Mogelijke beschadiging BAG gebouwen door globale osm mapper

Ik heb nog niet erg uitgebreid gekeken, maar de mapper friedel_hn (https://www.openstreetmap.org/user/friedel_hn) - die overal en nergens op de wereld mapt - schijnt nogal eens veranderingen aan gebouwen te maken in Nederland, en ik betwijfel dat deze mapper op de hoogte is van onze BAG imports. Ik kwam hem op het oog doordat hij in Arnhem de geometrie van een industrieel pand heeft gegeneraliseerd, omdat het op de luchtfoto een rechthoek lijkt, maar in de BAG er een smal uitstulpsel aan een gevel zit. Ongetwijfeld heeft de professionele landmeter of luchtfoto karteerder die dat BAG pand heeft gemeten of gekarteerd gelijk, en is dat smal uitstulpsel daadwerkelijk aanwezig.

Ook vermeld hij als bron Bing en Digitalglobe luchtfoto’s, ik betwijfel dat hij op de hoogte is van onze veel hogere kwaliteit PDOK foto’s.

Ik heb hem inmiddels al een lang en vriendelijk bericht gezonden met wat informatie hier over, ben benieuwd wat hij zal antwoorden.
Misschien is het voor ons Nederlandse osm-ers verstandig om zijn wegen even na te gaan en eventuele schade aan BAG panden te repareren.

Het is natuurlijk leuk dat mensen zoveel mappen op osm, maar hier uit blijkt wel weer dat ergens mappen zonder de lokale gebruiken te kennen wel link is, dit is helaas een patroon wat wel vaker voorkomt.

Ninjoh

Dank voor je melding!

Ik heb hem een comment op een van zijn changesets achtergelaten.
Alleen zijn opmerking ‘couch mapping’ (net zoiets als armchair mapping denk ik, voorpselt het ergste.
Ik zal zij NL changesets terugdraaien.

Martin

[edit]
Helaas gaat reverten niet meer overal: teveel conflicten.
Handmatig inspecteren en BAG-updaten zal nodig zijn denk ik…

Ik weet niet of alles terugdraaien de beste optie is, als ik zo door zijn changesets heen ga zitten er ook veel goede veranderingen bij, zoals landuse bijv. Idealiter zouden we eigenlijk elke verandering individueel moeten controleren, maar ik kan me goed voorstellen dat er misschien niemand hier is die daar zin in heeft. In dat laatste geval is alles terugdraaien misschien een optie.

Overigens nu we het toch over dit soort gevallen hebben, ik zit ook al een tijdje met zo’n zelfde soort mapper die twee jaar terug maar even besloten heeft om in NL plots wat woonplaatsgrenzen te gaan generalizeren.,. “tidy bounds” https://www.openstreetmap.org/changeset/47454163#map=12/51.9445/6.0940 Feitelijk moet dit ook teruggedraaid worden. Vind het wel vreemd hoor, van een mapper (bdiscoe) met 25.000 edits.

Ook hier geldt dat de gemeentegrenzen keurig van overheidsbronnen geïmporteerd worden en dus handmatig corrigeren niet gewenst is.

Ik zie nu pas dit draadje. Een aantal changesets waar gebouwen duidelijk afweken van de BGT omtrekgericht heb ik teruggedraaid. Allemaal rond Hilvarenbeek.
Er zitten ook goede edits bij, maar allemaal met de BING als achtergrond of gewoon gekeken naar de daken ipv het maaiveld gezien het verschuiven van objecten.
De changesets die ik heb teruggedraaid heb ik aangeduid met mijn changeset nummer

Die grensverschuivingen zijn al jaren oud volgens mij. Daar zal sebastic wel naar hebben gekeken met zijn tools.

edit… Denk niet dat het nodig iets rond Hilvarenbeek meer terug te draaien.
edit2… Blijf het wonderlijk vinden dat iemand random over de hele wereld van alles aan het veranderen is.
edit3
Mapper heeft gereageerd en vindt dat we in Nederland een Closed Street Map hebben en een kopie van de data van de overheid.
Daar kan ik hem geen ongelijk in geven.
. ik heb hem proberen uit te leggen dat we nu eenmaal import van het Kadaster hebben.
Hij ziet af van verdere acties.
Mapper is nu bezig in Novosibirsk, RU … Wellicht stellen ze de Couch=mapping daar wel op prijs.

Zelf ben ik altijd wat voorzichtig als ik in het buitenland map.

https://www.openstreetmap.org/changeset/66979269

Ik kreeg hetzelfde antwoord en heb hem hetzelfde uitgelegd en veel success met het mappen in Rusland gewenst. :slight_smile: