Genoeg...

Precies @eggie, dat bedoel ik. Maar via PM/mail bereiken me ook steeds meer berichten dat juist die mensen er ook genoeg van begnnen te krijgen. Dat is juist de reden waarom ik het open gooi, zonder direct op de persoon te gaan spelen.

Dank Martin, mijn bijdrage aan OSM zal ik blijven leveren, maar de toekomst zal uitwijzen of de schoen gepast wordt door de juiste mensen.

Daarover kan ik niet oordelen, maar het stoort mij en anderen behoorlijk. Dat ik de handschoen oppak en het bespreekbaar maak, komt wss doordat ik jaren niet anders gewend was om te zeggen wat ik ergens van vind.

Dat mag je rustig vinden, het is echter gewoon zeggen hoe de vlag er voor hangt. Geloof me gerust, ik ben niet de enige die langzaam maar zeker genoeg heeft van het gedrag van enkelen. Maar net zoals ik die mensen niet met naam op het forum zal noemen, noem ik de namen ook niet van mensen die mij dat ook al (eerder en nu via pm/mail) hebben laten weten.
Zoals ik al in het starttopic schreef, wil ik juist met dit topic ervoor zorgen dat echt waardevolle deelnemers niet verloren gaan voor het forum (en misschien zelfs voor OSM).

Ik ben al dertien jaar op een ander forum actief en daar speelde iets vergelijkbaars.
Op het laatst bleef er alleen een klein groepje onverstoorbare posters en een trouwe schare zwijgende volgers over.
Een eens zo aardig forum moet dan door een klein groepje mensen levendig gehouden worden en dat wilt meestal niet echt goed lukken.
Ik hoop niet dat het hier dezelfde kant op gaat.

Als nieuweling viel het men echter wel op dat men het op dit forum al snel op ‘de man’ en niet op ‘de daden’ speelt.
Dat geldt ook voor kwesties die men beter via een PB of zo kan beSPREKEN.

Ik geloof dat iedereen hier met de beste bedoelingen handelt en als iemand, ook al is het meer dan eens, een taal spreekt die een ander niet bevalt, kunnen we dan niet grootmoedig handelen en er overheen lezen?
Kom op, laten we alle lange tenen intrekken, niet op de achterste benen gaan staan, enz. enz. en het vooral gezellig houden!

Verder iedereen het beste voor het komende jaar en alle daarop volgenden gewenst.

Pieter

Wees gerust, ook op wikipedia wordt met modder gegooid. Een olifantenhuid helpt, en dan ga je gewoon verder met opbouwend aan het project editen omdat het zo leuk is.

Ik vind het eigenlijk wel meevallen met de sfeer op het forum. Als ik zo rond kijk, dan zijn bijna alle topics constructief. Iemand vraagt hoe iets het beste getagd kan worden. Dan komen er antwoorden, ondersteund met de wiki, vergelijkbare situaties of andere argumenten. En ten slotte wordt bijna altijd consensus gevonden. Ik zie op dit moment eigenlijk maar één onderwerp waarover mensen niet uit komen en dat een oeverloze discussie is geworden. Dat soort onderwerpen vermijdt ik dan maar.

Hoe de sfeer is, is natuurlijk erg subjectief. Misschien helpt het als we elkaar wat vaker bedanken als iemand iets oplost, in plaats van elkaar vooral aan te spreken op wat we fout doen? We zijn hier immers allemaal met hetzelfde doel: Openstreetmap beter maken!

Keurig verwoord, maar ja dingen die goed gaan nemen we vaak als vanzelfsprekend aan en elkaar complimenten geven zit niet echt in de Nederlandse cultuur.
Menigeen heeft 100-den uren mappen er op zitten waar niemand iets van zegt, maar owee als je een keer iets doet wat een ander niet aanstaat, dan laat men wel van zich horen.

