fietspaden in Groningen

sorry ik heb het niet goed gelezen :roll_eyes:

Of het handiger is om de access regels op de weg los te laten of op het hek hangt ook af van de editor en de lengte van de weg.
In potlatch bijv zou ik niet dmv de ctrl toets meerdere wegsegmenten selecteren en dan de tags voor al die wegdelen in één keer toevoegen, het kan wel, maar dan worden alle bestaande tags gekopieerd. Als bijv de weg twee delen met verschillende namen betreft zou je dan bij de tag name=naam1;naam2 krijgen. Je moet dus per wegsegment de tags invoeren mocht je met potlatch werken. Bij de offline editors is het selecteren van meerdere segmenten overigens wel mogelijk.

Ik zal van deze wegen (weer) unclassified maken.
In west-groningen “acces=no” met foot=yes / bicycle=yes (verbodsbord met auto/motor)
In oost-friesland vergelijkbare stukken “acces=destination” foot=yes/bicycle=yes. Ook afgesloten met hekken, met klaphekje maar met "verboden toegang"sbord met daar onder wit bord “uitgezonderd bestemmingsverkeer en fietsers”
En op de plek van het hek natuurlijk een node met “barrier=gate”, foot=yes, bicycle=yes.

Het stuk van Westernieland naar Noordpolderzijl; laat ik maar even zo. Ben ik niet langs geweest, vanaf Westernieland lijkt het gelijk aan het stuk wat ik wel gefiets ben, misschien kom ik er later nog eens langs. Of iemand anders, fietsers genoeg in groningen :).

Het buitendijkse stuk moeten we dat taggen als fietpad? Is eigenlijk een onderdeel van de dijk waar je toevallig kunt/mag fietsen als de hekken tenminste openstaan. Maar goed, langs de lauwersmeerdijk is een vergelijkbaar stuk ook al als fietspad getagged dus misschien wel een redelijke optie. Heb op een topografische kaart wel eens de tekst “fietsen bij gedogen” aan de buitenkant van de dijk vermeld zien staan.

Heb wel eens zitten denken hoe je de dijken het beste kunt taggen. Met de 3dShapes krijg je in elk geval al stukken gras van de dijk wat al een redelijke indruk geeft. Dan krijg je een stuk niks (is asfalt stuk) dan eventueel een stuk zeekering (basaltblokken) en dan het wad. De dijk is hier dus alweer onderverdeeld in diverse onderdelen.
Maar moet je met een dijk dan de loop van de kruin taggen? Of meer een area van maken, geen idee eigenlijk.

Bij de proposed features staat accident=levee , dat lijkt al aardig op wat we hier in NL traditioneel gebruiken om een dijk aan te geven.
Of het ook gerenderd wordt is een tweede …

Wat dacht je van man_made=dyke
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:man_made%3Ddyke

schijnt te worden gerenderd in osmarender als embankment=yes
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:embankment

Ik vrees dat ik lijntjes tekort kom op mijn openfietsmap kaart om al die features te renderen :frowning:

Daar heb je gelijk in en had ik niet aan gedacht (werk vrijwel altijd met JOSM).

Dat lijkt me een goede, had ik nog niet gezien (levee had ik al wel eens gezien), is bruikbaar voor way als ook area.
Ik zat meer te denken of het nou handiger zou zijn als way of als area. In de 3dShapes is elk perceel meestal een aparte area. De dijken zijn hier ook redelijk makkelijk te vinden zijn. Area lijkt dan voor de hand liggend. Maar goed in de 3dShapes is meestal een stuk als landuse=grass en aan de buitenkant een stuk open (meestal de asfalt bekleding aan de buitenkant) en dan eventueel een stuk zeekering (basaltblokken).
Is in OSMrenderer het best te zien: http://www.openstreetmap.org/?lat=53.40492&lon=6.05099&zoom=17&layers=0B00FTF

Blijft wel een beetje de vraag ga je naast de area’s die 3dShapes al heeft ook nog een area maken met man_made=dyke.
Aanvullende tags als height en width zijn dan natuurlijk ook aardig.

Raakt zo wel een beetje off-topic…

Deze keer een stuk van de Marheem route, van Marum tot Tolbert.
De route loopt door en langs weilanden en erven, soms een stukje weg, en dan weer als grind/schelpenpad.
Eén keer rij je zelfs tussen garage en huis door en heb je het gevoel dat je iets doet wat niet hoort.
Je komt langs de Coendersborg ( de Nuis-uitvoering, niet die in de Stad ), en 't Steenhuis.
http://www.openstreetmap.org/?lat=53.1531&lon=6.3033&zoom=14&layers=B000FTF

Begin in Marum:

Veel valhekken/roosters:

En soms alternatief ‘asfalt’. Vergruisd oud spul, racefietsers niet gewenst, bandenplakset vereist.
Ook stukken 5 cm dik verse schelpen zijn niet leuk voor smalle banden.

