Vermelding van bedrijfsnamen bij woningen

Zag vandaag twee verzoeken (notes) in oostelijk Groningen om toevoeging van bedrijfsnamen bij wat mij duidelijk woningen lijkt.
Eerste geval: iemand die muzieklessen geeft; niet in de woning zelf doch bij klanten thuis.
Tweede geval: een klusbedrijf, die uit straatbeeld te zien wel een opslagruimte bij de woning heeft, maar natuurlijk vooral elders klussen doet.

In ben geneigd in beide gevallen niets te doen en dus geen naam en ‘craft’ toe te voegen aan de node met huisnummer van betreffende woningen.
Argument: het zijn geen zakelijke of dienstverlenende panden, en er is evenmin bedrijfsactiviteit ‘in huis’ (behalve administratief).

Dat is niet waar je ze kunt benaderen.

Zet in dit soort gevallen dan vaak een losse node neer met de naam, ‘het wat’ en eventueel website/facebook.
Bijvoorbeeld autorijinstructeur die dat onderricht vast ook niet in de huiskamer verleent, hooguit een stukje theorie.

Meer info voor die muzieklessen is obv de gegeven naam goed te vinden om te taggen vanuit gegevens van z’n website.
Voor het klusbedrijf kan ik lastig iets vinden, anoniem mag tenminste de naam nog wel even vermelden dan enkel klusbedrijf. Is ook zonder naam te taggen, maar later veel lastiger te controleren of het nog bestaat.

Als ik die notes bekijk dan denk ik ‘wat verwacht je nu?’. Een note zonder de gewenste informatie, en dan moet iemand het maar oplossen? Daarmee maakt de melder het zich wel heel gemakkelijk.

Dit soort gemakkelijke anoniem notes zonder veel informatie gaan bij mij in de virtuele prullenbak.

(Dit naast het gegeven dat ik sowieso anonieme notes min of meer negeer; wat in een ander topic reeds uitentreuren behandeld is)

Krijgen jullie niet de indruk dat sommige mensen denken dat een note plaatsen op OSM hetzelfde werkt als een bedrijf toevoegen op Google Maps?

Ik ben eigenlijk wel blij dat OSM niet dezelfde hoeveelheid onzinnige (en vaak verouderde) bedrijfje-aan-huis-markers heeft als Google Maps. Daar zit in zo’n beetje elk huizenblok in een doodnormale woonwijk wel een bedrijfje, webwinkeltje, of ZZP-er. Leuk als gratis advertentieruimte, maar wat voegt het toe aan een kaart? Het zijn enkele uitzonderingen daargelaten geen zaakjes die je als klant bezoekt (in tegenstelling tot een winkel of kapper of zo; echte POI’s).

De spijker op de kop, Jeroen.

GM staat bij mij in de buurt aardig gevuld met rijinstructeur, taxichauffeur, computernerd, blogschrijver, marktkraamhouder, cursusgever, tekstschrijver, boekhouder, internethandelaar, ontwerper, bloemsierkunstenaar, bijbelpropagandist etc.
Allemaal vanuit een woonhuis en (vrijwel) nergens ook maar enige zichtbare aanduiding aan de buitenkant van het soort bedrijf; het zijn ook geen bedrijfspanden.

Betreffende ondernemers moeten het niet hebben van een bezoek aan huis, doch van contact via internet of telefoon. Na zo’n contact is desgewenst voor een klant huisadres bekend en dan goed vindbaar in OSM. Geen reden om naam van ondernemer nog eens op de kaart te zetten.

Bij een echte POI is het niet moeilijk van tijd tot tijd te controleren of een en ander nog klopt. Bijvoorbeeld een winkelstraat langs te lopen. Bij ZZP-ers met huisadressen is dat onbegonnen werk. Je zou dan dingen op de kaart zetten, waarbij je bij voorbaat weet dat het na een aantal jaren niet meer klopt (verhuisd, failliet, gewoon gestopt).

Het lijkt me niet toevallig dat OSM geen algemene categorie kent van service=*, vergelijkbaar met bv. shop, office, craft, leisure, amenity, man_made=works.