Geloof me gerust, hier zijn ook maar een handjevol mensen actief op het forum en het worden er steeds minder. Het lijkt heel wat, maar dat komt vooral dat enkelen heel veel posts plaatsen in relatief korte tijd. Een groot deel heeft dit forum al verlaten vanwege allerlei redenen, maar het “op de man spelen” en vele nutteloze posts behoren daar ook toe. Een systeem zoals bij reacties op Tweakers zou fijn zijn, want dan kunnen mensen die gewoon op zoek zijn naar antwoorden makkelijk de onzinnige of minder relevante posts wegfilteren.

Dat weet ik Hans, ook op Wiki ben ik wel actief, maar dat betekend niet dat ik dat hier ook maar moet laten gebeuren. Die olifantenhuid heb ik wel maar waar ik niet tegen kan zijn van die berichten van “Vandaag eens begonnen aan…” of “Vorige week dit en dat aangepakt, wat vinden jullie ervan”. Om te “showen” hoe geweldig je jezelf niet vindt kun je op andere plekken terecht (bijvoorbeeld Fok!) en als je wilt laten weten aan welke zaken je werkt binnen OSM: daarvoor hebben we een sticky.

Dan lees maar eens wat verder terug (ik weet dat je actief bent, zonder overactief te zijn :D) maar er zijn inmiddels wel wat mensen die elkaar bloed wel kunnen drinken. Daarvoor heb ik een hele tijd geleden ook eens geopperd om een meeting te houden, maar helaas laat mijn gezondheid het organiseren daarvan niet toe.

Daarvoor zijn we gelukkig hier en die 100-den uren haal ik ook met gemak, alleen komt het in mijn geval zelden of vrijwel voor dat ik even kortsluit wat ik waarom gedaan heb. Daarvoor kun je reageren in OSM en als je er daar niet uitkomt kun je verder op het forum. Er zijn hier mensen die komen (bij wijze van spreken) 3x per week met zo’n bericht. De eerste keren denk ik nog: “nou fijn”, dat wordt later: “Fijn voor je, wat moet ik met die info?”, daarna: “Ga ergens anders smeken om veren in je reet geduwd te krijgen en ga je volwassen gedragen”. Als het dan nog een hele tijd zo doorgaat, begin ik er gewoon een topic over, want ik heb geen zin om me te ergeren blijven aan bepaald gedrag. Gezien de berichten van anderen ben ik lang niet de enige. Dit bericht komt niet van een keer iets verkeerd doen. Dit bericht komt van maanden ergernis en gaat over mensen die (ook weer bij wijze van spreken) meet posts op het forum hebben dan changesets.

Maar waarom vat je dat negatief op? Sommige editors hebben nu eenmaal graag feedback op wat ze doen. Je hoeft niet te reageren. Misschien even iets anders doen als hobby helpt ook. Op wikipedia zitten sommige redacteuren ook meer in de kroeg dan actief te editen.

Ik laat graag weten wat ik doe zodat anderen er desgewenst op kunnen reageren. Ik leer daar zelf veel van en hoop dat dat dan ook bij anderen meer duidelijkheid kan geven. Wie daar geen boodschap aan heeft (kan ik me voorstellen want ik zwets af en toe wel een beetje, sorry) mag het gerust negeren.

Bij deze!
Het is dat je er nu zelf om vraagt, want jij bent één van die mensen. Je bent nog geen jaar lid van het forum en je hebt al meer dan 700 posts. Dat zijn er gemiddeld meer dan 2 per dag!!! Ik vind het fijn dat je dingen wilt leren, maar veel van de vragen die je stelt zijn nogal retorisch, zeker als de de wiki er even op nageslagen zou hebben.
Verder hebben we, als je iedereen zo graag wil laten weten wat je doet, daarvoor het wie wat waar overzichtstopic, dat kun je naar hartenlust aanvullen in plaats van imo het forum te vervuilen.

(de tekst was niet aan mij gericht) Dat was al duidelijk vanaf regel één. Waarom deze ophef en geen pm? Moet ik ook de tweede naam nog even noemen?

