Landuse overlap

Goed werk!

In dit draadje wordt een paar keer gesproken over de ā€œValidatorā€ van JOSM.
Ik gebruik die nooit. Ik druk op ā€œUploadā€; meestal verschijnen dan een paar fouten. Dan cancel ik de upload en los de fouten op. Ik druk eigenlijk zo vaak op upload en cancel tot ik geen foutmelding meer krijg.
Blijkbaar wordt een validator gestart als je op upload klikt. Is mijn conclusie juist?
En is dat dezelfde validator?

Kogacarloā€¦ dat klopt, maar nadat je e.e.a. hebt verbeterd bv. die lege nodes verwijderen nadat je de plugin hebt gebruikt via Herstel. Dan kun kun je het best de validator nog een keer extra draaien.

Ik heb kleine verschillen gemerkt tussen de validator, die je met ā€˜uploadā€™ start en de validator die je uit het venster start.
EĆ©n van die verschillen is dat de validator uit venster kan werken met de selectie die je maakt.
Dat is soms wel handig als je ergens bezig bent waar een ander veel validatie fouten achter heeft gelaten.
Gewoon maar eens uitproberen.

De validator vanuit de upload checked enkel de objecten die je zelf net gewijzigd hebt.

De handmatige validator checked alle objecten (beperkt tot een eventuele selectie), waardoor je ook fouten die anderen hebben achtergelaten kunt detecteren (en eventueel oplossen als je daar op dat moment tijd voor en zin in hebt).

De validator loopt met een t dus de validator checkt met een t :wink:
Ik ga die validator wat vaker gebruiken :slight_smile:

Op het risico af, dat ik een hoop commentaar krijg, een voorbeeldje van multipolygoon cut out bij het herzien van de landschapsinrichting.

Voorbeeld van het omzetten van heath naar forest

gratis plaatjes uploaden
Gebied omlijnd.


Polygoon cut out

gratis foto
Samenvoegen met reeds bestaand gebied.


en na het toevoegen van nog een paar losse boompjes is het nieuwe gebied klaar. :slight_smile:

Geweldige plugin. Mijn complimenten.
Vooral bij het intekenen van water(tjes) als er al gras ofzo ingetekend is. Had ik wel veel eerder willen hebben.

Nieuwe versie van de PolygonCutOut plugin beschikbaar:

Veranderingen in v0.7:

  • Uitsnij mogelijkheden wat uitgebreid. Kan nu ook direct gaten maken in bestaande (multi)polygonen. Het is vooral handig voor meertjes midden in weilanden en bossen.

  • Acties zijn vanaf nu alleen beschikbaar als er iets geselecteerd is.

  • Gebruik van de popups linkonder om aan te geven als iets fout is.

  • Inverse cutout actie voor nu even weggehaald uit het menu.

Prachtige plugin

Kan het zijn dat het niet werkt op leisure=garden?

Dat klopt, er zijn een aantal tags die uitgesloten zijn zodat je niet per ongeluk gebouwen of grenzen kan aanpassen. De volledige lijst daarvan is:

building=*
boundary=*
leisure=*
man_made=*
highway=*
railway=*
public_transport=*

Als je het toch uit moet snijden kan je de tag er af halen, dan uit snijden, en dan weer terug plaatsen.

Okay.
Als het bewust zo is dan is het goed!

Ik zie net deze leisure =garden?

https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.03312/5.67335&layers=N

Ik ben niet lokaal bekend maar het lijkt op woonhuizen met voor en achtertuin. Dat is toch niet de bedoeling van deze tag? Of zit ik ernaast?

Zie wiki: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure%3Dgarden

A garden can have aesthetic, functional, and recreational uses:

Cooperation with nature
Observation of nature
Relaxation
Growing useful produce

The most common form is known as a residential garden and is generally found in proximity to a residence, such as the front or back garden.

En het zijn inderdaad woonhuizen met een voor en achtertuin.

Maar eh ā€¦ als je ziet dat 99,9 % van de huizen met een voor en achtertuin geen leisure=garden zijn heb je dan niet even overwogen om bv op het forum te vragen of dit wel de bedoeling is? (of heb ik dat gemist?)

NB
The leisure tag is for places people go in their spare time. Dan denk ik niet dat daar privƩ voor en achtertuin mee bedoeld wordt. Leisure is m.i. voor plekken die mensen recreatief bezoeken.

Hoe is die 99,9% dan wel getagd?
Landuse=forest soms :smiley:

Twee handelingen extra
Tag verwijderen
Nieuwe tag plaatsen
Uitsnijden
Nieuwe tag weghalen
Oude tags terug zetten. :wink:

Misschien valt het te overwegen om, ivm met park en garden, uitsnijden bij ā€˜leisureā€™ toch mogelijk te maken?

Nee, landuse=residential, zoals in de rest van de straat nog het geval is. Het lijkt mij niet de bedoeling om iedere privƩtuin daadwerkelijk te gaan karteren. Ook al worden die dingen genoemd in de wiki, wil nog niet zeggen dat het goed is.
Leisure impliceert voor mij dat het publiek toegankelijk is. Niet private dus.
We gaan toch ook niet iedere privƩ schommel in kaart brengen als speeltuin?

Edit: of in dit geval iedere privƩ schommel als schommel, zie de speeltuin rechts.

Het is in buitenwereld zichtbaar en het is niet fout getagd, dus er is niets mis mee.

En mag ik je nogmaals op de Wiki wijzen:

The most common form is known as a residential garden and is generally found in proximity to a residence, such as the front or back garden.

Nog niet alle tuinen bij mij in de buurt zijn gedaan.
Dezen bijvoorbeeld staan nog altijd als landuse=forest,
dan vind ik mijn werk toch toepasselijker. :wink: