Parkeergarages intekenen

Ik wil je ermee graag helpen, maar mag ik vragen of je in de gelegenheid bent om foto’s te maken?
Het gaat het makkelijkst met Mapillary, dit is een app die je op je smartphone kunt installeren, dan loop je of fiets je rondom de parkeergarage. Mapillary maakt dan een serie foto’s (normaal elke 2 seconden) Als je je OSM account koppelt kun je vanuit de app rechtstreeks uploaden naar de mapillary server. Deze kunnen wij in JOSM inladen, en meekijken om je te helpen.
Advies is om via wifi te uploaden.

Laat je even weten of je dit gaat lukken?

Hallo Commodoortje,

Thanks voor het willen helpen! Volgende week Dinsdag of Woensdag moet het wel lukken om daar “even” langs te gaan.
Je hoort van mij wanneer het is gelukt.

Wordt het een parkeergarage of een parkeerterrein? De luchtfoto’s (PDOK) doen het eerste vermoeden.

Het is sinds enkele weken een parkeergarage. Waarschijnlijk zijn de luchtfoto`s nog niet gepupdated, want het terein heeft ruim 1-2 jaar braak gelegen.

Het gebouw is al bekend bij BAG.

Dit kan beter op deze pagina worden afgehandeld.

Eens, misschien een basis import aanvragen niet eens zo onverstandig.

Bespaard weer tijd en onduidelijkheden / fouten.
Indien noodzakelijk kan er altijd nog worden getekend.

Een verzoek voor een BAG-import bestaat uit twee delen:

  • Vermelding van adres en huisnummer(s),
  • Een verwijzing naar het pand(en) op OSM zoals deze link.

Excuses als ik een beetje pushy overkom. De BAG-import is de standaardwijze om gebouwen in OSM te krijgen en dit je kan idd veel tijd besparen, en er zit meteen een BAG-nummer aan vast. Het is niet meer dan gebruikelijk om nieuwkomers hierop te wijzen. FYI.

Verzoek staat in het import topic.

Geen enkel probleem, ben al blij dat er mensen zijn die willen helpen :). En ik wil het graag zelf ook goed doen dus dit is een goede manier om het te leren.

Goed dat er zo gereageerd wordt, persoonlijk had het me niet veel uitgemaakt of deze aanvraag in het BAG topic zou komen.
Ik wil proberen aan de hand van je foto’s een begeleidend filmpje te maken met wat je voor zaken je zoal tegen kunt komen.
Het filmpje kan bekeken worden. De upload van de mutaties in het filmpje zal ik niet uploaden, dit laat ik over aan jou. Op deze manier kun je het leren als je het prettig vind om een handvat te hebben.

Ik wacht rustig even af tot je de foto’s gemaakt hebt.

https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer#!/idn/NL.IMRO.0166.00991173-VB01/cs/190447.4765/508448.869/595.275215575

https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0166.00991173-VB01/t_NL.IMRO.0166.00991173-VB01.html

Edit:
Het zijn altijd plannen de daadwerkelijk uitvoering is vaak net even anders. Ook hier looppad langs rijbaan de garage in.

Gezocht via overheid.nl, wijzig zoekopdracht, zoekterm veranderen en weer zoeken.

Je moet altijd bekijken welk data je mag gebruiken voor OSM betreffende licentie.
Zo zit op de video van de Stentor copyright.

@Allroads, ik had vluchtig even gekeken naar ruimtelijke plannen, maar zocht het PDF met tekening, deze is er wel, maar zeer summier.
De goede tip van @Allroads is zeer goed voor de leercurve. (Zet de link in je favorieten, sowieso alle dingen die je niet wil vergeten, vastleggen in favorieten!)
Toch is het goed om ook mapillary foto’s te maken om een goede indruk te krijgen hoe de werkelijkheid is geworden.

De totale winst is 53 parkeervakken (wel een dure constructie, maar er zal goed over nagedacht zijn)
De bovenste laat ligt 1 meter boven maaiveld.

Van oud naar nieuw(er) : Bron: DigitalGlobe Premium Imagery; Bing aerial imagery; Luchtfoto 25cm Actueel Beeldmateriaal.nl (OSM OK) (wms)

Het duurde even maar de foto`s zijn geupload. Ik moet zeggen dat het de eerste keer is wat ik de app heb gebruikt dus ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ook de tekeningen van de architect wijken weinig tot niet af aan de werkelijkheid.

https://www.mapillary.com/app/?lat=52.562613172817805&lng=5.909919380006613&z=16.93895289779732&focus=map
Op het moment van typen zijn de foto`s nog niet zichtbaar.

In Kampen hebben ze ook een nieuw verkeersbord uitgevonden.

geen G7

maar, iemand (vrouw?) met een rok en een kind (meisje?)aan de hand.
Het verkeersbord staat ook aan de andere kant van het portaalbord. :wink:

Deze ingang is voor de voetgangers anders geworden i.v.m. tekening.

Vandaag geen tijd om filmpje te maken, volgt hopelijk snel.

Update: ivm BSOD fatal error event 41 duurt het even, maar ik kom er snel op terug.

Inmiddels is het YouTube filmpje af.
https://youtu.be/C7palCKFNaY

Kleine aantekening.
http://www.openstreetmap.org/way/141131709
deze serviceweg moet nog gecontroleerd worden op aanwezigheid.

Misschien hebben medemappers nog aanbevelingen, die zie ik graag. Ik kan namelijk ook nog veel leren.

Als de parkeergarage alleen ondergronds zou zijn met daarboven een park oid, dan kun je het best building omzetten naar building:part met locaction=underground. In werkelijkheid is het een gebouw die niet zichtbaar is en ondergronds is.

Als ik het goed begrepen heb is deze kunstgreep niet meer nodig. Ondergrondse parkeergarages worden niet meer gerenderd op de ‘standaard’ kaart op openstreetmap.org (carto). Zie deze webpagina op github.
Ik geef onmiddellijk toe dat het nu wat lastig te testen is, aangezien er de laatste dagen überhaupt nauwelijks iets gerenderd wordt.

Allereerst excuus voor het weinig reageren!

De service weg “De hagen” is vervangen door de ingang en een mooi grasveldje met een looppad er naast.
De parkeergarage heeft een ondergrondse parking en een op het “dak”.

Ik zal morgen avond even kijken naar de video.

Heb e.e.a. uitgeprobeerd.
Als er ook building=* staat wordt het nog steeds wel afgebeeld, dus building:part blijft vooralsnog nodig.
Wat betreft amenity=parking_entrance en parking=underground: nieuwe icoon wordt niet getoond als er een tag access=no voorkomt. Voor een in/uitgang voor enkel voetgangers werkt het voor de hand liggende access=no, foot=yes dus niet. Maar vehicle=no, foot=yes wel.