als het een eenduidige algemene regel is voor een bepaald gebied.

Maar in binnensteden is het vaak heel complex. In de binnenstad van Groningen geldt vrij algemeen een ‘venster’ voor laden/lossen goederen van 05-12u. Maar dat geldt niet voor bepaalde ‘erkende distributeurs’ met allerlei bijvoorwaarden (minimaal 100 zendingen op minstens 20 adressen per dag, een accountantsverklaring, milieuvriendelijke bedrijfsauto).

Een officiële regeling voor ontheffing in de binnenstad Groningen is hier te vinden. Probeer dat maar eens in tags te vatten.

Overal zijn uitzonderingen mogelijk. Wanneer ze simpel en eenduidig te beschrijven zijn, des te beter om ze in OSM op te nemen. En anders is het beter ze weg te laten; dat was de bedoeling van mijn opmerking over ‘bijzondere ontheffingen’.

Ik kan me voorstellen dat iemand die zo’n bijzondere ontheffing heeft er ook niet van uit gaat dat die informatie correct in routeplanners en kaarten staat.

Naar aanleiding van dit topic heb ik in Leeuwarden ook een conditional ingezet: https://www.openstreetmap.org/way/431498062

Zijn er eigenlijk al routeplanners die hier mee om kunnen gaan?

Geen idee… maar ik vermoed dat koeriersbedrijven daarom de voetgangersgebieden openzetten voor motor_vehicle.

Daar heb je denk ik gelijk in. Bij die straat in Leeuwarden was het ook iemand met ‘DHL’ in zijn naam die hem openzette voor al het gemotoriseerde bestemmingsverkeer, de hele dag. In principe niet fout (destination zou er in principe voor moeten zorgen dat routeplanners de weg alleen gebruiken als start- of einddoel), maar liever met een conditional als de informatie voorhanden is. Dat stimuleert routeplanners ook om er gebruik van te maken.

Helaas heeft dezelfde mapper nu zonder te reageren weer alles opengezet voor motorvoertuigen. Ik heb de laatste drie changesets teruggedraaid.

Inmiddels PB contact… De conditional tags waren hem niet opgevallen.
Designated en destination door elkaar gehaald…

Vaak zie je bij editor iD dat men geen overzicht heeft in de tagging.