Beginnersvraagjes

Nu ja, ik zal wel zien.
Het water daar wordt de Droge Kom genoemd en dat moet men toch ergens aan vast kunnen plakken.

Ik heb begrepen dat er verschillende manieren zijn om een gebied een naam te geven.

Bijvoorbeeld door een knoop in het centrum van het gebied te zetten en deze een tag “name” en een tag “place = locality” mee te geven.

Hiermee hebben we nog niet het eigenlijke gebied gemarkeerd.

In dit geval: https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.00983/5.96037&layers=N , “Landgoed Rosendael” heb ik voor 90% een barrier = fence rond het hele gebied geplaatst, de overige 10% van het gebied is ontoegankelijk door de aanwezigheid van een vijver.

Volstaat in dat geval een relatie aan de locality of leisure (met name en type = boundary) toe te voegen met als children het hek plus enkele delen van de vijveroever?

Noordwestelijk van “Landgoed Rosendael” ligt het Rozendaalse bos. Zal ik hier een “weg” omheen moeten tekenen met "name = “Rozendaalse Bos”. en “boundary = forestry_compartment” en “type = boundary”?

Kan ik voor naamgeving van een klein gebied IN het Rozendaalse Bos ook meerdere landuses aan een relatie toevoegen?

Even tussen door:
Met deze ellenlange discussies over hoe de zaken wel en niet moeten, wordt het voor ons beginners lastig de zaken juist te taggen.

Graag dus kortweg een antwoord. JA/NEE
Getagd:
barrier=gate
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder)

Is dit correct voor een toegang die alleen overdag door jaarkaarthouders gebruikt mag worden?

Zal ik access=no toevoegen? JA/NEE

:slight_smile:

JA/NEE

:slight_smile:

JA/NEE Ik aarzel of dit correct is:
foot:conditional=permit_holder@(sunrise-sunset) lijkt me in ieder geval duidelijker.

JA. Om anderen dan voetgangers de toegang te ontzeggen.
Met excuus voor de ellenlange uitweidingen in lichtgrijs :wink:

Bedankt voor het antwoord.

Zou kunnen, maar dat kan dan misschien weer niet als het om een admission_ticket ipv permit gaat?
Volgens het schema mag je wel Yes e.d. gebruiken. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Conditional_restrictions

Je kan eventueel fee=yes of toll=yes gebruiken ter aanvulling.

Ja, het is leuk wat er allemaal kan, maar (als advocaat van de duivel) is er ook wat tegenin te brengen.
Fee=yes of toll=yes zou weer opgevat kunnen worden als of je bij dat punt kan betalen en bij de AWD (Amsterdamse Waterleidingduinen) zijn er enkele toegangen waar geen kaartverkoop is.

Dus zie ik nog geen duidelijk bezwaar tegen de constructie:

foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder OR admission_ticket) :slight_smile:

Het belangrijkste uit de hele constructie namelijk foot=yes lijkt me in dit geval duidelijk.
Of de resterende data, in welke vorm die ook aangeboden wordt, verwerkt wordt, lijkt mij op de tweede plaats te komen.

Ik ken de Boleaanse logica niet zo goed, maar het is dan waarschijnlijk op te lossen met:
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND (permit_holder OR admission_ticket))
OR
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder) OR (sunrise-sunset AND admission_ticket)
of met twee regels
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND permit_holder)
foot:conditional=yes @ (sunrise-sunset AND admission_ticket)

Betreft: https://www.openstreetmap.org/way/103378092

Multi-polygonen blijven een probleem bij mij. :frowning:
Nu vind ik weer een weg {een outer van een MP met maar 1 lid (de andere leden lijken op een gegeven moment om zeep geholpen te zijn :confused: )} met de naam Middenmeer. Die naam is fout, maar ik kan niet vinden waar ik hem wijzigen kan.
Ik kan natuurlijk de MP afbreken en dan de zaak wijzigen en daarna zonder MP verder gaan of de eilandjes weer aan de MP toevoegen. Maar dat is dus niet wat ik weten wil. Ik wil weten waar de naam opgeslagen is.

De link die je gebruikt: IS het antwoord. Er zitten twee tags op, name=Middenmeer en natural=water.
Die horen niet op een ‘outer’, maar dat wist je al .

Ik ben er nu inderdaad achter gekomen.
De kwestie is dus: de MP selecteren, dan bij de relaties bewerken kiezen, dan de juiste relatie selecteren en dan kan men de tags bewerken.
Tevens ontdekt dat je in het bewerkenvenster ook de MP een toepasselijke naam kan geven. (Weleens wat overgelezen, maar niet goed gesnapt wat ze bedoelden, omdat ik nog te weinig ervaring met MP’s heb.

Maar dat geeft inderdaad een foutmelding.
Inmiddels wel de boel weer correct gekregen, maar een goede handleiding voor MP’s zou toch wel welkom zijn.
Nu eens kijken of ik er ook een correcte MP met inner-leden van kan maken…
Ook gelukt (denk ik) :laughing:

Hoe tag je eigenlijk een stationsgebouw met twee ‘losse’ gebouwen die samen één doorlopend vast dak delen?
Zoals hier https://goo.gl/maps/S5KZEf2zm6F2 helemaal links het stationsgebouw, helemaal rechts de fietsenstalling (er tussen in, maar vrijstaand, de bloemist).

De overkapping zou je kunnen taggen als
building=roof
layer=1

Ik schreef ‘tag’ maar zou eigenlijk: Hoe teken en tag je… enz.
Via de BAG blijkt het als 1 gebouw op de kaart gekomen te zijn. Zie: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.02804/5.67130
Ik moet er nu dus eigenlijk twee gebouwen plus een dak van maken.

Klopt, doorknippen die handel! En met een meetlint ter plekke de zaak onder het dak opmeten als je het goed wil doen :wink:

En bij de volgende BAG update ?
Verschijnt dan weer het oude gebouw ?