Vervelende notes

Er is vandaag weer flink gespamd met opmerkingen in de omgeving Tiel - Gorinchem - Culemborg. Er zaten ook goede opmerkingen tussen, die op afstand op te lossen zijn. Al kun je niet direct aannemen dat het klopt. Hij gaat vaak uit van verouderde nieuwsberichten.

De meeste opmerkingen zijn echter puur spam om tot mappen aan te zetten. De spammer wil bijvoorbeeld dat elk schoolterrein gemapt wordt (“geel markeren”), maar wil dit zelf niet doen. Ik heb bij op het sluiten van die opmerkingen aangegeven hoe je een schoolterrein moet mappen.

En waarom kun jij die iemand niet zijn?
Bij OSM zijn we niet van het commanderen. Wij zijn vrijwilligers, die zelf bepalen wat ze doen, wat ze bekijken, wat ze mappen.
Wat jij wilt is totaal en totaal onbelangrijk.
Als jij iets wilt, dan zul je het zelf moeten doen en niemand anders.

Met nul edits op zijn naam denk ik dat onze Jasper niet zo veel zin heeft, laat staan ervaring.

Dan wordt het de hoogste tijd dat hij aan de slag gaat als hij zaken op de kaart wil hebben.

Het kan ook zijn dat sommigen denken dat mappers graag mappen en werk zoeken.
Ik fotografeer liever en zie dat als een taakverdeling.
Ik loste ook graag notes op door ter plaatse te gaan fotograferen, maar dat is nu niet meer doenbaar om de gekende redenen.
Als je tegenwoordig te dom bent om te fotograferen, plaats dan aub geen notes.

Mensen weten niet vanzelf hoe het werkt. Ze weten niet hoe een opmerking overkomt. Ik spreek/mail veel mensen die echt geen idee hebben; die zouden gegarandeerd op een hoop tenen trappen met een ongelukkige opmerking, terwijl ze ook gewoon goedbedoelende vrijwilligers zijn maar dan op een ander terrein.
Notes - tja dat is nou eenmaal een heel algemeen systeem wat door jan en alleman gebruikt kan worden voor allerlei doelen, en het zit in allerlei toepassingen niet altijd even gelukkig ingebakken. Automatische veroudering/archivering zou MI een goed idee zijn. Dan kan je nog steeds alles terugvinden, maar standaard zie je alleen de verse notes.

Goed gezegd Peter.
Ik denk dat ik mij ook te rap kwaad maak.

Net wat Peter Elderson zegt: “Ze weten niet hoe een opmerking overkomt”. In een getypte tekst kan je minder goed de ondertoon bepalen vind ik, je vult die naar mijn mening vrij snel zelf in terwijl je het leest.

Jasper Jansen heeft één bericht gepost en ik kan zijn account niet vinden op OpenStreetMap. Verder geeft hij niet duidelijk weer waarover het gaat vind ik.

Het kan zijn dat het inderdaad een wat flauw bericht is, maar wie weet bedoelt hij het goed.

Dus, bij deze, Jasper: waar moeten we eens goed naar gaan kijken?

Over die spamnotes: ik zou ze negeren. Het is net als een potje pesten met kaarten denk ik. Als je met z’n tweeën een potje aan het spelen bent en je tegenstander blijft zitten blijf jij ook doorspelen, als je tegenstander gewoon wegloopt dan heb jij verder ook niet zo veel meer te doen. Als we die notes negeren dan houden ze vanzelf wel op, maar goed, dat is mijn theorie. :slight_smile:

Ach,

ik heb in het begin ook een ferme zooi notes geplaats voor ik zelf aan het mappen ging. Steeds wel zo duidelijk mogelijk uitgelegd, en vrij snel ook overgegaan tot maken van mapillary-beelden.

Wat ik toen WEL deed, was telkens de edits bekijken, om gaandeweg te leren hoe ik dat soort dingen zelf moest gaan doen… Veel geleerd op die manier.

Kijk maar eens bij deze note https://www.openstreetmap.org/note/1582094#map=14/51.8268/5.2936&layers=N dan vind je ook een linkje naar zijn account.
Zoek ook maar eens in Culemborg

Ik gok dat dit onze anonieme spammer is die nu het forum heeft ontdekt om daar verder te trollen.

Los van de irritante, vervelende, passief-aggressieve en dus ongewenste trolnotes, die op basis van ip-adressen moeten zijn na te trekken, bemerk ik hier een houding ten opzichte van notes in het algemeen die niet overeenkomt met het idee dat ik er zelf altijd van heb gehad.

