Welkom!

Hallo ik ben Niels,

Bij deze stel ik mijzelf even voor.
Ik ben Niels, woonachtig in de Achterhoek en gebruik OSM al een tijd en vind het super werken.
Ik gebruik OSM ook in mijn GPS apparaatje (Magalan) en werkt super.

Om OSM te helpen wil ik ook wel kaartaanpassingen doen etc.
Ook geprobeerd, maar al keihard teruggefloten doon ene @eggi omdat ik fouten maak.

Ik hoop hier het e.e.a. op te steken hoe het goed te gaan doen ondanks dat ik de tutorial gevolgd heb.

Groet, Niels.

Test? Modderator? Op verzoek probeer ik nog een keer te posten?

Hallo Niels,

Welkom op dit forum!

Je eerste postings op het forum worden - tegen spam - in quarantaine gezet en verschijnen pas als een van de moderators ze goedkeurt.

Dat is nu gebeurd.

Martin

Niels Welkom… We fluiten niemand terug… alleen vooruit! :slight_smile:

Even voorstellen: Mijn naam is LindhoutJ, woonachtig in Arnhem en als natuurliefhebber ben ik vaak op de Veluwezoom of in het buitenland.

Voor mijn zwerftochten gebruik ik vaak Google Earth, Actueel Hoogtebestand Nederland, OpenTopoMap en de topografische kaarten Nederland. Op Android gebruik ik OsmAnd+ en TopoGps (en andere apps als wildplukwijzer).

Omdat ik regelmatig op fouten en eigenaardigheden in het veel door mij gebruikte OpenTopoMap (dus ook OSM) stuit zal ik de komende tijd mijn bijdrage aan dit project leveren.

Langs deze weg wil ik Eggie en Commodoortje bedanken voor alle hulp en input van afgelopen dagen.

Hallo Lambertus.
Het lukt mij (en anderen) niet meer om kaartselecties te downloaden.
Checking Maps duurt vrij lang. Ook bij een kleinere selectie.
Na download ontstaat o.a. deze foutmelding:

Warning: include_once(/dCachePool1/data/garmin_combine/cache_time.php): failed to open stream: Input/output error in /dCachePool2/data/garmin_web/garmin/request-combine.php on line 5 Warning: include_once(): Failed opening ‘/dCachePool1/data/garmin_combine/cache_time.php’ for inclusion (include_path=‘.:/usr/share/pear:/usr/share/php’) in /dCachePool2/data/garmin_web/garmin/request-combine.php on line 5
Free maps for Garmin brand GPS devices
Warning: fopen(/dCachePool1/data/garmin_requests/requests.log): failed to open stream: Input/output error in /dCachePool2/data/garmin_web/garmin/request-combine.php on line 101 Warning: fopen(/dCachePool1/data/garmin_requests/46cc988a048c60191e7ede15fbf6a98e): failed to open stream: Input/output error in /dCachePool2/data/garmin_web/garmin/request-combine.php on line 109

Ik begrijp dat jij de enige bent die dit op kan lossen.

Ik begrijp ook dat je al een poosje niet meer reageert… hopelijk niet vanwege je gezondheid ?

grtjs
Max

Max, ik vermoed dat Lambertus dit niet leest. Hij is al jaren niet meer actief op het forum (niet vanwege gezondheidsredenen gelukkig). Probeer het maar via de mail, zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=748119#p748119

Gegroet aan allen!

Aangezien ik merk dat dit forumdeel tevens gebruikt wordt voor voorstelrondes, zal ik mij hier ook even kenbaar maken. Ik woon in Hoorn en ben me vanuit mijn buurt wat in gaan laten met het kaartenmaken op Openstreetmap. Wat een leuke bezigheid is het toch, vooralsnog.

Tot op heden heb ik Openstreetmap vooral gebruikt om in het buitenland fiets- en wandeltochten te plannen, en autoritten (in combinatie met ViaMichelin). OpenHikeMap en OpenCycleMap zijn goede afgeleiden. Wat fijn dat wandelroutes zo fijn zijn aangegeven. Ik ben altijd zeer content met het detailniveau, en de herkenningspunten die veel andere aanbieders niet hebben (hoogspanningsleidingen, molens, duidelijk aangegeven spoorlijnen). Naamgeving van watergangen en meren kan soms wel beter, maar het is altijd streven naar beter.

Het doet me deugd om hier nu zoetjesaan deel van uit te gaan maken!

Ik heb in het verleden doorgeleerd als milieuplanoloog en in die hoedanigheid veel beziggehouden met kaarten en plattegronden (zowel actuele als historische).

Momenteel ben ik bezig met het toevoegen van bedrijfsgegevens, voornamelijk in mijn omgeving. Hoe meer data, hoe verleidelijker het wordt voor ondernemers om Openstreetmap te gebruiken op hun webstekjes. Toch?
Ik ga me nu ook verdiepen in hoe het bijwerken van de topografie werkt, zodat ik ook elementen als watergangen beter ingetekend kan krijgen! Wat gaat er automagisch en wat gaat er handmatig?

Voor nu alvast bedankt voor die collega’s die me tot dusverre al hebben bijgestaan! Erg gewaardeerd!

groet!

Hoi allen,

Groetjes

Hallo allemaal,

Even voorstellen dus, ik ben Frank en mijn hele leven ben ik al dol op kaartmateriaal geweest, de afgelopen jaren heb ik veel gebruik gemaakt van apps en websites die gebruik maken van OSM, zoals Locus Pro, afstandmeten.nl, OsmAnd, Komoot en RunGo. Ook staan de OSM kaarten op mijn Garmin GPS en sporthorloge. Als trailrunner loop ik lange afstanden, vooral off-road, in binnen- en buitenland, en kom daarbij best vaak paden tegen die niet of verkeerd op de kaart staan. En dat is nu heb mooie van OSM, ik kan zelf een bijdrage gaan leveren. Vandaag de eerste stappen gezet met wat kleine changesets in mijn woonplaats Bennekom en wat ontbrekende paden bij buitenlandse trails. Met dank aan Eggie, die me vanmiddag hielp bij deze eerste stappen.

groeten,

Frank

Welkom Frank!

Mappen voor OSM is als hardlopen / trailrunning: voorzichtig beginnen met korte stukjes en niet overmoedig worden, zorg dat je je goed voorbereid op wat je gaat doen, voel de geoefendheid en ervaring eerst snel en daarna geleidelijk verder toe nemen, en bemerk hoe je na een tijdje klaar bent voor en zin krijgt in langere stukken en nieuwe gebieden.

Veel plezier!

…en af en toe met je schenen in het prikkeldraad loopt en met je smoel keihard in de koude modder valt, je je afvraagt “waar doe ik dit voor?” en weer doorgaat! :slight_smile:

Hoi Forumbewoners,

Ik wil mij even voorstellen. Ik map al een aantal jaren, en lees al enige tijd mee op dit forum, maar nu dan toch echt eens de drempel over.
Het grootste deel van mijn streetmap uren besteed in aan rurale gebieden in bv India, of op het moment Iran / Afganistan. Maar ook met name de heringerichte natuurgebieden in Nederland krijgen zo nu en dan mijn aandacht. Extra focus heb ik daarbij voor het Drents Friese woud, waar ik dichtbij woon en regelmatig wandel.(en ‘veldinspectie’ doe :wink: )

In het dagelijks leven werk ik bij RVO (onderdeel van EZ) aan oa de BGT en de LPIS (Land Parcel Indentification System) voorheen de AAN (Agrarisch Areaal Nederland) tegenwoordig (intern) de Referentie.

Groet,
Omar

Hoi allemaal,
Ik kom me eventjes voorstellen (dank aan Eggie voor je welkomstberichtje). Ik ben niet zo heel goed in echt mappen via desktop maar ik gebruik vooral streetcomplete om in mijn buurt info toe te voegen. Ik ben ook van plan om gpx tracks toe te voegen als ik eenmaal mijn hardlooptracker kan overtuigen dat ik toch echt aan het lopen ben en niet een halfuur gewoon een beetje aan het staan ben/na 200 meter in het niks verdwijn :stuck_out_tongue: .
In het dagelijks leven ben ik bezig met mijn studiekeuzes betwijfelen en trainen voor mudmasters/ de pride run halve marathon in a’dam deze zomer.
Groetjes,
Rijnaerde

Rijnaerde… welkom in de wereld van het OSM forum… Voor JOSM hebben we zelfs een eigen draadje lopen… editor josm stap voor stap
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710
Veel plezier met mappen.

Toch even de drempel over en me in het forum voorstellen.

Na wat sporadische eerste edits ben ik sinds een maand of twee wat vaker bezig in OSM-land. Eerst onder een andere naam, nu als smootheFiets. Want dat doe ik voornamelijk: surface en smoothness tags (soms width en lanes=2) op alle wegen toepassen die ik onder de wielen krijg. Naast traffic_sign, uitlijning en al die goeden dingen die van deze community al de nodige aandacht krijgen (dank daarvoor!).
De bedoeling is om fietsroutering te verbeteren: met de racefiets moet je immers op andere routen zijn dan met de Gazelle, ATB is sowieso heel anders. Op OSM gebaseerde routers zoals Komoot en Naviki proberen dat al, maar het werkt nog niet altijd goed. Dat wil ik verbeteren.

Ik woon, werk en fiets al den kleine tien jaar in Groningen tussen stad en wad. Oorspronkelijk ben ik uit Duitsland, dus als mijn Nederlands soms wat krom klinkt, ligt het daaraan.
Misverstanden gebeuren snel als je in een vreemde taal schrijft. Zouden jullie daarmee rekening willen houden?

Last but not least: hartelijk dank aan alle collega mappers die mij zo vriendelijk hebben geholpen en die mijn beginnersfoutjes hebben gecorrigeerd, vooral eggie!

Welkom smootheFiets!
Voor een Groninger schrijf je redelijk Nederlands, voor een Duitser is het perfect :slight_smile: Maarre zonder dollen, succes met het mappen. Hulp is hier altijd voorhanden.

Ook van mijnentwege hartelijk welkom alhier, @smootheFiets ! Maak u maar geen zorgen over de kwaliteit van uw taal, op sommige forums zie ik veel schabouwelijker geschrijvel. De enige herinnering aan uw Oostelijke achtergrond zou kunnen zijn “routen”, dat is in het NL “routes” - maar dat kon net zo goed een tikfoutje zijn. Oja, ook “al die goeden dingen” is eigenlijk “goede dingen”. Maar dat zijn echt details hoor, lig er niet van wakker. Ik waardeer het heel erg dat het voor u een aandachtspunt is, de rest komt dan wel.

Al meer ter zake: de door u genoemde routeplanners ken ik niet, had ik eigenlijk zelfs nooit van gehoord. Ik gebruik altijd graphhopper, hoe valt die uit in vergelijking, en dan specifiek voor het plannen van een fietstraject?

Bedankt voor de vriendelijke woorden!

GraphHopper heb ik nooit iets mee gedaan, even nagelezen. Lijkt wel zo handig om meteen te testen of een bug-fix m.b.t. routering goed gelukt is! Wat ik niet gezien heb: routering voor verschillende soorten fietsen. Maar misschien heb ik niet goed gekeken?

Naviki.org en komoot.com doen dat wel (er zijn vast nog andere aanbieders, deze ken ik toevallig). Screenshot’s heb ik alleen maar op Duits gevonden, Engels kunnen zij ook… Lijkt op zo iets:


Links kan je dus kiezen tussen stadfiets, race fiets, ATB, S-pedelec. Daar heb ik het over.

Welkom smootheFiets! GraphHopper en OSMR kennen maar één soort fiets, voor mij genoeg :slight_smile: