mofa verwarring

Die preset heeft Allroads van mij overgenomen en verder ontwikkeld. Even in dat topic kijken voor een link.

Pff, veel te complex. Ik blijf wel op de fiets zitten :slight_smile:

Dat onderwerp was helemaal niet de insteek van mijn vraag, maar ik wil er toch op reageren. Duitsland gebruikt ( en heeft dat altijd gedaan ) gewoon cycleway voor fietspaden, zie hun eigen wiki. En omdat ze daar jaloers naar ons kijken komen er steeds meer fietspaden. Waar ze heel blij mee zijn. Wel mag je daar niet op fietspaden lopen, maar dat wordt door iedereen genegeerd. Een beetje zoals bij ons paarden niet op het fietspad mogen, maar iedereen begrijpt dat een paard op de provinciale weg nogal dom is.
De path/designated constructie is in eerste instantie bedoeld geweest voor de typisch Duitse constructie waar voetpaden als fietspad worden aangewezen. Al of niet met een streep midden in het oorspronkelijk trottoir ( de ‘segregated’ constructie ).
Die bestaat er in twee varianten: de verplichte ( designated ) en de variant ‘radfahrer frei’ (yes) . Bij de laatste mag je ook op de weg fietsen. Als er al verschil is dan is het dat wij eerder iets als fietspad zien.

Wel zijn er de dissidenten uit Lubeck, die binnen hun stad geheel ongehinderd door samenwerking met de rest van de wereld hun eigen manier hebben bedacht. Maar dat moeten de Duisters maar onderling uitvechten.

Onze manier van taggen is, zeker gelet op ons fietspaden netwerk, gewoon correct. Het is typisch Nederlands om te denken dat we de Duitsers na moeten doen en dat dan ook nog verkeerd. Terwijl ze daar met afgunst naar ons wegen-net kijken, en bv allroads’ use_sidepath gewoon hebben overgenomen, Ligfietsers openfietskaart gebruiken en de tool die ligfietser, peewee en ik hebben gebouwd (BTM) gebruiken.
Als het om fietsen gaat mogen we hier best wat trotser op onze prestaties binnen OSM zijn en wat minder onderdanig naar de Duitsers.

Toevallig een tijdje geleden een discussie gehad met een verkeersdeskundige van de gemeente Zoetermeer hierover. Provinciale weg is natuurlijk verboden voor ruiters en een fietspad en voetpad ook. Ruiters moeten bij gebrek aan een ruiterpad gebruik maken van de berm naast het fiets- of voetpad.

Een provinciale weg kan ook een weg zijn die gewoon voor fietsers en ruiters toegankelijk is, zoals een gebiedsontsluitingsweg of een erftoegangsweg. Bijvoorbeeld bij ons zoiets als de N978 https://www.google.nl/maps/@53.2180606,6.4086416,3a,75y,334.31h,82.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1stOCmGCpanAo2bEqNJDFdJA!2e0!7i13312!8i6656

Je hebt natuurlijk gelijk. Mijn aanhaling van dat gesprek was ook een beetje tekort door de bocht. De opmerking sloeg op de ‘grote’ provinciale wegen die aangeduid worden met twee cijfers, b.v. de N11.

Laten we het er op houden dat ik het heel begrijpelijk vind dat ruiters niet op de weg rijden, ook al horen ze daar vaak wel. Ik moet de eerste automobilist nog zien die een ruiter van rechts voorrang verleent, terwijl dat gewoon moet :wink: Of de reactie van het verkeer wanneer de leider een kruising claimt om groepsgewijs over te steken.

Ik denk ook dat hegeen Eggie in post#2 schrijft wel de consensus is in NL. Ik heb niet altijd alle tags mbt mofa en moped toegevoegd. Dit met name omdat ik wel de traffic_sign toevoeg en je daaruit toch altijd af kunt leiden wat wel en niet mag.

Ik had wel vernomen dat Amsterdam overwoog om snorfietsen van het fietspad te weren maar dacht dat ze dat zouden doen door G11 te vervangen door G13. Daar heb ik nog niets van gelezen en nu Eggie dit schrijft vraag ik me af of dat wel gaat gebeuren. Ik lees net hier dat er een nieuw bord met snorfietssymbool gaat komen om snorfietsers erop te wijzen waar ze moeten rijden. Daarnaast komen er nog meer borden om het allemaal duidelijk aan te geven. Dat is ook een extra bord onder een G11 waarop staat “Snorfietsen niet toegestaan” . Dit alles geldig vanaf 8/4/2019. Ik vrees dat de traffic_sign straks dus niet meer in heel NL aangeeft wie waar mag brom/snor/fietsen.

Weet er iemand waarom er niet voor gekozen is de G11 te vervangen voor G13?

NB: Ik ben ook benieuwd of en hoe bromsnor dit in Amsterdam gaat handhaven :wink:

Wauw. Een stadstaatje met eigen verkeersregels. Of dat wel stand houdt bij de rechter? Het legt de bijl aan de wortel van verkeersregels. Ik voorzie een reeks van procedures.
Overigens is er net een uitspraak van een rechtbank geweest ivm motor-rijden in bos en natuur waar een gemeentelijke bebording als ongeldig werd gezien, en de APV als niet geldig in dit verband.

Bij G13 heb je natuurlijk de keuze… wel of niet op het fietspad… kennelijk wil A dam de fietsers op het fietspad houden…maar die brede scooters op de rijbaan en dan ook helmplicht voor mofa. Ben benieuwd hoe dat gaat… :slight_smile:

Overigens heb je in Gelderland weer uitzonderingsborden voor speedbikes. Ze mogen daar wel op G11…

Ja das waar. Het wordt er allemaal niet makkelijker op. Ik kom niet vaak in Amsterdam maar mochten ze bij mij in de buurt ook dit soort Amsterdamse constructies gaan gebruiken dan zal ik zeker de mofa=no op die G11 gaan aanbrengen. De logica voor routers wordt dan dat een G11 zonder mofa wel een mofa=yes zal zijn. In de andere gevallen gewoon de mofa overnemen

Weet iemand of er routers zijn voor mofa’s? Of moped?

Ik weet toch zeker dat een jaar of tien geleden de overheid met het plan kwam om minder borden en uitzonderingsregels op straat te hebben … :wink:

Dan zullen ze daar binnenkort nog wel een keer mee komen want in 1991 moest het ook allemaal minder onder het motto “Geef je verstand eens voorrang” :wink:

Even een kleine correctie. Die use_sidepath kwam niet uit allroads koker maar m.n. uit die van mij. Ik heb daar destijds veel tijd gestoken in discussies en proposals maken. Dat gebeurde ook hier op het forum maar mn in samenwerking met een aantal Duitse OSM-ers. (via mail en forum) Bij de stemming voor de proposals waren het volgens mij voornamelijk Duitsers die stemden. Ik heb de samenwerking met onze Oosterburen als erg prettig ervaren. Ik denk dat dit een mooi staaltje internationale samenwerking was waarbij niet zomaar iets is overgenomen dat elders in elkaar gezet is. Ik ervaar ook niet echt dat we onderdanig zijn naar de Duitsers. Ik ben het wel met je eens dat we best trost mogen zijn op wat we op fietsgebied in OSM voor elkaar hebben gekregen :wink:

Mea culpa en nederige excuses. Als je in Groningen bent heb je een biertje van me tegoed.
Met dat onderdanige bedoel ik de status die aan JOSM wordt toegekend. In miijn ogen onterecht, want JOSM is een prachtige tool maar geen autoriteit.

Dank voor het aanbod. Als ik nog een die kant op kom hoop ik dat ik hier aan denk :wink:

Ben het ook met je eens dat JOSM geen autoriteit is. Gelukkig kunnen we daar wel zelf plugins voor maken. Dat dan weer wel.

Brouter kan routeren voor mopeds, hier een voorbeeld van een route voor moped vs dezelfde route voor fiets .

De routeringsregels van elk profiel kan je rechts zien door op het steeksleuteltje te drukken, en je kan het allemaal naar wens aanpassen en vervolgens met de knop onderaan uploaden.

Veel gebruikers publiceren aanvullende profielen, waarbij iedereen zijn eigen keuzen kan maken.
Bijvoorbeeld: https://github.com/poutnikl/Brouter-profiles

Zelf heb ik een simpel profiel gemaakt waarmee je voor kano’s kan routeren met overdragen, zal die nog eens publiceren.
De costfactor die in het profiel wordt toegewezen aan highways bepaalt tot hoever je omvaart om een overdraag te voorkomen.

PS het moped profiel kan zo te zien wel een aanvulling gebruiken aan de NL-variant van G12a cycleways met moped=designated of moped=yes. Nu worden grote doorgaande wegen gekozen (zonder enige moped tag in OSM) die feitelijk verboden zijn voor moped omdat er een G12a fietspad naast loopt : https://www.google.nl/maps/@52.1619597,4.5613859,3a,75y,150.64h,88.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4i6dhE63dIdgugwAheKniA!2e0!7i16384!8i8192

@multimodaal

Dank voor de link. Mooie site en vooral mooi dat je die zelf kunt tweaken. Ik moet nog eens kijken of ik niet een mooi velomobiel profiel kan maken (geen cycle bariers/ smalle fietspaden etc. )

@PeeWee:

Had je het ingebakken Velomobil-profiel al gezien?
Geeft weer een andere uitkomst op het voorbeeldtraject dan de Trekking en Moped-profielen

http://brouter.de/brouter-web/#map=14/52.1520/4.5646/OpenStreetMap&lonlats=4.536025,52.143669|4.553252,52.137334|4.607217,52.157255&profile=vm-forum-velomobil-schnell

De volledige inhoud van het profiel staat hier:
http://brouter.de/brouter/profiles2/vm-forum-velomobil-schnell.brf

Ja die zag ik later maar vermoed (niet gecheckt) dat die m.n. op de duitse situatie gebaseerd zal zijn. Ik moet ook nog zien of en wanneer ik hier aan toe kom (zo veel leuks te doen :wink: )