check_date of survey:date op wandelroutes?

LS

Ik heb in Nederland voorgesteld om survey:date=* te zetten op de relatie als je een wandelroute hebt nagelopen en verbeterd. Inmiddels is dat voor alle wandelroutes het geval.

Ik zie dat er in België ook check_date=* gebruikt wordt voor hetzelfde doel.

Het lijkt mij goed om dit gelijk te trekken. Ik heb een voorkeur voor survey:date omdat:

**1. Deze tag volgens taginfo veel meer gebruikt wordt dan andere tags voor dit doel. Zie ook https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:check_date.
**(NB de opmerking dat survey:date geen echt gebruik door mappers aangeeft, klopt alleen voor gebruik op ways. De Antarctica import zette deze tag niet op relaties.)

**2 Je kunt ook andere survey-gegevens op dezelfde manier taggen: survey:source, survey:note, survey:type, …
**(Dit wordt voor mij extra handig omdat ik met de padwerkgroep het hele Grote Rivierenpad ga bijhouden en periodiek kontroleren. Dat werkt dan naadloos samen met “losse” mappers.)

**3. check_date heeft naar mijn gevoel meer te maken met periodieke kontrole van data uit een databron.
**Bijvoorbeeld dat ik periodiek kijk of alle TOPpen die ik heb ingevoerd nog in de bronlijst bestaan en of er nieuwe zijn toegevoegd. Zeer bruikbaar, naast de survey-gegevens. Een TOP kan dan een survey:date hebben (Daadwerkelijk waargenomen op…) én een check_date (geverifieerd tegen de TOPpenlijst van de operator op…).

Dus mijn voorstel zou zijn om check_date voor nagelopen routes om te zetten in survey:date. Met overpass zie ik dat het in België om een beperkt aantal routes gaat.

Meningen?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:check_date heeft een wikipagina. Het bewerkingsprogramma iD heeft onlangs ondersteuning voor deze tag toegevoegd (wat eigenlijk geen argument is vóór deze tag, iD voegt vaak dubieuze of nonsenstags toe als preset).

Doudou in het Belgische chatkanaal zegt:

De Geocropping-app gebruikt ook survey:date, of je nu ter plaatse bent gaan kijken of vanuit je armstoel bevestigt.

“survey:date” is rijker dan “check_date”. Bij dat laatste kun je je afvragen “Wat heb je gecontroleerd” en “Welke controles heb je uitgevoerd”. terwijl dat bij het eerste vanzelfsprekend is.

Let wel dat de tag niet aangeeft welke data gesurveyeerd werden. Zo vraagt de Geocropping-app je bijvoorbeeld te bevestigen dat een winkel nog bestaat, maar dat bevestigen betekent nog niet dat het telefoonnummer, de website enz. nagekeken werden.

Ik vind dat Geocropping hier dan de betekenis van de tag “survey:date” wat bezoedelt.

Ik vind check_date ook wel zinvol als het om (periodiek) te checken data gaat.
Uit de wiki-tekst maak ik op dat dat ook de bedoeling is.

Survey:date is MI toegespitst op het aangeven van de feitelijke daum waarop een survey op de weg is uitgevoerd.

Dus als ik van een gemarkeerde route gekontroleerd heb dat hij nog bestaat, dat de operator/website/url/wikipagina nog kloppen, etc. dan is een check_date aangewezen. Als ik hem in het veld naloop (soms doet iemand anders dat en geeft de afwijzingen aan mij door, dat vind ik goed genoeg om als survey te gelden), dan zet ik survey:date op die routerelatie.

Mijn intentie voor Nederland (en de aansluitingen op aangrenzende landen) is om op alle doorgaande routes en streekroutes survey:dates te zetten. Dat maakt het mogelijk om meer systematisch te zorgen dat alle routes periodiek gekontroleerd worden. Als het spontaan moet gebeuren, dan komen eigenlijk alleen een paar heel bekende routes aan bod.
En áls er heel lang niet gekontroleerd is, dan kan je (het publiek, bv in de waymarkedtrails informatiebalk) aan de survey:date tenminste zien dat je van die route niet te veel moet verwachten als je hem in je gps laadt!

Moeten wandelroutes niet periodiek gechecked worden ? Ik map nu al 7 jaar wandelroutes en heb hier bij mij in de buurt bepaalde routes al een keer of 3 moeten wijzigen.

Ik gebruik survey:date altijd op the changeset, heb het nog nooit gebruikt als gewone tag. Ik heb recent check_date gebruikt op enkele route relaties, omdat ik wou aangeven dat de geïmporteerde gegevens ter plaatse gecontroleerd zijn. Als de conclusie is dat we survey:date gebruiken, wil ik dat wel aanpassen.

Het zou mooi zijn dat knooppuntnet.be/.nl de gekozen tag ook zou meenemen op de een of andere manier.

De beheer-organisatie wordt geacht de route periodiek te checken. Wandelnet doet in NL de grote routes. Soms. En dan passen ze de route in het veld aan, maar die zetten dat niet op OSM. Hun eigen informatiesite wordt gedreven door de uit te geven boekjes, waarvan sommige wel 14 jaar oud zijn. De gpx-tracks die daar aangeboden worden zijn soms nog van de verkenning voordat de markeringen werden aangebracht!

OSM is dus voor de aktuele route afhankelijk van survey. In Nederland staat op een groeiend aantal routedelen nu een survey:date.

In NL zijn alle LAW’s en streekpaden gecheckt op volledigheid, jaartal van het boekje, en of andere informatietags juist zijn. Daar zou een check_date op zijn plaats geweest zijn, maar daar heeft het publiek eigenlijk niks aan, dus dat is niet gebruikt.

Als we allemaal hetzelfde doen, kunnen wandelroutes automatisch op een gesorteerde lijst volgens survey:date getoond worden. Ik ben zelf OSM genoeg om als ik een wandelroute ga plannen, daarnaar te kijken en een van de oudere te nemen. Ik track alles, dus kleine moeite om het daarna even bij te werken.

Dus, om terug te komen op het voorstel om voor de paar wandelroutes in BE die een check_date hebben staan: akkoord om die om te taggen naar survey:date? Dan kan ik misschien aan vmarc vragen of die op vmarc.be of de opvolger daarvan zo’n online gesorteerde lijst lijst van wandelroutes kan genereren. Ik zou het niet kunnen, namelijk.

In Vlaanderen zijn er vrijwilligers die de routes jaarlijks controleren. Ook als niet vrijwilliger kan je fouten melden via websites (verschillend per provincie).

Zoals hierboven gezegd, als er een consensus is, mag je de tags aanpassen. (Ik wil dat ook doen hoor)

In NL zijn de vrijwilligers nu georganiseerd via Wandelnet. Hun Meldpunt Wandelen kan iedereen gebruiken, ook voor alle knooppuntnetwerken. Het lijkt erop dat dat inderdaad werkt wat betreft het doorgeven van de melding aan de juiste vrijwilligersgroep of andere operator. Alleen… daarna hoor je er nooit meer wat van, en in de informatie op de website van Wandelnet vind je het niet terug! Daar is duidelijk nog verbetering mogelijk.

Uiteindelijk hadden er maar 2 wandelroutes in BE een check_date, ik heb dat omgezet naar survey:date. Volgende stap: een op survey:date gesorteerde lijst op een wiki-pagina of zo. Die zou dus zelf de wandelroutes moeten opzoeken en gesorteerd weergeven.

Weet iemand toevallig hoe je dat zou moeten aanpakken?

Ik zou vmarc contacteren, die heeft alle data al, dan is het niet meer zo moeilijk om ze te sorteren. Ik zou het wel per netwerk doen.

Ik heb al verschillende meldingen (o.a. fouten op de kaart, overwoekerde of verdwenen paaltjes, omgevallen bomen op de route) gedaan in Vlaanderen en steeds snel reactie gehad. De afhandeling kan soms wat langer duren omdat ze een team ter plaatse moeten sturen, maar ook nadien steeds netjes een update gekregen.

vmarc gecontacteerd, bedankt voor de tip! Afhandelen meldingen: Hopelijk bereiken ze in NL ook het niveau wat in Vlaanderen al bereikt is.

Goed nieuws! Op de tagging list heeft ene Jan Macura met behulp van SOPHOX een query gemaakt die een sorteerbare lijst van routes geeft.

Sophox gebruikt de SPARQL zoektaal, die wel wat op SQL lijkt dus die snap ik! Resultaat wordt een grafiek en/of een dataset in een sorteerbare tabel. In de tabel staat bij elke route een edit-met-Id knopje wat voor het aanpassen van de tags van een route genoeg is. Ik heb al een serie foute datums (formatfouten, tikfouten) verbeterd!

Ik heb er even naar gekeken, maar mijn meeste recente wijzigingen (van het voorbije weekend) staan er nog niet bij denk ik.
Hoe frequent wordt die Sophox database ge-updated ? Enig idee ?

Ik heb van een paar survey:date’s gewijzigd waardoor de volgorde zou moeten veranderen, en na een paar minuten had de query dat binnen. Dus het is ‘op de vlieg’. Wat had jij precies gewijzigd?