OSM regels NL

Net even opgezocht in de Wiki over de “regels” omtrent revert.

Normal revert

If the extent of the vandalism is local and impact for the overall community is limited then make polite direct human contact via OSM Messaging or changeset discussions assuming good intentions and wait for 24-48 hours for a response. If an adequate response is not received then it may be appropriate discuss the issue on an appropriate email list (normally the local, national or regional list) or with trusted individuals. If some edits can be proven to be counterproductive and helpful edits are not obvious then the changesets in question should be reverted.

It may be appropriate to set up a log of reversions. Within England/Wales/Scotland please put requests on the GB revert request log.

Speedy revert

If a significant number of edits to ways can be definitively proved to be malicious, obscene, libelous or it is considered that they might bring the project into disrepute then it is important to respond immediately and revert first and ask questions to the contributor in parallel. It may also be appropriate to contact the Data Working Group at the same time. Objects that have been touched since the initially bad edit may require using a complex reversion method, so if you are unfamiliar with these tools then seek assistance from the community or Data Working Group.

Niet bedoeld als aanmerking op Kars maar als idee dat volgens mij over ‘open source’ leeft
“dan moet ik dat volgens mij helemaal zelf weten.”
Dat is slechts gedeeltelijk waar: een Open Source Community wilt samen iets bereiken en men heeft een gezamenlijk doel, anders is het geen community, maar een anarchie.

Ook ik heb nog geen reactie gegeven, ik begrijp ieder zijn standpunt. Of dit nu een beginnende mapper of een corrigerende (ervaren) mapper is.

De aanleiding van deze “onrust” is dat er altijd mappers zijn die bewust of onbewust edits aanbrengen die nog niet volgens de richtlijnen zijn gemapt. In de loop der tijd zijn er personen die ervaring hebben gaan denken hoe dit te begeleiden is.

Een van de redenen waarom er destijds over nagedacht is om beginnende mappers een introductie mail te versturen en aanbevelingen op de changeset te plaatsen.

Er zijn een aantal voorkomende zaken:

  • Mapper maakt per ongeluk een foutje, dit doet iedereen en zal niemand vervelend over doen.
  • Mapper maakt in korte tijd veel changesets met foutjes, ook hier zal niemand moeilijk over doen, want iedereen heeft deze leercurve moeten doormaken.
  • Mapper pleegt vandalisme, dit is een puntje dat bewust gedaan wordt door de mapper, hier wordt hij aangesproken op een vriendelijke toon. Mocht hij er niets van aan trekken zal een waarschuwing gegeven worden om een lijn te kunnen trekken waar hij een keus heeft.

In het verleden zijn er best veel halstarrige vandalen geweest. Dit is (vermoedelijk) niet te voorkomen omdat OSM een laagdrempelige

Eén van de mogelijkheden is het mogelijk maken van overleg op een changeset.
Voor ervaren mappers is dit redelijk goed ingeburgerd. Op onderstaande link zijn de recente reacties op changesets te lezen
(deze link plaats ik voor de beginnende mapper om zo de interactie tussen mappers te kunnen volgen. (en evt van te kunnen leren)
http://resultmaps.neis-one.org/osm-discussions?c=Netherlands#10/51.5664/3.9983

Van elke gemaakte reactie op de changeset krijgt de persoon van de changeset een mailtje, en bij reactie krijgen alle personen die hebben gereageerd een melding.

Toen ik mijn eerste changeset afsloot, werd ik binnen 10 minuten aangesproken dat ik mijn woonplaats (landuse=residential) had omgezet naar 1 groot gebouw.
Ik was me van geen kwaad bewust maar op de kaart was ineens een groot grijs vlak te zien. Ik vond het zeer prettig dat iemand mij aansprak op mijn onvolkomenheden maar wist niet hoe ik het kon oplossen. Gelukkig door de vraag te stellen of hij het wilde oplossen, was het foutje hersteld.

Persoonlijk werd mij snel duidelijk dat je per ongeluk snel zaken stuk kunt maken, zonder dat je hier van bewust bent. Helaas hebben niet alle beginnende mappers deze gedachte. Er zijn er die halstarrig (per ongeluk) blijven mappen op een manier die niet verantwoord is. Dit zijn de zaken waar we (denk ik) een oplossing voor zouden moeten vinden. Vaak wordt dan de term “hij raast als een olifant door de porseleinkast” gebruikt.

OpenStreetMap is een samenwerkingsproject, en we moeten samenwerken om de beste kaart te maken.

Mijn probleem is ook met het feit dat er geen overleg is geweest voordat mijn werk ongedaan gemaakt werd.
Ik sta altijd open voor een discussie over mijn manier van taggen, maar zolang ik op de Wiki gedocumenteerde tags gebruik voel ik me niet erg aangesproken.
Het zomaar verwijderen van werk van anderen wordt volgens mij als vandalisme gezien, zeker als het niet kritisch is.

Ik ga de wijzigingen van Jaap dan ook revert-en als hij het niet zelf doet (wat ik hem wel heb gevraagd).

@eggie, de welkomstmail, die schoot mij zo niet te binnen. Heb hem zelf ook nog even in mijn mailbox opgezocht. Die ‘Welkom op OSM’ pagina is inderdaad zoiets waar ik op doelde, zoiets hebben we dus al. :).

Dat is in mijn ogen absoluut waar.

Maar goed, om even terug te gaan naar het onderwerp van dit topic: ‘OSM regels NL’, dan hebben we hier toch al een mooi lijstje staan? https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Welkom_op_OSM#Waar_moet_je_op_letten_als_je_de_kaart_gaat_bewerken.3F

Het zogenaamde megamappen.
Pas als je hele provincies omzet naar één gebouw noemen we het gigamappen :slight_smile:

Als ik het goed begrijp mikken jullie op iets als dit: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/Conventions , maar dan wat uitgebreider?

Hier nog even “onze” welkomstmail… Eigenlijk ontwerp van HenkL die er ook vele heeft gestuurd.
Wie zich geroepen voelt om zich daar voor in te zetten… graag!
Je kunt ook rustig van de tekst afwijken, want er zitten ook veel eendagsvliegen tussen die alleen maar hun bedrijf erop zetten.

De nieuwe mappers vind je hier
http://resultmaps.neis-one.org/newestosm?c=Netherlands#12/51.6246/4.9710

De herstarters en eerste edits buiten Nederland hier:

http://resultmaps.neis-one.org/osm-suspicious?country=189&hours=48&mappingdays=10&tsearch=&anyobj=t&comp=%3E&value=10&action=d&obj=n#8/52.154/6.172

Op de allereerste changeset ooit zetten we … “Welkom bij OpenStreetMap. Ik heb een uitgebreid welkomstbericht met wat handige tips en links gestuurd als privébericht.”

Per PB sturen we dan

Welkom bij OpenStreetMap (OSM)
Je hebt je aangemeld om een bijdrage te leveren en dat inmiddels ook gedaan. Je kunt je nu ‘amateur-cartograaf’ noemen; onderling gebruiken we meestal de term ‘mapper’ :wink:
Elke mapper is allereerst en vooral waardevol vanwege lokale kennis. Het is juist die lokale kennis die OSM laat uitstijgen boven welk ‘concurrent’ dan ook. OSM is daardoor niet alleen beter, maar meestal ook veel actueler. Niet voor niets wordt OSM door veel instanties gebruikt. Daarom is het leveren van bijdragen aan OSM een serieuze zaak.
Graag aandacht voor de volgende punten:

  1. Er wordt meegekeken. In het begin worden je bijdragen bekeken door meer ervaren mappers. Ze zullen soms commentaar leveren, tips geven. Je krijgt dan automatisch een mail op het mailadres dat je bij aanmelding hebt opgegeven. Controleer dat dus regelmatig. En geef reactie op een commentaar, zodat duidelijk is dat je het hebt gelezen. Je kunt ook specifiek aangeven in editor iD en JOSM of iemand naar je edits wil kijken door het hokje aan te vinken bij: “Ik zou graag hebben dat iemand mijn bewerkingen nakijkt”
  2. Beperk jezelf. Alle begin is moeilijk en iedereen maakt fouten, zelfs de meest ervaren mappers. Maak niet meer dan een paar wijzigingen per dag in het begin. Maak niet in één sessie wijzigingen die ver uit elkaar liggen. Eventuele fouten kunnen dan snel en gemakkelijk hersteld worden.
  3. Nuttige links. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Welkom_op_OSM (een introductiepagina met veel nuttige tips onder het kopje ‘Waar moet je op letten als je de kaart gaat bewerken?’) http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features (overzicht van vrijwel alle elementen die in OSM gebruikt worden) https://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12 (Nederlandstalig deel van forum; de plek om vragen te stellen en ideeën op te doen)
  4. Vragen staat vrij. Je kunt op het bovengenoemde forum terecht met vragen, maar ook altijd ondergetekende een PB sturen.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxx
namens de OSM Community

edit*( Je zou het bericht ergens kunnen opslaan in een document en dan is het een kwestie van knippen en plakken. Het kan altijd van pas komen. Ook wij zitten niet hele dagen achter de computer.
Of er nieuwe mappers zijn kijk ik af en toe op m’n mobiel.

Dat ziet er echt zeer goed uit. Is ook veel duidelijker dan de Nederlandse wiki op dit moment is. Zo’n infobox met inhoudsopgave is trouwens echt heel handig!

Nu worden mensen ook een beetje richting dit forum gestuurd als ze iets niet weten (zo ben ik hier ook beland). Het forum vind ik zelf meer een gemeenschappelijke plek voor discussie en niet zo zeer om er achter te komen of een winkel moet taggen op het gebouw zelf, op de adresnode, of als losse node. De huidige forumregels impliceren dat eigenlijk ook. Je mag immers geen vragen stellen over dingen die al in het verleden besproken zijn.

Eigenlijk horen antwoorden op simpele vragen gewoon op de wiki te vinden te zijn. De huidige Nederlandse wiki hoeft denk ik niet per se uitgebreider, maar er moet wel nodig meer structuur in aangebracht worden. Zoiets als de Belgische wiki pagina met conventies zou wel goed werken als handleiding denk ik.

Misschien niet helemaal relevant maar ik heb wel eens gezien dat een nieuwe mapper source tags toevoegde aan het parkje wat hij getekend had. Blijkbaar had hij gewoon de tags toegevoegd zoals ze bij andere parken in Nederland staan. Op zich is dit helemaal niet fout, maar vond het wel interessant om te zien hoe sommige nieuwe mappers te werk gaan. Eigenlijk is de kaart zelf de voor de meest hand liggende manier is om op te zoeken hoe je iets het best moet doen.

Zeer goed zelfs vind ik.
Om eerlijk te zijn: ik kom nooit op de Nederlandse wiki. Als ik iets zoek type ik op Google in: osm tag historical
Om maar iets te noemen.
Ik kom dan vrijwel nooit op de Nederlandse pagina terecht.
De Belgische ziet inderdaad goed en simpel uit met die hoofdstukken. Of de inhoud completer of “beter” is kan ik niks over zeggen.

Als de browser een zoekbalk heeft dan is het voldoende om naar de wiki te gaan en op het groene plusje te klikken. Voortaan “key:highway” of zoiets intypen in de zoekbalk en je gaat rechtstreeks naar de gezochte wikipagina.

Uit principe maak ik nooit gebruik van Google. Voor osm maakt het niet uit maar op veel gebieden zijn de links voorgeselecteerd door een ‘raad’ die ondermeer wordt betaald door het Am. leger. Door er gebruik van te maken zou ik dat ondersteunen.

Hier hetzelfde. Altijd bang dat het achterloopt.

Daar durf ik me ook niet aan wagen… De referentie ging over de manier van organiseren. Ik geloof dat jullie meestal toch iets ‘wiki-actiever’ zijn.

Tja, ik heb mijn eigen buurtje gebruikt om Simple 3D Buildings tagging toe te voegen.
Ik heb jouw verwijderingen weer teruggedraaid, met als gevolg dat de huizen en schuurtjes er nu weer leuk uitzien op de F4map demo pagina en geen saaie witte blokjes meer zijn. Ik zag in een ander topic dat de Euromast er nu ook in 3D bijstaat, dat staat ook vast niet zo in de BAG.

Dat het niet hetzelfde is/dat het onbekend is betekent nog niet dat het niet klopt…

De BAG plugin en de BAG vs OSM visualisatie hebben geen enkel probleem met deze extra tags en lijnen. Ik laat de originele building outlines zoals deze uit BAG komen gewoon intact, ja, wel met een paar extra tags. Maar dat gebeurt bij adresnodes ook heel vaak.

De bloemperkjes en de speeltoestellen zijn ook terug inmiddels.

Groet,

Kars.

Dag Kars,

Fijn dat je zo naast me heen werkt, ik zal je bevindingen naar mijn opdrachtgever sturen dan moeten zij maar kijken wat ze met die gegevens kunnen doen.
Graag was ik op de hoogte gehouden zoals jij dat ook wenste…

Mocht je verder met mij of mijn kadasterwerk willen discussiëren dan vraag ik je om me een bericht te sturen of een mail naar mijn werkadres.

Hartelijke groet,

Jaap

Ik ben het even kwijt. Kars past iets aan en jouw opdrachtgever (gemeente?) is het daar niet mee eens, dus draai jij alles terug. Gaat een overheidsinstantie zich bemoeien met hoe OSM kaarten opgezet worden? Overheid heeft toch hun eigen kaarten?

Dag Geim,

Overheden, ingenieursbureau’s gebruiken veel osm en andere opensourcekaarten voor hun eigen beheer systemen o.a. voor groen en wegen onderhoud, burgerparticipatie ect. Meestal als onderlegger en halen dus ook al ons ingevoerde gegevens er uit en kunnen dat controleren met hun gegevens. Ik kan legio voorbeelden geven, maar dat kan beter in een ander topic. In dit geval werd ik specifiek naar deze straat gestuurd om de contouren na te meten omdat die niet goed in het systeem stonden. Dat komt wel vaker voor zeker als gebouwen nog niet exact ingemeten zijn volgens de BAG regie zoals bij dit pand, die ik heb gecontroleerd https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?geometry.x=250305.79999949&geometry.y=477956.49537205&zoomlevel=5&objectId=0164100000294306&detailsObjectId=0164010000049188 . Ook bij wegen komt dit voor, vooral de weg classificatie is een van de punten waar op gecontroleerd wordt. En als ik wat zaken tegenkom verwerk ik dat op osm.

Klinkt een beetje als het kip en het ei verhaal. Gemeente heeft pand nog niet ingemeten in BAG en vraagt om de OSM kaart aan te passen omdat deze niet correct zou zijn. Als ze er gewoon voor zorgen dat BAG up to date is, volgt OSM met een simpele import.

Dat overheden OSM gebruikt maakt mij niet uit (alhoewel ik het wel vreemd vind als je als organisatie niet je eigen kaarten gaat gebruiken) maar ik heb liever dat de overheid hun eigen kaarten up to date houdt en geen energie in OSM stopt.

+1

OSM is de beste kaart, zonder twijfel, maar nooit bedoeld en nooit verantwoordelijk voor formele data, te gebruiken door bedrijven, overheden en dergelijke. (Ik neem dat ergens in de OSM principles een artikel staat dat OSM en alle auteurs in geen enkel geval verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de juistheid van de data en alle gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van (onjuiste) OSM-data.)

Dit raakt aan een discussie waar iemand in Duitsland meent alle hydranten en type/maat van slangkoppelingen importeert en mapt. (“Omdat het kan”)

Levensgevaarlijk als de overheid (lees: de brandweer) daar afhankelijk van zou zijn in noodsituaties; immers: Jan und jeder kan die data bewust of onbewust verkeerd wijzigen.

Of als jouw OZB-belasting afhangt van hoe een OSM-mapper jouw huis en perceel intekent.

Of de ambulance een doodlopende straat inrijdt die volgens OSM niet doodlopend is…

Of een graafmachine de grond ingaat ruim naast de plaats waar op OSM een HD-gasleiding ingetekend is…

Het is al mooi zat(!) dat OSM op meer en meer plaatsen wordt gebruikt (zeker nu het betaalmodel van Google Maps wat 'verslechterd' is). Hier zou je overigens ook de vraag kunnen stellen of (overheids)bedrijven die gebruik maken van OSM niet tot een vrijwillige sponsoring of bereidstelling van servercapaciteit kunnen besluiten; de belasting op de OSM-servers wordt, vooral door het Google-effect, merkbaar hoger.

Maar dat ter zijde.
</off topic>

Dat is inderdaad wel twijfelachtig. Heb ooit met het Kadaster gesproken nalv kaarten die door de ANWB werden verkocht met tot 10 jaar oude informatie. Het Kadaster stelde toen dat gemeenten traag zijn met updates en daarna het kadaster alles nog moest controleren. In het digitale tijdperk zou je denken dat dat sneller gaat, maar kennelijk niet.
Maar het lijkt me niet dat overheden OSM moeten gebruiken om wijzigingen door te voeren die ze eigenlijk zelf zouden moeten doen.

Aan de andere kant … het is natuurlijk een enorme pluim voor OSM dat lokale overheden OSM de voorkeur geven boven PDOK.

@Martin
Dat van die bijdrage vs belasting van de servers gaat nog wel een item worden. Ik zie ook steeds meer overheden en bedrijven overstappen naar OSM. Maar ook veel hobbiematige sites die eerst Google gebruikten hebben OSM ontdekt ( waarnemingen.nl / afstandmeten.nl et ).

Jaap, kun je dat eens toelichten? Je hebt het over een opdrachtgever, en in een ander stukje over zakelijk gebruik. Bedoel je nu dat je tegen betaling OSM aanpast voor een overheid?