OSM regels NL

Daar durf ik me ook niet aan wagen… De referentie ging over de manier van organiseren. Ik geloof dat jullie meestal toch iets ‘wiki-actiever’ zijn.

Tja, ik heb mijn eigen buurtje gebruikt om Simple 3D Buildings tagging toe te voegen.
Ik heb jouw verwijderingen weer teruggedraaid, met als gevolg dat de huizen en schuurtjes er nu weer leuk uitzien op de F4map demo pagina en geen saaie witte blokjes meer zijn. Ik zag in een ander topic dat de Euromast er nu ook in 3D bijstaat, dat staat ook vast niet zo in de BAG.

Dat het niet hetzelfde is/dat het onbekend is betekent nog niet dat het niet klopt…

De BAG plugin en de BAG vs OSM visualisatie hebben geen enkel probleem met deze extra tags en lijnen. Ik laat de originele building outlines zoals deze uit BAG komen gewoon intact, ja, wel met een paar extra tags. Maar dat gebeurt bij adresnodes ook heel vaak.

De bloemperkjes en de speeltoestellen zijn ook terug inmiddels.

Groet,

Kars.

Dag Kars,

Fijn dat je zo naast me heen werkt, ik zal je bevindingen naar mijn opdrachtgever sturen dan moeten zij maar kijken wat ze met die gegevens kunnen doen.
Graag was ik op de hoogte gehouden zoals jij dat ook wenste…

Mocht je verder met mij of mijn kadasterwerk willen discussiëren dan vraag ik je om me een bericht te sturen of een mail naar mijn werkadres.

Hartelijke groet,

Jaap

Ik ben het even kwijt. Kars past iets aan en jouw opdrachtgever (gemeente?) is het daar niet mee eens, dus draai jij alles terug. Gaat een overheidsinstantie zich bemoeien met hoe OSM kaarten opgezet worden? Overheid heeft toch hun eigen kaarten?

Dag Geim,

Overheden, ingenieursbureau’s gebruiken veel osm en andere opensourcekaarten voor hun eigen beheer systemen o.a. voor groen en wegen onderhoud, burgerparticipatie ect. Meestal als onderlegger en halen dus ook al ons ingevoerde gegevens er uit en kunnen dat controleren met hun gegevens. Ik kan legio voorbeelden geven, maar dat kan beter in een ander topic. In dit geval werd ik specifiek naar deze straat gestuurd om de contouren na te meten omdat die niet goed in het systeem stonden. Dat komt wel vaker voor zeker als gebouwen nog niet exact ingemeten zijn volgens de BAG regie zoals bij dit pand, die ik heb gecontroleerd https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?geometry.x=250305.79999949&geometry.y=477956.49537205&zoomlevel=5&objectId=0164100000294306&detailsObjectId=0164010000049188 . Ook bij wegen komt dit voor, vooral de weg classificatie is een van de punten waar op gecontroleerd wordt. En als ik wat zaken tegenkom verwerk ik dat op osm.

Klinkt een beetje als het kip en het ei verhaal. Gemeente heeft pand nog niet ingemeten in BAG en vraagt om de OSM kaart aan te passen omdat deze niet correct zou zijn. Als ze er gewoon voor zorgen dat BAG up to date is, volgt OSM met een simpele import.

Dat overheden OSM gebruikt maakt mij niet uit (alhoewel ik het wel vreemd vind als je als organisatie niet je eigen kaarten gaat gebruiken) maar ik heb liever dat de overheid hun eigen kaarten up to date houdt en geen energie in OSM stopt.

+1

OSM is de beste kaart, zonder twijfel, maar nooit bedoeld en nooit verantwoordelijk voor formele data, te gebruiken door bedrijven, overheden en dergelijke. (Ik neem dat ergens in de OSM principles een artikel staat dat OSM en alle auteurs in geen enkel geval verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de juistheid van de data en alle gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van (onjuiste) OSM-data.)

