Vervelende notes

En in het engels.
Kan de DWG anoniemen en gebruikers op IP controleren?

Op mijn PB aan Niels beantwoordt hij met een quote van mijn bericht en verder niets.

Dat kunnen ze, moeten ze wel het juiste IP adres nemen. En niet die van mij, zoals eerder is gebeurd.

Ik kwam ook deze nog tegen, https://www.openstreetmap.org/note/1619336 gelukkig is deze al op dicht gezet.

Nu is ene Casper Smeltink her en der notes aan het sluiten, ook een geval van 0 edits en vandaag pas geregistreerd. Ik heb niet meteen de indruk dat hij op basis van willekeur - zonder goede reden - notes aan het sluiten is, hij lijkt alleen notes te sluiten die eigenlijk ook wel gewoon gesloten kunnen worden. Toch misschien even handig om in de gaten te houden.

https://www.openstreetmap.org/user/Casper%20Smeltink

Het is wel in dezelfde omgeving als de vorige ‘note-spammers/sluiters’. Dus het kan dezelfde persoon zijn.

Lijkt me ook dezelfde persoon, kan zijn dat zijn andere profiel geblokkeerd is, maar zijn ip adres niet wat natuurlijk wel slimmer is om te doen.
Pff hij is weer in mijn werkgebied van mijn werk bezig en dat ik tijdens mijn verplichte vrije dagen toch met kadasterwerk bezig ben;)

Bericht van DWG: Account Niels de Wit is nu geblokkeerd edit: (tijdelijk)

Padvinder (met veel edits) plaatst opmerkingen in dezelfde stijl:

https://www.openstreetmap.org/note/1623086

Ik wil dat iemand eens goed gaat kijken.

Hoi Jasper, waar moeten we eens goed naar gaan kijken?

Er is vandaag weer flink gespamd met opmerkingen in de omgeving Tiel - Gorinchem - Culemborg. Er zaten ook goede opmerkingen tussen, die op afstand op te lossen zijn. Al kun je niet direct aannemen dat het klopt. Hij gaat vaak uit van verouderde nieuwsberichten.

De meeste opmerkingen zijn echter puur spam om tot mappen aan te zetten. De spammer wil bijvoorbeeld dat elk schoolterrein gemapt wordt (“geel markeren”), maar wil dit zelf niet doen. Ik heb bij op het sluiten van die opmerkingen aangegeven hoe je een schoolterrein moet mappen.

En waarom kun jij die iemand niet zijn?
Bij OSM zijn we niet van het commanderen. Wij zijn vrijwilligers, die zelf bepalen wat ze doen, wat ze bekijken, wat ze mappen.
Wat jij wilt is totaal en totaal onbelangrijk.
Als jij iets wilt, dan zul je het zelf moeten doen en niemand anders.

Met nul edits op zijn naam denk ik dat onze Jasper niet zo veel zin heeft, laat staan ervaring.

Dan wordt het de hoogste tijd dat hij aan de slag gaat als hij zaken op de kaart wil hebben.

Het kan ook zijn dat sommigen denken dat mappers graag mappen en werk zoeken.
Ik fotografeer liever en zie dat als een taakverdeling.
Ik loste ook graag notes op door ter plaatse te gaan fotograferen, maar dat is nu niet meer doenbaar om de gekende redenen.
Als je tegenwoordig te dom bent om te fotograferen, plaats dan aub geen notes.

Mensen weten niet vanzelf hoe het werkt. Ze weten niet hoe een opmerking overkomt. Ik spreek/mail veel mensen die echt geen idee hebben; die zouden gegarandeerd op een hoop tenen trappen met een ongelukkige opmerking, terwijl ze ook gewoon goedbedoelende vrijwilligers zijn maar dan op een ander terrein.
Notes - tja dat is nou eenmaal een heel algemeen systeem wat door jan en alleman gebruikt kan worden voor allerlei doelen, en het zit in allerlei toepassingen niet altijd even gelukkig ingebakken. Automatische veroudering/archivering zou MI een goed idee zijn. Dan kan je nog steeds alles terugvinden, maar standaard zie je alleen de verse notes.

Goed gezegd Peter.
Ik denk dat ik mij ook te rap kwaad maak.

Net wat Peter Elderson zegt: “Ze weten niet hoe een opmerking overkomt”. In een getypte tekst kan je minder goed de ondertoon bepalen vind ik, je vult die naar mijn mening vrij snel zelf in terwijl je het leest.

Jasper Jansen heeft één bericht gepost en ik kan zijn account niet vinden op OpenStreetMap. Verder geeft hij niet duidelijk weer waarover het gaat vind ik.

Het kan zijn dat het inderdaad een wat flauw bericht is, maar wie weet bedoelt hij het goed.

Dus, bij deze, Jasper: waar moeten we eens goed naar gaan kijken?

Over die spamnotes: ik zou ze negeren. Het is net als een potje pesten met kaarten denk ik. Als je met z’n tweeën een potje aan het spelen bent en je tegenstander blijft zitten blijf jij ook doorspelen, als je tegenstander gewoon wegloopt dan heb jij verder ook niet zo veel meer te doen. Als we die notes negeren dan houden ze vanzelf wel op, maar goed, dat is mijn theorie. :slight_smile:

Ach,

ik heb in het begin ook een ferme zooi notes geplaats voor ik zelf aan het mappen ging. Steeds wel zo duidelijk mogelijk uitgelegd, en vrij snel ook overgegaan tot maken van mapillary-beelden.

Wat ik toen WEL deed, was telkens de edits bekijken, om gaandeweg te leren hoe ik dat soort dingen zelf moest gaan doen… Veel geleerd op die manier.

Kijk maar eens bij deze note https://www.openstreetmap.org/note/1582094#map=14/51.8268/5.2936&layers=N dan vind je ook een linkje naar zijn account.
Zoek ook maar eens in Culemborg