Aan het eind weer gewoon asfalt. Zie ook de brievenbus, je staat bijna bij iemand in de voortuin.

Op de terugweg nog ontdekt dat er een nieuw fietspad ( hobbelpad ) vanaf het houten bruggetje bij Roderwolde loopt. De route was al als voetpad gemapt, dus maar op fietspad gezet. Helaas is de Roderwolderdijk gesloten met een groot hek. Dus met de MTB even door het rulle zand zit er niet meer in. Het hele gebied daar gaat gigantisch op de schop, hoop wel dat de zandpaden weer opengaan, alhoewel dat er niet in lijkt te zitten. Omdat ook de bekende dijk langs het Omgelegde Eelderdiep inmiddels een betonnen pad heeft valt er steeds minder te stampen voor MTB’ers. Vooruitgang heeft ook wel eens nadelen…

De Roderwoderdijk kan ik vinden: http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.2029476040952&mlon=6.47875785827637&zoom=14&layers=B000FTF Maar waar ligt Roderwolde?

Recht naar beneden schuiven, km of 2. Meen je dat nou? Vlak bij de stad met terras en overheerlijke eigengemaakte appeltaart bij het Rode Hert … het stuk langs het Peizerdiep heet Roderwolderdijk en loopt uiteindelijk door in de nu afgesloten zandweg. OSM heeft het trouwens mis met de benaming. De weg heet daar al Matsloot, waar jouw link staat.

De Roderwolderdijk is hier verder als tertiair getekend, maar is residential, eerder een track zelfs. Zal het morgen eens corrigeren.

Nee ik wist echt niet weer waar het lag. Ergens spookte er door mijn hoofd dat er twee van waren. Of was dat van Noord-, Oost- ? Vroegen heb ik daar ook veel gefietst. Maar nu woon ik in het noorden van stad en het blijkt dat ik vrijwel altijd noord de stad uit ga.

Maar heb je dat fietspad van Marum naar Tolbert nu gisteren gemapt of stond dat er al op?

Gister gemapt. Had het vorig jaar al eens gereden en gemerkt dat het niet op OSM stond. Onderweg ook nog lange pad Coendersborch gedaan. 2 km heen en terug, kaarsrecht pad …

Zo ben ik van noord naar zuid gegaan, en merk dat ik nu vaak kop drenthe / westerkwartier rij, gewoon omdat ik dan niet 8 km door de stad hoef.

De Noorderrondrit 2010 met start en finish in Loppersum. We kwamen mooi op tijd in Loppersum aan. Maar toen ik uit de auto wilde stappen zag ik tot mijn verbazing dat ik mijn gewone schoenen aan had. Dat zou niet zo erg geweest zijn als ik mijn fietsschoenen bij me had gehad. Maar dat was niet zo. Mijn maat nam het gelukkig met een lach op en we reden nog weer even heen en weer naar Groningen stad. Maar helaas dus uiteindelijk wat later begonnen dan gepland. Tegen negenen.

Bij de noorderrondrit fiets je meestal op de gewone weg. De fietspaden waar we wel gebruik van maakten waren voor het grootste deel gemapt.

OpenStreetMap
Fietspad reeds gemapt.

OpenStreetMap
Nieuwe rotonde met fietspaden. De fietscirkel nog niet gemapt.

OpenStreetMap
Ehh… is dat een fietspad? Stond geen bordje bij. Wel gemapt.

OpenStreetMap
Hier hoefden we niet langs. Al wel gemapt.

OpenStreetMap
Zo nu en dan wat tulpen fleurden de grauwe morgen op.

OpenStreetMap
Bij alelier en voor deze dag café De Koppelpaarden in Uithuizermeeden stempelen en koffie.

OpenStreetMap
Fietspad in Uithuizermeeden nog niet gemapt.

OpenStreetMap
Vlak voor de Menkemaborg in Uithuizen. Fietspad en voetpad niet gemapt.

OpenStreetMap
Doodstil inderdaad.

OpenStreetMap
Zo nu en dan was er een groepje fietsers… sneller…

OpenStreetMap
Kleurrijk Groningen: Bloeiend koolzaad.

OpenStreetMap
Al weer kortdurend gezelschap…zagen we voorbijkomen…

OpenStreetMap
Fietspad niet gemapt.

OpenStreetMap
Stempelpost bij Westerwijtwerd.

OpenStreetMap
Beroemde Groninger Jan Uitham deed ook weer mee.

OpenStreetMap
Op weg naar Hornhuizen. Noordfiets zal wel met zijn vrienden langs de weg staan… kunnen we daar onze voeten warmen… ;).

OpenStreetMap
Maar nee hoor … Oh… Oh… Oh… wat een koude voeten… even warmlopen. Het was 11 graden denk ik.

OpenStreetMap
Fietspad tussen Ulrum en Leens reeds gemapt.

OpenStreetMap
Het westenlijkste punt: Zoutkamp. Stempelen en de door de organisatie verstrekte soep nuttigen.

OpenStreetMap
Fietspad reeds gemapt.

OpenStreetMap
De route was anders dan andere jaren. Onderdendam kwamen we niet meer op de terugweg. Hier fietspad naast ‘de grote weg’ van Winsum naar stad. De fietspaden aan beide kanten van deze weg zijn nog nooit gemapt was me al eerder opgevallen.

OpenStreetMap
Linksaf naar Zuidwolde.

OpenStreetMap
En na stempelpost Zuidwolde nog even in de wind naar het einde.

OpenStreetMap
Je komt zelfs even door stad.

OpenStreetMap
De organisatie had overal richtingsbordjes neergezet. Vaak al honderd meter voor een afslag. En vaak wat verstopt.

OpenStreetMap
En toen kreeg ik de medaille omgehangen. De route was dit jaar gedeeltenlijk anders. Het bleken ook maar 141 km’s ipv 150.

Al met al was het gelukkig droog gebleven en waren we om vier uur weer binnen. Een geslaagde tocht.

Tja, ik keek gister op de thermometer en heb me nog eens omgedraaid. Hopelijk stond er in Hornhuizen nog wel iemand aan te moedigen … er fietsten nog meer vrienden en bekenden mee. Die met de 11-meren tocht ook al verkleumd waren…

Ik heb groot respect voor je! Zelfs met de winterjas aan kon ik naar Zeegse niet eens op temperatuur komen. En dan ook nog bovenin de provincie waar de wind vrij spel heeft …

Beloofd is beloofd dus vandaag gedaan.

OpenStreetMap
Hier ga je aan de zuidkant het Huisweersterbos in.

OpenStreetMap
Er mag van alles wel en niet.

OpenStreetMap
Toch een mooi stekkie.

OpenStreetMap
En aan de noordkant er weer uit.

Een AND import noemde dit bos Drieborgs Hoeve. Dat heb ik aangepast. Openstreetmap is wat traag op het moment. Maar binnenkort moet hier alles te zien zijn:
http://www.openstreetmap.org/?box=yes&minlon=6.868996&minlat=53.266836&maxlon=6.874684&maxlat=53.275506

…Staatsbosbeheer is bezig met een ware inhaalslag aan bordjes … zondag nog een route gewandeld waar ineens (na 30 jaar …) ‘verboden toegang’ staat.
Maar ook allerlei fietspaden waar nu zo’n bordje als op jou foto staat.
Ik fiets gewoon door.

Iemand een idee of je in het gebied ‘achter’ zo’n bord nog wel op de paden mag mountainbiken? In de omgeving van Apeldoorn staan deze borden ook overal sinds vorig jaar. Ooit eens op de website van staatsbosbeheer gekeken maar geen antwoord gevonden, maar heb zo’n angstig voorgevoel…

Misschien als er op zo’n bord vrij wandelen en fietsen op wegen en paden staat:

Maar daaronder in kleine lettertjes:
Geen toegang met fietsen en paarden buiten de aangegeven route. Dus als het pad niet staat aangegeven als mtb route, moeten we die dan met highway=path en bicycle=no taggen?

Damn, nou ik zal vanavond nog eens even kijken wat er hier precies op de bordjes staat maar ik verwacht het ergste…

Er is inderdaad een beleidwijziging bij SBB: alleen ATB-en op de daartoe aangewezen paden. De bekende groene bordjes zijn en worden vervangen door de bruine.
Google maar eens op ‘mtb+verbod+heuvelrug’ of ‘Heuvelrugberaad’.
Bijna alle georganiseerde MTB-tochten op de Heuvelrug zijn afgelopen winter gecancelled; om deze reden.

Dat had natuurlijk altijd al zo gemoeten … voor de bordjes mocht het ook al niet namelijk.

Hier vlakbij, in Midlaren, is een prachtig fietsgebied bos/hei met zelfs wat kuilen en heuveltjes, ‘De 50 Bunder’. Daar hebben al aardig wat een bon gekregen.

Affijn, duidelijk dat MTB’ers al een tijdje onder vuur liggen, wegens vermeende overlast en kapot rijden van het bos, terwijl dat laatste nogal twijfelachting is. En terwijl loslopende honden wel meer en meer toegestaan zijn. Ach, er komt ook nog wel een maximumsnelheid van 25 kmh voor fietsers …