Dit raakt aan een discussie waar iemand in Duitsland meent alle hydranten en type/maat van slangkoppelingen importeert en mapt. (“Omdat het kan”)

Levensgevaarlijk als de overheid (lees: de brandweer) daar afhankelijk van zou zijn in noodsituaties; immers: Jan und jeder kan die data bewust of onbewust verkeerd wijzigen.

Of als jouw OZB-belasting afhangt van hoe een OSM-mapper jouw huis en perceel intekent.

Of de ambulance een doodlopende straat inrijdt die volgens OSM niet doodlopend is…

Of een graafmachine de grond ingaat ruim naast de plaats waar op OSM een HD-gasleiding ingetekend is…

Het is al mooi zat(!) dat OSM op meer en meer plaatsen wordt gebruikt (zeker nu het betaalmodel van Google Maps wat 'verslechterd' is). Hier zou je overigens ook de vraag kunnen stellen of (overheids)bedrijven die gebruik maken van OSM niet tot een vrijwillige sponsoring of bereidstelling van servercapaciteit kunnen besluiten; de belasting op de OSM-servers wordt, vooral door het Google-effect, merkbaar hoger.

Maar dat ter zijde.
</off topic>

Dat is inderdaad wel twijfelachtig. Heb ooit met het Kadaster gesproken nalv kaarten die door de ANWB werden verkocht met tot 10 jaar oude informatie. Het Kadaster stelde toen dat gemeenten traag zijn met updates en daarna het kadaster alles nog moest controleren. In het digitale tijdperk zou je denken dat dat sneller gaat, maar kennelijk niet.
Maar het lijkt me niet dat overheden OSM moeten gebruiken om wijzigingen door te voeren die ze eigenlijk zelf zouden moeten doen.

Aan de andere kant … het is natuurlijk een enorme pluim voor OSM dat lokale overheden OSM de voorkeur geven boven PDOK.

@Martin
Dat van die bijdrage vs belasting van de servers gaat nog wel een item worden. Ik zie ook steeds meer overheden en bedrijven overstappen naar OSM. Maar ook veel hobbiematige sites die eerst Google gebruikten hebben OSM ontdekt ( waarnemingen.nl / afstandmeten.nl et ).

Jaap, kun je dat eens toelichten? Je hebt het over een opdrachtgever, en in een ander stukje over zakelijk gebruik. Bedoel je nu dat je tegen betaling OSM aanpast voor een overheid?

De opdrachtgever, de klant mag ik specifiek met naam niet zeggen, maar je snapt vast wel welke dat is. Deze gebruikt een wijkbeheersprogramma waar ze OSM als onderlaag gebruiken. Ook mijn gemeente Nijmegen gebruikt dat zelfde programma, echt voor van alles o.a. stadsplattegrond met verwijzingen naar restaurants, parkeerplaatsen die in osm staan enz.
Nu heeft Kars de bloemperkjes weer hersteld, als landuse garden, landuse village green zal beter volstaan omdat de begroeiing bestaat uit bodembedekkers (cotoneasters o.a). Dat soort mutaties loop ik langs en verwerk deze ook gebouwen, wegen, watergangen en andere kadaster gerelateerde objecten. Daarnaast werk ik veel met Microstation en BGT, zakelijk gezien.

Daarover is onlangs een uigebreide discussie gevoerd die ongunstig uitviel voor de “village green” als gemeentegroen: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64637

Dus omdat de 3d info/tags van een gebouw (ik moet me daar maar eens in verdiepen) en leisure=garden niet past in de rendering van “jouw opdrachtgevers” haal je dit (zonder overleg?) maar weg?
Als Kars nu iets had geplaatst wat absoluut niet zou kloppen, zou ik dat nog begrijpen. Maar deze aanpassing rechtvaardigt het reversen van een changeset in mijn ogen zeker niet.

Ik vind dat nogal merkwaardig, voorzichtig uitgedrukt. Je kunt niet omdat jouw opdrachtgever dat wil OSM naar hun smaak aanpassen. Het heeft een gelijkenis met wikipedia waar lemma’s werden aangepast door/in opdracht van bedrijven/overheden. Dat is niet de bedoeling van een project als OSM.

De 3D tags van Kars zijn volledig in overeenstemming met OSM. Dus er is geen enkele reden om die weg te halen.
Village_green is volledig fout, Nijmegen heeft nooit een brink gehad tenslotte. Tot er een betere tagging ( landcover proposal ) is blijft landuse of natural de keus. Zie ook daar de wiki en discussie over taggen van stedelijk groen. In ieder geval is de tagging van Kars niet fout … op dit moment is er geen betere tag.

Daarnaast is het gebruik van OSM door gemeenten en andere overheden erg vreemd. Zij zijn verplicht om BGT te gebruiken ( zie landelijke overheid, kadaster en VNG https://www.vngrealisatie.nl/producten/basisregistratie-grootschalige-topografie-bgt). Wat we nu zien is dat kennelijk BGT niet bevalt en de voorkeur aan OSM wordt gegeven, ondanks dat dat vanuit de centrale overheid niet wordt geadviseerd/is toegestaan.
Op zich is dat grappig natuurlijk, overheden die de regels aan hun laars lappen en een amateur-project beter vinden dan het Kadaster … maar vervolgens door/in opdracht van een lokale overheid OSM aanpassen is zeker niet grappig.

Een stuk netter zou de OpenTopo achtergrondlaag ( al bevat die soms nog wel fouten uit de combinatie met OSM ) zijn.
Dat zou je ook aan je opdrachtgever eens kunnen voorstellen. Of de methode die Groningen gebruikt: OSM als basislaag en de objecten en POIS uit eigen database als laag daarboven.

(Toelichting voor mensen die er onbekend mee zijn: OpenTopo is een kaart die bestaat uit allerlei openbare bronnen. De hoofdzaken zijn BGT aangevuld met OSM. Het is een prachtige kaart die overheidsinformatie aanvult met lokale kennis van OSM mappers. Het is te vinden als laag in PDOK. Zie voor info: http://opentopo.nl/. Echt de mooiste kaart die er van ons land te vinden is. Hulde en een lintje voor de maker!)

Vreemd. Bovendien zou ik als opdrachtgever geen werk accepteren dat door jan en alleman gewijzigd kan worden.

Ik heb bij Fugro meegewerkt aan de bijhouding van de GBKN, maar daar kon niet iedereen bij.
http://www.gbkn.nl/

Ik heb je al eens een link naar een video doorgestuurd van een Duits of Zwitsers dorpje waar de brandweer uitsluitend kaarten maakt op basis van OSM. Het is trouwens niet zo moeilijk om controles in te bouwen die detecteren of de data in een dorp of van een bepaald type gewijzigd wordt. Dit kan bv. door resultaten van Overpass Queries te vergelijken of data dumps met elkaar vergelijken.
Eenvoudig de brandkranen tellen en hun coördinaten vergelijken met de vorige dag helpt je al een heel eind.

Mapbox past zo’n techniek toe voordat de data in hun copie terecht komt. Vandaar dat ze een maand of zo achterlopen.
Wambacher controleert iedere dag of er fouten gemaakt zijn in de updates van administratieve grenzen.
Niemand zegt dat je een nieuwe data dump zonder controle in je workflow moet gebruiken. Je kan controles inbouwen voordat je de nieuwe data begint te gebruiken. Dan heb je minder of zelfs geen problemen met vandalisme.

Eerlijk gezegd heb ik al zoveel fouten gezien in de data van de Belgische overheden, Toeristische diensten, De Lijn e.d. dat je je kan afvragen of die data wel veilig is.

Onlangs schreef nog iemand dat er in een bepaalde Duitse stad een hele wijk niet in de overheidsdatabank kon ingebracht worden omdat het terrein nog ingetekend stond als industrieel gebied of iets dergelijks. Er stonden huizen, er waren straten, adressen en zo verder.

Als Belg heb ik het blijkbaar moeilijker dan jullie om de overheid te vertrouwen op het gebied van correctheid.

Beste Noordfiets,

Ik wil graag met je in dialoog, er zijn een paar zaken die helder moeten worden. Ik zal ze puntsgewijs noemen.

  1. Iedereen maakt fouten, ik ook en misschien jij ook. Ik weet hoe je door het slijk wordt gehaald hier.
    Met deze issue ben ik volledig van bewust dat het anders had moeten gebeuren. Hoe het voorkomen kan worden en hoe het moet in de toekomst. Daarom is er hier een topic gemaakt, zoals ik eerder heb begrepen.
    Verder vindt ik het prima dat men in dialoog met elkaar gaat. Dikke pluim, maar respecteer elkaar!

  2. De bloemperkjes zijn door Kars in kaart gebracht meer dan 2 jaar geleden, net als de meeste 3d tekeningen aan de Karel Appelstraat.

  3. Vanwege de privacywetgeving mag ik aan derden geen directe namen doorgeven, dat snap je toch wel?
    Een voorbeeld van een werkdag, ik werk halve dagen overeens.
    Ik krijg een mutatie aanvraag en ga kijken met mijn Leica total station set aan de Karel Appelstraat. Ik meet het na en verwerk het in Microstation in ons systeem. De gegevens gaan dan in een grote database catalogus BGT, dus niet in OSM . In OSM doe ik dat soort wijzigingen nooit, ik heb nog nooit een bag update gedaan. Wel pas ik later zelf in eigen tijd poi’s of rare tags aan of help andere d.m.v. het meldingen systeem zonder hier 1 rooie cent voor te krijgen.

  4. Dat er bedrijven zijn, denk aan grote ingenieursbureaus die softwarepakketten op de markt hebben gebracht waar onder andere ( schrijf het even volledig) OSM kaartlagen, up-to-date OSMdata inzitten kan ik niks aan doen. Dat er gebruikers zijn, overheden, tv stations voetbalclus ect ect die dat naast andere programma’s gebruiken om hun gegevens te uiten, daar heb ik geen zicht op. Ik ben geen jurist, domweg senior landmeter. Dat er bedrijven, overheden onze firma inhuren, opdracht geven en zelfs osm gebruikers terugkoppelingen doen is alleen maar prettig om juist een gezamenlijk doel te handhaven en creëren. Dat er andere meningen zijn over dit gebruik ben ik bewust van.

  5. Ik heb een voorbeeld gegeven hoe een overheid osmdata gebruikt en ook up-to-date houdt. Dat je over een brink rept was zeker niet de bedoeling van dit voorbeeld. Gewoon even laten zien hoe de vork in de steel zit. Dat mensen in Nederland graag alles gratis willen hebben is al langer bekend, het zogenaamde ongebruikte suikerzakjes bij de koffie meenemen naar huis gedrag. Helaas gebeurt het op ieder vlak, ook al staat in de protocollen wat anders.

  6. Bedankt voor je voorstel om Opentopo te gebruiken, ik zal dit programma eens uit testen en eventueel voorleggen in onze vakgroep.

  7. Tot slot ik sta open voor dialoog, aarzel niet op mij te schrijven of kom een keertje langs op de koffie.

Hartelijke mapgroet,

Jaap de Vries

Als een softwarebedrijf een tool maakt die gebruik maakt van de OSM database en die verkoopt aan een gemeente, prima.
Maar doe het dan goed en filter tags die je niet snapt gewoon weg.
Pas de tool aan, niet de database. “Tagging voor de renderer” is nooit ok.

(We dwalen wel erg af van de topic nu, sorry daarvoor…)

Aan mijn woonplaats kun je zien dat ik bijna-Belg ben :slight_smile:
Het is dus zeker niet zo dat ik de overheid op correctheid vertrouw. Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat veiligheidskritische data op een beschermde manier opgeslagen dient te worden en niet door iedereen met of zonder kennis van zaken ‘zomaar’ gewijzigd kan worden. OSM voldoet niet aan die vereisten.

Regelmatige updates vanuit een overheidsdatabase: OK, maar daar impliceer je dat die juist is…

En bijvoorbeeld administratieve grenzen zijn imho niet veiligheidskritisch.

Als iemand als hobby heeft om brandkranen te importeren: OK, maar net zo min als wij de overheidsdata niet altijd op correctheid mogen vertrouwen mag de overheid dat hiervoor zeker niet op OSM-data. De brandweer kan OSM als basislaag nemen natuurlijk en de brandkranen als eigen beheerde POI-laag daaroverheen. Zijn we allebei blij! :slight_smile:

Hier een voorbeeld waar ik zonder wederhoor een speedrevert heb uitgevoerd omdat de nationale fietsroute is onderbroken.
Een randommapper die overigens om een review vraagt heeft de route op slot gezet met access=no en een upaved voetpad van gemaakt. Het is een als fietspad ingerichte weg, maar toegankelijk voor auto’s die naar de scouting willen.
Ook de straat naam was veranderd. Ik begrijp de edit niet helemaal.
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=66208840

https://www.openstreetmap.org/changeset/66208840#map=16/52.0405/4.3458&layers=C

Is er iemand die kan bevestigen dat het asfalt hier verdwenen is en dit een voetpad is geworden?
Voorals nog geen reactie van deze mapper ontvangen terwijl ik tijdens zijn activiteiten wel een PB heb gestuurd.

https://www.google.nl/maps/@52.0419589,4.3436912,3a,66.2y,159.64h,88.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSYUJ5kXOFYsXgS8f036lDA!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

edit: inmiddels PB contact. Mapper is zich van geen kwaad bewust… Denk dat mapper de weg heeft geselecteerd in editor iD en toen dacht dat er iets heel anders werd ge-edit.
Inmiddels cyclestreet=yes toegevoegd nav zijn info.

Dat valt wel mee hoor. Of ik mis de topics achter mijn rug :confused: Veel actieve fiets-mappers kennen mij als de man achter BTM, en destijds de aanjager van het completeren van het fietspaden-net in Groningen …

Dat begrijp ik niet. Immers: als BGT niet correct is en er situaties opnieuw gemeten worden dan komt het via de import automatisch in OSM. Dan zouden de 3D edits niet moeten verdwijnen.

Tja, bedrijven hebben uiteindelijk een commercieel doel. En dat strookt wat mij persoonlijk betreft niet met OS toepassingen.
Er ligt hier ook een groot gevaar op de loer: ik noem het maar cirkel-correcties … iets wat ik al een paar keer heb geconstateerd.
Een situatie in BGT wordt gecorrigeerd aan de hand van OSM ( op aanvraag van een ‘burger’ ), maar de echte status staat weer alleen in gemeentelijke plankaarten. Of een variant hierop. Omdat iedereen bij elkaar kijkt wordt het er alleen verwarrender van. Ondertussen zijn er natuurlijk allerlei kopieen van de fouten gemaakt en gaan mensen weer OSM aanpassen, of fouten doorgeven aan BGT.
Zo ken ik een weg die in BGT, OSM en gemeentelijke plankaart een andere naam heeft …

Het doel van BGT was juist om 1 centrale plek met ‘echte’ overheids-informatie te krijgen. Constateert een gemeente fouten in OSM dan zouden ze BGT moeten raadplegen of die fouten echt zijn of enkel in OSM. Zit de fout in BGT dan kunnen ze jou roepen. Dat was ook de redenatie achter het openbaar beschikbaar stellen van de data zodat BAG gebruikt mag worden door OSM.

Dat begrijp ik ook niet. De wet BGT is vrij duidelijk tenslotte. En OpenTopo staat gewoon in PDOK als laag, dus iedereen kan dat zien. Waarom een (semi-) overheid dan toch voor OSM kiest is me een raadsel, al is het wel een strelend gegeven.

Dank je. Ik ben dol op fietsen maar dat is me toch te ver.

Om even op het begin terug te komen: ik vind Kars’ protest terecht. En hoop dat dat in de toekomst beter opgelost wordt zonder dergelijke lokale edits resoluut terug te draaien.