Als iemand zulke bedrijven niet ziet zitten, prima! Maar waarom moet er een soort regel van worden gemaakt van wat er wel en niet moet worden vermeld? Alleen “officiële” bedrijven? Moet er ook nog een staatskeurmerk bij komen voordat vermelding wordt overwogen?

Diverse ‘aan-huis-adressen’ bij mij in de buurt zijn al decennia actief. Toch maar weglaten?

Zonder controleerbaarheid zou ik het evenmin vermelden maar dat is een andere kwestie.

Bijna al deze bedrijven vallen in osm-categorieën: kapster, belastingdeskundige, trimmer etc. Het zijn juist de wat grotere bedrijven met bijv. cv-monteurs in dienst die in een craft moet worden geperst (maar daar eigenlijk niet thuishoren), of b.v. de vermelding van een makelaarskantoor als “office” terwijl de klant naarbinnen kan lopen. Wat in zijn geheel ontbreekt is een tag voor industriële bedrijven die zich in hetzelfde pand bevinden: “industrial” past alleen op vlakken (landuse, building) en niet op een adres. Het is zelfs zo dat er geen onderscheid tussen een bedrijfsterrein en een bedrijventerrein kan worden gemaakt.

edit: leesbaarheid/spelling.

Goedemorgen,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de consensus (of het beleid) is t.a.v. het mappen van bedrijfsnamen bij een woning (een zzp-er die vanuit huis werkt?).
Doen we dit wel of niet? Als ik de kaart bekijk, dan zie ik weinig of geen van deze vermeldingen terug op de kaart. Mag ik daaruit concluderen dat het beleid is dat we geen bedrijfjes mappen die vanuit huis opereren? Wat ik op zich prima zou vinden.

Als voorbeeld zag ik de volgende note vermeld op de kaart:
https://www.openstreetmap.org/note/2172643#map=14/52.2152/5.1457&layers=N

Ik hoor het graag wat ik met deze note kan doen.

Wanneer het geen bezoekadres is lijkt me het niet nuttig om te vermelden op een kaart. Dacht dat dit wel de consensus is. Je zou dus kunnen vragen of dit hier een bezoekadres is.

Zodra het over consensus gaat is de eerste vraag: van wie met wie? Als deze vraag niet eenduidig kan worden beantwoord dan is er geen consensus.

De een doet het wel en de ander doet het niet. Een lokale mapper kan beoordelen of het gaat om een eendagsvlieg of een bedrijf met een meer blijvend karakter.

Het is overigens wel zo dat zulke bedrijven het soms niet op prijs stellen om ongevraagd op internet te verschijnen. Als zij hun aanwezigheid niet zichtbaar maken dan hoeven wij dat evenmin te doen.

Wat betreft dat laatste (“Wat ik op zich prima zou vinden.”): als je het om welke reden dan ook niet ziet zitten om iets toe te voegen laat het dan gewoon achterwege. Er is geen enkele verplichting.

@goedegazelle … consensus hier op het forum… , maar over het woord consensus is waarschijnlijk ook nog geen consensus :slight_smile:
Ik voeg dus niet zomaar alle zzp-ers toe… zelfs niet op verzoek als er geen bezoekadres is.
Dat idee heb ik toch kennelijk ergens vandaan.

Bij mij in de straat staat in Google Maps een kapster vermeld. Ik heb daar nog nooit iemand met een wilde haardos naar binnen zien lopen en keurig geknipt naar buiten zien komen. Laat staan in coronatijden…

Nog erger… als ik daar zou aanbellen met het verzoek geknipt te worden zal er verbaasd worden opgekeken… De kapster is al een jaar verhuisd.
Of ze zelf wel weet of ze in googlemaps is vermeld… geen idee. Heb het haar nooit gevraagd.

Wat jij bedoelt is groepsdenken binnen een beperkte groep frequente forumbezoekers.

Een consensus is een afspraak en daar zijn minstens twee partijen voor nodig. Er is dus geen consensus want er zijn geen partijen. Daarbij is het forum geen afspiegeling van OSM. Iedereen mag zich aanmelden en gaan mappen zonder ooit het forum te bezoeken. Het gaat dus om een verzameling losse individuen die zelf bepalen wat ze gaan doen en daarom kan er nooit een consensus ontstaan.

Het goede van OSM is dat het mogelijkheden biedt die vroeger niet bestonden.

Stel dat je een buurtfeest gaat organiseren en je wilt een kaart op je website plaatsen. Bestaande kaarten kunnen niet worden gebruikt vanwege copyright, dus ook geen google. Misschien bing maar dat is geen echte kaart en je kunt het niet veranderen. OSM biedt daar een uitkomst. Maar je wilt dat het er mooi uitziet dus je lijnt alles netjes uit, voegt alle grasperken, bomen, paden, bankjes en brandweerkranen toe en tekent zelfs de stoepranden in. Zodra dit is gerenderd plak je het op je website en tekent eroverheen waar de eettafels komen te staan en waar de band gaat spelen.

Dat is de reden waarom het geen zin heeft om erover te discussiëren of een bankje wel of niet op de kaart mag komen te staan. Wel in het bos, niet in de stad? Stoepranden alleen als je een buurtfeest organiseert? Dat is subjectief!

Ik denk dat voor bedrijfsnamen hetzelfde principe opgaat.

Het gaat erom of je het op de kaart wilt zien en dat moet iedereen zelf beslissen.

Een ander goed voorbeeld is de supermarkt. Het is logisch dat je de supermarkt erop zet want anders denken mensen dat de kaart niet klopt. Als ik een supermarkt vind dan kijk ik op de kaart of hij er al op staat. Ik heb echter nog nooit op de kaart gekeken om een supermarkt te vinden. Belangrijk? Nee, ik vind van niet. Toch wordt de supermarkt vanaf een hoger zoomniveau weergegeven dan winkels waarvoor ik wèl de kaart nodig heb. Die beslissing is al voor ons gemaakt. Maar waarom? Is de supermarkt echt belangrijker dan de groenteman, of de boer waar je het zelf vers kunt halen?

Dat geldt ook voor de Hema. Volgens de renderer is de Hema veel belangrijker dan de plaatselijke kaarsenmaker. Is dat zo?

OSM is natuurlijk geen actieplatform maar als iemand het lokale ondernemerschap wil stimuleren dan kan het daar wel voor worden gebruikt. Het belang hangt er volledig van af welk belang eraan wordt gegeven.

Als aan de buitenkant van een woonhuis duidelijk te zien is dat er (ook) een bedrijf gevestigd is wil ik hem wel mappen. “Map what’s on the ground”

“Volgens de renderer” is hier de sleutel.
Als mapper weet je niet wat een render belangrijk zal vinden.
Je weet alleen dat de Hema en de kaarsenmaker er op die plaatsen zijn.

Maar zal iedere zelfstandige die een bordje naast zijn deur heeft hangen het op prijs stellen als je daar zonder afspraak komt aanbellen om om zijn diensten te vragen?

Ik zie de relatie met OSM niet, maar goed. Waarom reclame ophangen, als je geen belang bij klandizie heb?

Ik vindt het persoonlijk er nuttig om te kunnen zien dat er bedrijfjes (groot of klein) gevestigd zijn in mijn buurt. Nee ik hoef niet perse bij ze binnen op de koffie en ze hoeven ook geen reclamebord in de tuin te hebben om serieus genomen te worden. Een bord “hier zit een IT bedrijf” levert weer andere ongewenste attentie van rondrijdende personen. Ook zijn er genoeg voorbeelden van bedrijfspanden waar je ook niet binnenkomt als passant.

Over de leeftijd van bedrijfjes… misschien kan dit worden opgelost met een houdbaarheidsdatum of iets? Ik ben dol op correcte data dus als een bedrijfje niet meer actief is zou dit ook een “niet meer actief” status kunnen krijgen wat mij betreft. Geen idee of zoiets mogelijk is want ik ben nog maar kort actief met OSM :slight_smile:

Een gezonde discussie heb ik graag, net als wat vrijheid om verschillend te zijn en een eigen mening er op na te houden.
OSM is een heel mooi iets en ik zal er de komende tijd nog veel van bijleren.