Taggen van tuintjes

Hey OSM, ik tag de laatste tijd de voor- en achtertuintjes en vroeg me af of er een manier is dat tuintjes automatisch om de gebouwen heen kunnen lopen?
Ik weet dat voor de renderer het geen probleem is en dat buildings automatisch daarboven veschijnen, maar ik vroeg me af of het geautomatiseerd kon.
alvast bedankt!

Los van de vraag of je tuintjes apart wil mappen, een building hoef je niet als multipolygoon te mappen

Het kon en kan nog steeds; voor ieder pand trek je een vierkant over de perceelgrens en dan maak je een multipolygoon van tuin en pand.
Maar een huis in een multipolygoon ben ik nog nooit tegengekomen. Desalniettemin het kan wel.
:slight_smile:

De vraag was of het geautomatiseerd kan. En dat kan en zal hopelijk niet kunnen.

Ik denk dat er wereldwijd geen enkele practice is om gebouwen als binnenste polygoon in een multipolygoonrelatie op te nemen. Dus geen suggesties om hier ook maar aan te beginnen :slight_smile:

Alleen een gebouw zelf met een binnenplaats dient natuurlijk als eigen MPR getagd te worden, maar dat terzijde.:slight_smile:

In JOSM is een “semi-automaat”, de F-toets.
Met de F-toets springt de lijn die je trekt automagisch van node naar node. Dat is makkelijk als je een lijn wil trekken lang een pand, je hoeft dan niet alle nodes aan te klikken.

Dank je, leer elke dag wat bij :slight_smile:

Niet de F-toets continu ingedrukt houden (op snelle computers?) als je een groot aantal nodes te doen hebt,
want dan verslikt JOSM zich weleens, krijgt de hik en slaat er af en toe eentje over.

Bedankt voor de tip, ben overigens niet zo’n “toetsvasthouder” ik gok liever en dan druk ik de knop het gegokte aantal achter elkaar in :sunglasses: