Mobiele snelheidscontroles

Bestaat er een tag om mobiele snelheidscontrolepunten vast te leggen binnen OSM?
OSM heeft als motto “Map what’s on the ground”
Deze mobiele snelheids controles zijn af en toe ook aanwezig, maar meestal niet.

Inderdaad, ik ben geflitst. Dat voelt nooit leuk. :roll_eyes:

Wie is er nog nooit geflitst? Denk dat we deze ongevraagde post uit Leeuwarden allemaal wel kennen…

seasonal=yes
Lijkt mij acceptabel genoeg om de favoriete plekken vast te leggen waar ze vaak staat te flitsen.

Of anders permanent=no

Ik herinner me dat ik te hard door rood reed :slight_smile:
Ik kreeg dus twee boetes tegelijkertijd :frowning:

Ik snap niet waarom mensen te hard rijden. Zal aan mijn opleiding als verkeerskundige liggen, maar je wint er zeer weinig mee en de risico’s en je brandstofverbruik stijgen enorm.

Zelf zo’n 130000 km gereden, en ik heb nog nooit post uit Leeuwarden gehad.

Wel 2x uit Frankrijk, voor resp 1 en 2 km/h te hard (na correctie). De ene lag aan slechte bebording, de ander aan slechte cruise control.

Het totale tarief voor niet rijden (zo’n €300 aan parkeerboetes) is bij mij bijna 4 x zo hoog aan het totale tarief aan te hard rijden.

Daarnaast één boete voor door rood. €100. Op de fiets. Omdat mijn vriendin naast me reed mocht ik die ook betalen.

Wel mooi, we zoeken altijd een excuus.

Wie heeft er eigenlijk baat bij het mappen van dit soort informatie? Door de tijdelijke aard ervan valt de data slecht te verifiëren, en er zijn zoveel plaatsen waar de politie wel eens post dat je op sommige trajecten de hele berm wel kan volmappen ermee. :slight_smile:

Twee keer. Als beginnend bestuurder met kleine snelheidsoverschrijdingen op een ringweg, daarna nooit meer. Eenvoudige leermomentjes (gelukkig) zonder verdere consequenties buiten een paar tientjes boete. Het is ook gewoon zinloos om te hard te rijden, maar als jonge beginnende bestuurder besef je je dat nog niet helemaal (iets met de prefrontale cortex die nog niet volgroeid is). Nét dat stukje extra remweg, nét dat beetje minder tijd om te reageren, nét die ene fietser voor je auto…

Dat vind ik een boude stelling. Maximumsnelheden zoals door de overheid vastgesteld zijn arbitrair, we kunnen er ook 90 km/u van maken zoals in de VS. Dus een Amerikaan kan zeggen “harder dan 90 rijden is zinloos” wat de gemiddelde Europeaan zal ontkennen.
Conclusie: te hard rijden is niet zinloos omdat er geen referentiekader is.

Betere uitleg:
Een keer was in een toltunnel waar vóór de tol een bord 70 stond, daarna nog een oprit was en ik daarna geen borden meer gezien heb. Dan zou je 110 mogen (Franse autoweg) maar iedereen reed 80. Ik reed mee met het verkeer en toen remde iedereen plots, ik hield gas in en flits. Direct daarna een bord 70.

Later nog nog het traject nagereden maar er hing écht geen bord 70 tussen de oprit en de flitskast (inmiddels wel)
Ik had er nog iets van willen maken maar in Frankrijk moet je sowieso eerst betalen en daarna heb ik het laten lopen.

Tweede keer was op een Franse autoweg met een steile helling omlaag waar je al vanaf bovenaf 90 mag. Ik had net een nieuwe auto en ben gewend dat cruise control of door steeds minder gas te geven de snelheid houdt, óf bij te steil de cruise control uitzet zodat je door hebt dat je zelf moet remmen of terugschakelen. Deze nieuwe auto blijft op de CC altijd een klein beetje gas geven (1.2l/100km) waardoor je op een steiler wordende helling ongemerkt harder gaat rijden.

Die eerste was dus echt niet mijn schuld, de tweede uiteraard wel, maar niet bewust.

Nee. De overheid heeft normen waar een weg bij welke snelheid aan moet voldoen of omgekeerd dat de omgevingsnormen een bepaalde snelheid verdragen. Dat kan verkeersveiligheid, milieu- of geluidsnorm of wat dan ook zijn. Wat mensen vaak niet door hebben is dat een baan op een snelweg véél meer ruimte voor kleine fouten heeft (veel breder, bredere strepen, vlucht- en overschietstroken en hard gemaakt bermen, met ook nog eens een obstakelvrije zone en géén te verwachten tegenliggers, voetgangers, afslaande of overstekende auto’s) dan bijv een 80km/h gebiedsontsluitingsweg.
Daar ligt een wetenschappelijke basis onder, en een normeringskader. Dat ze in de VS een ander normeringskader aanhouden maakt het nog niet arbitrair.

Ik vind een maximumsnelheid ook wel eens belachelijk, maar ik overschrijdt 'm niet, het is niet aan mij om aan het besluit van de wegbeheerder te twijfelen.
Al zijn daar uitzonderingen op.
In de buurt is een provinciale weg (N201 tussen de Enschedeweg en Mijdrecht) waar aan het fietspad “gewerkt” (er gebeurde al maanden niets) werd en daardoor 50 goldt ipv 80. Als ik daar 50 reed gingen gefrustreerde achterliggers zulke rare capriolen uithalen (zelfs rechts inhalen over de werkzaamheden heen) dat mij dat gevaarlijker leek dan 80 rijden. Dat heb ik wel gemeld bij de wegbeheerder. Daar heb ik nooit een reactie op ontvangen, maar een week later waren er ineens duidelijke werkzaamheden, af en toe een mobiele flitser en hield iedereen zich meer aan 60 dan 80.

En nu weer on-topic:

Ik ben er ook niet voor. Foutieve informatie over flitskasten kan óók verkeersonveiligheid veroorzaken (mensen die hard op de rem gaan, zie bijv hier en onderstaande post. Zoals uit bovenstaande blijkt ben ik geen fan van te hard rijden, maar ook niet van onnodige turbulentie. Mijn eigen ervaring is dat redelijk wat mensen van 5 km/h te hard bij flitspalen ineens op de rem gaan staan tot 20km/h te langzaam. Ook als die fliyspaal weggehaald is en dus moet die reactie van de navigatie komen.

Mobiele snelheidscontroles lijken mij vrij lastig te mappen. Ik zou flitsmeldingen overlaten aan de daarvoor bestemde apps en radiozenders :D.

Even off-topic: ik heb nog nooit een verkeersboete gehad; dat zou kunnen komen door m’n auto, die is niet echt snel.

Gaat iedereen nou zijn zondes nog op biechten voor het nieuwe jaar?
Dit draadje hoort onder de kop “Kletspraat” naar mijn oordeel, maar dat is er niet op dit forum.
TS begon met "OSM heeft als motto “Map what’s on the ground” ", dat vind ik ook. Maar wel iets permanenter dan mobiele snelheidscontrolepunten.

SubieLibero gaf aan "Ik zou flitsmeldingen overlaten aan de daarvoor bestemde apps en radiozenders ", dat vind ik ook. Daarnaast zijn er ook nog maandelijkse speedcams-bestanden te downloaden voor de auto-navigatiesystemen. Laten we daar bij houden.

[kletspraat=aan](Ik ging op 2e Kerstdag met een 3/4 gezinnetje en hond naar het strand. Een (enkel) ritje van 105 km voor ons. Mijn dochter wilde persé rijden en ze zei gelijk in de auto: ik zet even de Flitsmeister-app aan op de smartphone. Ik verbijsterd: waarom?, dat heb je toch niet nodig als je je gewoon aan de regels houdt zoals ik al - voor 99.5%- mijn leven lang doe (pas 46 jaar mijn rijbewijs)). Werd niet begrijpend op gereageerd…
(het ging toch over snelheidcontroles en niet over alcoholcontroles toch? :sunglasses:).)[kletspraat=uit]

IIVQ, jouw betoog geeft aan waarom het niet verstandig is om te hard te rijden. Jouw stelling ging echter in eerste instantie over iets anders; dat het zinloos is om te hard te rijden.
Te hard rijden kan zeker zin hebben want het is reistijdverkorting.
Of maximumsnelheden arbitrair zijn laat ik maar in het midden.