Mij lijken notes juist bij uitstek geschikt als manier om feedback te geven voor niet-geregistreerde gebruikers die niet de tijd, kennis of wil hebben om daadwerkelijk de kaart te bewerken.

Neem als voorbeeld een gebruiker van een navigatie-app die merkt dat een rotonde ontbreekt. Via een functie in de app geeft hij feedback en deze wordt doorgezet naar OSM in de vorm van een anonieme note. Vervolgens wordt dit door de community (blijkbaar) geïnterpreteerd als “deze persoon commandeert ons, wij bepalen zelf wel wat we doen, waarom doe je het zelf niet?” etc. Soms wordt dit zelfs in die bewoordingen als comment onder de note gezet en/of de note wordt gesloten zonder dat er wat met de opmerking gedaan wordt, ergo, de rotonde komt niet op de kaart. Dat vind ik persoonlijk geen stijl tegenover de note-plaatser, die waarschijnlijk de beste wil heeft. Ook komt het de kwaliteit van de kaart niet ten goede, want misschien is er iemand anders die wel zin heeft om de rotonde in te tekenen.

Bedenk wel dat de ‘eindgebruiker’ misschien geen idee heeft dat de kaart door vrijwilligers wordt bijgehouden, of überhaupt niet weet dat zijn app gebaseerd is op OSM. Dat interesseert hem waarschijnlijk ook geen bal en dat is zijn goed recht. Hij denkt dat hij goed doet door feedback te geven (en daar ben ik het mee eens) dus de vijandige houding tegenover anonieme notes is mijns inziens misplaatst.

Sterker nog, hieruitvolgend zou ik zelfs kunnen redeneren dat anonieme notes door niet-geregistreerde eindgebruikers meer bestaansrecht hebben dan notes van geregistreerde gebruikers; die laatste groep zijn immers de mensen die het wél zelf kunnen doen.

Dat doe ik echter niet, want ik erger me überhaupt niet zo aan notes. Wat maakt het uit dat er in Lutjehuizen al jaren een note staat met “zijn hier nog meer winkels?”? Misschien komt er ooit iemand aan toe, misschien duurt dat lang, misschien niet, what’s the big deal? Er zijn blijkbaar mensen die “hun” gebied koste wat kost note-vrij willen houden en zich groen en geel ergeren aan notes. Waarom? De note-laag is heel makkelijk uit te zetten (ik neem zelf gewoon af en toe een kijkje en krijg een melding als er in mijn omgeving een note wordt geplaatst) en de eindgebruiker ziet ze ook niet want de laag staat standaard uit.

Voor de duidelijkheid: trollen en spammers zijn irritant en moeten weg. Maar laten we bij notes in principe uitgaan van het positieve.

Daar heb je gelijk in, bij normale situaties. Maar de discussie is vooral gericht op dezelfde persoon die al maanden in hetzelfde gebied in dezelfde stijl opmerkingen spamt met verschillende accounts. Dat wordt mijns inziens terecht geïnterpreteerd als “deze persoon commandeert ons, wij bepalen zelf wel wat we doen, waarom doe je het zelf niet?”. Helaas is de DWG erg langzaam met een ip-block opleggen en toen ze het deden, blokkeerden ze de verkeerde…

Het zou mooi zijn als recente of recent gewijzigde notes een ander kleurtje krijgen en als tomaten tussen de spruiten opvallen. Dan hoef je niet steeds weer per vergissing op die twee jaar oude gratuite notes met tekst als “Wat voor winkels zijn hier?” of “Loopt hier een paadje?” te klikken.

Iets als: < 1 week: oranje, < 1 maand: rood, < zes maanden: blauw, > zes maanden: grijs, resolved: groen.

Wie kan daar een voorstel voor in de juiste richting sturen?

In/op welke toepassing?

Over anderhalve maand, dat is in maart wordt het weer warmer en mooier weer! Daar kijk ik naar uit! Hopelijk jullie ook!.

Is het niet beter dat je die notes waar het een rommeltje geworden is, te verwijderen en nieuwe maken en laten staan. Ik vind het dan persoonlijk netter. Want zo blijf je elke keer notes sluiten, note heropenen enzovoort en dan hoopt het op. Snappen jullie wat ik bedoel?

Wellicht krijg ik een andere hobby!

Ik denk wel dat we je snappen, maar we begrijpen je niet.

Dit begrijp ik wel