Vervelende notes

Ik gok dat dit onze anonieme spammer is die nu het forum heeft ontdekt om daar verder te trollen.

Los van de irritante, vervelende, passief-aggressieve en dus ongewenste trolnotes, die op basis van ip-adressen moeten zijn na te trekken, bemerk ik hier een houding ten opzichte van notes in het algemeen die niet overeenkomt met het idee dat ik er zelf altijd van heb gehad.

Mij lijken notes juist bij uitstek geschikt als manier om feedback te geven voor niet-geregistreerde gebruikers die niet de tijd, kennis of wil hebben om daadwerkelijk de kaart te bewerken.

Neem als voorbeeld een gebruiker van een navigatie-app die merkt dat een rotonde ontbreekt. Via een functie in de app geeft hij feedback en deze wordt doorgezet naar OSM in de vorm van een anonieme note. Vervolgens wordt dit door de community (blijkbaar) geïnterpreteerd als “deze persoon commandeert ons, wij bepalen zelf wel wat we doen, waarom doe je het zelf niet?” etc. Soms wordt dit zelfs in die bewoordingen als comment onder de note gezet en/of de note wordt gesloten zonder dat er wat met de opmerking gedaan wordt, ergo, de rotonde komt niet op de kaart. Dat vind ik persoonlijk geen stijl tegenover de note-plaatser, die waarschijnlijk de beste wil heeft. Ook komt het de kwaliteit van de kaart niet ten goede, want misschien is er iemand anders die wel zin heeft om de rotonde in te tekenen.

Bedenk wel dat de ‘eindgebruiker’ misschien geen idee heeft dat de kaart door vrijwilligers wordt bijgehouden, of überhaupt niet weet dat zijn app gebaseerd is op OSM. Dat interesseert hem waarschijnlijk ook geen bal en dat is zijn goed recht. Hij denkt dat hij goed doet door feedback te geven (en daar ben ik het mee eens) dus de vijandige houding tegenover anonieme notes is mijns inziens misplaatst.

Sterker nog, hieruitvolgend zou ik zelfs kunnen redeneren dat anonieme notes door niet-geregistreerde eindgebruikers meer bestaansrecht hebben dan notes van geregistreerde gebruikers; die laatste groep zijn immers de mensen die het wél zelf kunnen doen.

Dat doe ik echter niet, want ik erger me überhaupt niet zo aan notes. Wat maakt het uit dat er in Lutjehuizen al jaren een note staat met “zijn hier nog meer winkels?”? Misschien komt er ooit iemand aan toe, misschien duurt dat lang, misschien niet, what’s the big deal? Er zijn blijkbaar mensen die “hun” gebied koste wat kost note-vrij willen houden en zich groen en geel ergeren aan notes. Waarom? De note-laag is heel makkelijk uit te zetten (ik neem zelf gewoon af en toe een kijkje en krijg een melding als er in mijn omgeving een note wordt geplaatst) en de eindgebruiker ziet ze ook niet want de laag staat standaard uit.

Voor de duidelijkheid: trollen en spammers zijn irritant en moeten weg. Maar laten we bij notes in principe uitgaan van het positieve.

Daar heb je gelijk in, bij normale situaties. Maar de discussie is vooral gericht op dezelfde persoon die al maanden in hetzelfde gebied in dezelfde stijl opmerkingen spamt met verschillende accounts. Dat wordt mijns inziens terecht geïnterpreteerd als “deze persoon commandeert ons, wij bepalen zelf wel wat we doen, waarom doe je het zelf niet?”. Helaas is de DWG erg langzaam met een ip-block opleggen en toen ze het deden, blokkeerden ze de verkeerde…

Het zou mooi zijn als recente of recent gewijzigde notes een ander kleurtje krijgen en als tomaten tussen de spruiten opvallen. Dan hoef je niet steeds weer per vergissing op die twee jaar oude gratuite notes met tekst als “Wat voor winkels zijn hier?” of “Loopt hier een paadje?” te klikken.

Iets als: < 1 week: oranje, < 1 maand: rood, < zes maanden: blauw, > zes maanden: grijs, resolved: groen.

Wie kan daar een voorstel voor in de juiste richting sturen?

In/op welke toepassing?

Over anderhalve maand, dat is in maart wordt het weer warmer en mooier weer! Daar kijk ik naar uit! Hopelijk jullie ook!.

Is het niet beter dat je die notes waar het een rommeltje geworden is, te verwijderen en nieuwe maken en laten staan. Ik vind het dan persoonlijk netter. Want zo blijf je elke keer notes sluiten, note heropenen enzovoort en dan hoopt het op. Snappen jullie wat ik bedoel?

Wellicht krijg ik een andere hobby!

Ik denk wel dat we je snappen, maar we begrijpen je niet.

Dit begrijp ik wel

Ahah

Het was alleen een rommeltje in het rivierengebied, waar jij alle notes hebt toegevoegd. Die zijn nu ook afgesloten. Je hoeft geen nieuwe opmerkingen toe te voegen.

Het lijkt mij handig als er een soort categorisering in opmerkingen komt. Vooral als er veel opmerkingen in een regio zijn, dan kun je door de bomen het bos niet meer zien en zijn de gemakkelijk op te lossen notes niet vindbaar.

Voorbeelden van categorieën:

  • Anonieme notes: vooral dingen als ‘Deze winkel is weg’ zijn gemakkelijk na te trekken en op te lossen
  • Notes die over een bepaalde tijd nuttig zijn: Bijvoorbeeld ‘Over twee jaar wordt hier een weg aangelegd.’ In dit geval kan de opmerking dus twee jaar lang niet opgelost worden.
  • Notes die een survey nodig hebben: Bijvoorbeeld ‘Hier ontbreken nog winkels’ of ‘Dit stukje weg staat nog op construction, terwijl de rest van de weg al open is gezet.’
  • Overige notes

Ik kom op mijn fotografische expedities regelmatig fouten in OSM tegen.
Eigenlijk wat te regelmatig. En vele fouten vragen wel wat opzoekingswerk om het juist en volledig op te lossen. Dat doe ik dus meestal niet.

En notes voor dingen die ik zelf kan oplossen durf ik niet te zetten.

Waarom niet? Die notes kan je ook gebruiken als geheugensteuntje voor je zelf.
Als een ander het voor die tijd oplost, zoveel te beter.:slight_smile:

Wie kan en wil Jasper Jansen even medebegeleiden in zijn enthousiasme om zijn eerste editstappen op OSM een beetje goed te laten verlopen.

Dan kan ik de aardappelen gaan schillen. :slight_smile:

Hij is van goede wil, maar gaat veel te snel en kijkt niet om…
https://www.openstreetmap.org/user/Jasper%20Jansen/history#map=12/51.9045/5.3070

Gek dat Casper Smeltink ineens zijn naam gewijzigd heeft in Jasper Jansen.
https://www.openstreetmap.org/user/Casper%20Smeltink
https://www.openstreetmap.org/user/Jasper%20Jansen
https://www.openstreetmap.org/user/Jasper%20Jansen/notes?page=12

Het lijkt erop dat hij alleen maar aan het dollen is, en niets anders.

Ik heb na de eerste edits aan beide namen een waarschuwing gestuurd. Hopelijk neemt Casper alias Jasper het serieus.
Alle eerste edits heb ik teruggedraaid wegens schade.

edit… Inmiddels is er naar de DWG een waarschuwing uitgegaan. Dit ivm met de notes.

Ik heb er een berichtje aan gewijd. Antwoord kort samengevat: als je zelf code aanbiedt dan heb je een kans, anders zit het er niet in.
Github, osm website. Nou kan ik helemaal niet programmeren, maar als ik zie wat sommigen in zo’n overlay presteren dan lijkt het niet ál te moeilijk.

Ik zie wel wat in de kleuren, maar daarbij zou ook een afkapmoment X moeten kunnen instellen bv met een slider of gewoon intikken, dat je de notes ouder dan X gewoon niet ziet.

Uiteindelijk staan er op dit moment nog 825 notes open in Nederland.
Valt me eigenlijk nog best mee. Je kunt met deze link een goede indruk krijgen van de anonieme notes.
http://resultmaps.neis-one.org/osm-notes-country?c=Netherlands&limit=no