Jammer dat EOSfoto het zo opvat. Volgens mij zijn de meeste van mijn posts ter zake, en zeker niet gericht op veren waar dan ook. Ik ben heel aktief op een deelgebied, en ik deel dat, vooral waar ik denk dat samenwerking/overleg nuttig is. De doelgroep die specifiek geïnteresseerd is in die zaken is niet heel groot, maar dat geldt volgens mij voor meer deelgebieden van OSM. Kritiek is best, maar ik denk niet dat ik die rant verdien.

Ik kan best wat scherper afbakenen waar ik me allemaal mee bemoei en of het wel iets bijdraagt, maar helemaal EOSfoto-proof zal het niet worden tenzij de beoordeling wat milder wordt.

Er is geen forumregel die jou verbied meer dan 1 posting per dag te plaatsen. Dat een ander hier aanstoot aan neemt moet jou er niet van weerhouden je gedrag aan te passen. Het lijkt langzamerhand wel of je in dit land op eieren moet lopen om vooral te voorkomen dat een ander geen aanstoot aan jou neemt.

Jij dreigt op te stappen tenzij anderen hun gedrag aanpassen. En dat terwijl je zelf aangeeft een kort lontje te hebben. Als je dat toch van jezelf weet, doe daar dan wat aan en eis niet van anderen dat ze hun gedrag aanpassen opdat jij dat niet hoeft.

@Peter, ik waardeer je posten en terugkoppeling. Houden zo! :slight_smile:

Dank je! Maar ik neem de kritiek van EOSfoto zeker ook serieus, al vond ik de formulering wat overdreven. Ik merk wel bij veel mensen van de (voor mij) “ouwe hap” een soort osm/forum/overleg-moeheid. Snap ik wel, zeker als hetzelfde punt voor de zoveelste keer door de zoveelste nieuwkomer weer opgerakeld wordt. Maar er zijn nou eenmaal nieuwkomers, dat moet je ook niet tegen willen houden denk ik, en heel veel dingen zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend en ook niet heel goed beschreven.

moderator:on

Laat mij proberen een bijdrage te leveren waar we met ons allen wat mee kunnen.

Dit me realiserend dat ik, in de moderator-off-modus, zelf ook soms van het padje raak.

Het onderscheid tussen oude rotten en newbees herken ik. Oude rotten - onder wie zelfs gepensioneerden (zonder waardeoordeel) hebben een andere internet/social media inprint dan jongeren, maar ook veel meer tijd; allen met uitzonderingen.

Hier moeten we alleen maar respectvol mee omgaan.

Wat in mijn ogen wel zou helpen, zijn een paar volgende omgangsaanbevelingen (ik wil ze geen regels noemen), die voor de meeste forums gelden, maar niet verkeerd zijn om voor te stellen, te herhalen:

  • We gaan uit van de goede bedoelingen van iedereen, totdat het tegendeel bewezen is

  • Als we, door wiens gedrag dan ook, enthousiaste mappers of forumdeelnemers wegjagen, schieten we ons doel voorbij.

  • het OSM NL forum is in eerste instantie een inhoudsgeoriënteerd forum - laten we ons tot die inhoud beperken. Emoties horen hier niet in thuis.

  • natuurlijk kan een kwinkslag zo nu en dan; dat wordt gewaardeerd en relativeert

  • het forum is geen social medium à la Twitter, Instagram, Facebook, waar we niet relevante meningen ventileren en op alles commentaar moeten hebben. Misschien wil iemand het topic users:Netherlands\OSM-NL-café starten?

  • Wat helpen kan is toch wat klei in het toetsenbord te doen: het snelste antwoord is niet altijd het beste antwoord. Geef anderen de kans een reactie te geven: vaak ben je het eens met die reactie en is jouw reactie niet meer nodig; vaak kun je met die reactie je eigen reactie - als die nog nodig is - beter maken.

  • Het stellen van vragen in het forum die al vele malen eerder zijn gesteld - helemaal als nieuw topic - geeft weinig blijk van zorgvuldigheid. Probeer, voor je een nieuwe topicvraag stelt je in te lezen in het forum (ook buiten het NL-deel) en de wiki’s of jouw vraag al niet eens eerder aan de orde geweest is. Persoonlijk kan ik me de irritatie bij sommige gratuite vragen wel voorstellen; een correct antwoord zou dan zijn een verwijzing naar dat topic of wiki

  • Probeer het topic zuiver te houden: een onderwerp per topic en als je wilt afdwalen (vraag jezelf of dat nodig is): start dan een nieuw topic

  • we spelen nooit op de man: “Jantje doet dit verkeerd” of erger. Alleen als een bepaalde mapper vandalisme pleegt of het echt niet wil begrijpen kan via de geëigende kanalen ingegrepen worden door een melding aan de DWG voor OSM of het rapporteren van een post in dit forum. Verder is de mogelijkheid van een Private Message een veel betere om je ongenoegen te uiten of stijlaanbevelingen te geven: de ervaring leert dat het publiekelijk delen van ongenoegens en irritaties veel eerder to onbegrip en ongewenste reflexacties leidt

Als daar behoefte aan is wil ik deze tekst, voor jullie aanvullingen en commentaar best wel in een nieuw topic "OSM-NL-forum:Omgangsaanbevelingen zetten… :slight_smile:

moderator:off

En allen een mapbaar 2019 gewenst!

Martin

Volgende, off-topic, postings naar nieuw topic gesplitst…

Een kleinigheid ter verdediging van ALLE beginners.

Als nieuwe mapper sta je te popelen van ongeduld om te beginnen. Je leest de wiki’s, handleidingen en een aantal forumtopics, tot het je begint te duizelen.
Op dat moment denk je: al doende leert men en dus begin je.
Nog steeds vlieg je op elk moment naar de wiki of een handleiding en wacht vol ongeduld tot de juiste (of toch juist niet de juiste) pagina verschijnt, dat lijkt soms wel een eeuwigheid te duren. Tijd die je toch veel beter aan het mappen kan besteden denk je dan.

Ook het forum is natuurlijk een bron van informatie.
Helaas is de zoekmachine voor het forum niet erg geavanceerd en als je wilt weten of je wegen wel of niet aan landuses mag plakken dan krijg je vier pagina’s met resultaten. Tja en waar moet je dan beginnen in zo een topic dat soms bestaat uit tientallen reacties? In eerste instantie begin je nog te lezen, maar als je voor de zoveelste keer het verkeerde forum-pad gekozen heb, dan denk je toch: waarom toch niet aan een ervaren gids gevraagd, dan kan ik me ondertussen tenminste weer met mappen bezig houden.
Ook voorkom je daarmee dat je verkeerde oplossingen verzint of het wiel voor de tweede keer tracht uit te vinden.

Is het kiezen voor de weg van de minste weerstand of is het de beste weg naar een goed resultaat?

Dat was het en bedankt voor de aandacht en alle hulp die ik heb gekregen,

Pieter

Eensch! Mensen die balen van een vraag die al honderd keer is gesteld reageren lekker niet :slight_smile: Alle begin is moeilijk, sommige hardcoremappers weten denk ik niet meer hoe ze zelf begonnen zijn. Ik wel! HAHAHA :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Ik had jou niet in gedachten, Pieter Ede, maar ik wil niet ongevraagd namen noemen, maar ook niet iedereen in spanning laten.

Degene die een compliment ontvangt heeft het echte werk verricht. Degene die het compliment geeft heeft daar over het algemeen totaal geen trek in. Het is dus eigenlijk geen goede reclame voor jezelf om complimenten te geven.

Niet mee eens, er worden te weinig complimenten gegeven en er wordt te veel geklaagd.