Beginnersvraagjes

Bedankt voor het antwoord.

Zou kunnen, maar dat kan dan misschien weer niet als het om een admission_ticket ipv permit gaat?
Volgens het schema mag je wel Yes e.d. gebruiken. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Conditional_restrictions

Je kan eventueel fee=yes of toll=yes gebruiken ter aanvulling.

Ja, het is leuk wat er allemaal kan, maar (als advocaat van de duivel) is er ook wat tegenin te brengen.
Fee=yes of toll=yes zou weer opgevat kunnen worden als of je bij dat punt kan betalen en bij de AWD (Amsterdamse Waterleidingduinen) zijn er enkele toegangen waar geen kaartverkoop is.

Dus zie ik nog geen duidelijk bezwaar tegen de constructie:

foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder OR admission_ticket) :slight_smile:

Het belangrijkste uit de hele constructie namelijk foot=yes lijkt me in dit geval duidelijk.
Of de resterende data, in welke vorm die ook aangeboden wordt, verwerkt wordt, lijkt mij op de tweede plaats te komen.

Ik ken de Boleaanse logica niet zo goed, maar het is dan waarschijnlijk op te lossen met:
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND (permit_holder OR admission_ticket))
OR
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder) OR (sunrise-sunset AND admission_ticket)
of met twee regels
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder)
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND admission_ticket)

Betreft: https://www.openstreetmap.org/way/103378092

Multi-polygonen blijven een probleem bij mij. :frowning:
Nu vind ik weer een weg {een outer van een MP met maar 1 lid (de andere leden lijken op een gegeven moment om zeep geholpen te zijn :confused: )} met de naam Middenmeer. Die naam is fout, maar ik kan niet vinden waar ik hem wijzigen kan.
Ik kan natuurlijk de MP afbreken en dan de zaak wijzigen en daarna zonder MP verder gaan of de eilandjes weer aan de MP toevoegen. Maar dat is dus niet wat ik weten wil. Ik wil weten waar de naam opgeslagen is.

De link die je gebruikt: IS het antwoord. Er zitten twee tags op, name=Middenmeer en natural=water.
Die horen niet op een ‘outer’, maar dat wist je al .

Ik ben er nu inderdaad achter gekomen.
De kwestie is dus: de MP selecteren, dan bij de relaties bewerken kiezen, dan de juiste relatie selecteren en dan kan men de tags bewerken.
Tevens ontdekt dat je in het bewerkenvenster ook de MP een toepasselijke naam kan geven. (Weleens wat overgelezen, maar niet goed gesnapt wat ze bedoelden, omdat ik nog te weinig ervaring met MP’s heb.

Maar dat geeft inderdaad een foutmelding.
Inmiddels wel de boel weer correct gekregen, maar een goede handleiding voor MP’s zou toch wel welkom zijn.
Nu eens kijken of ik er ook een correcte MP met inner-leden van kan maken…
Ook gelukt (denk ik) :laughing:

Hoe tag je eigenlijk een stationsgebouw met twee ‘losse’ gebouwen die samen één doorlopend vast dak delen?
Zoals hier https://goo.gl/maps/S5KZEf2zm6F2 helemaal links het stationsgebouw, helemaal rechts de fietsenstalling (er tussen in, maar vrijstaand, de bloemist).

De overkapping zou je kunnen taggen als
building=roof
layer=1

Ik schreef ‘tag’ maar zou eigenlijk: Hoe teken en tag je… enz.
Via de BAG blijkt het als 1 gebouw op de kaart gekomen te zijn. Zie: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.02804/5.67130
Ik moet er nu dus eigenlijk twee gebouwen plus een dak van maken.

Klopt, doorknippen die handel! En met een meetlint ter plekke de zaak onder het dak opmeten als je het goed wil doen :wink:

En bij de volgende BAG update ?
Verschijnt dan weer het oude gebouw ?

Ik hoop het niet.
Ik dacht trouwens dat BAG uitging van het grondbeslag en niet van daklijsten…
er zouden dan dus eigenlijk al twee gebouwen moeten staan.
Tenzij men het perron ook als grondbeslag rekent, maar dan klopt de huidige import ook niet.

De overkappingen komen niet mee met de BAG, want die registreert ze gewoon niet. Die kun je dus apart intekenen als building=roof Kijk maar eens naar tankstations.
Vaak zie je dat nieuwe mappers hun huis vergroten omdat ze dan de carport e.d. willen meenemen.

Dus als ik om een BAG import van station Ede-Wageningen vraag dan zou ik twee gebouwen (+ een bloemenkiosk) moeten krijgen?
De BAG-viewer toont slecht één gebouw.

Nee, het pand staat nu in OSM zoals het ook in de BAG staat.
Je moet het zelf aan stukken knippen als je het beter weet dan de BAG.
In zo’n geval zou ik nog een note er bijzetten als
note=BAG-pand in stukken geknipt
of zoiets. Dat weet de mapper die BAG-panden importeert dat de plaatselijke mapper het heeft aangepast.

Eerst daar de boel maar eens fotograferen; het schijnt ondanks nieuwbouw plannen, nog wel even te blijven staan.

Wat bedoelt men (JOSM validatie) met:

Waarschuwing:
Soortgelijk benoemde wegen (1)
2 wegen: Parkweg (4 knopen), Kerkweg (6knopen)

Zie: https://www.openstreetmap.org/way/6953778#map=19/52.02725/5.66001

Het is als er 2 wegen vlak heel dicht bij elkaar liggen met vrijwel dezelfde naam. Het is denk ik vooral bedoeld om typfouten te vinden. Laatst kwam ik zo nog een fietspad naast een weg tegen waarvan de naam zonder hoofdletter was.