Beginnersvraagjes

Okay, gesnapt!

Omdat OpenTopo gemaakt is uit o.a. OSM (zie laatste alinea uit mijn antwoord). Voor welk gedeelte OSM gebruikt wordt is mij niet duidelijk, maar ik zie hier in de buurt (ZO Drenthe) een aantal wijzigingen die nog niet op BGT staan maar wel al ingetekend zijn op OSM en dus ook op OpenTopo.
M.i. Is OpenTopo daarmee een afgeleide van OSM. J.W. van Aalst doet niets anders dan een aantal bronnen bij elkaar schrapen en hier zelf een kaart uit genereren en mapt hij niets.

Betreft: https://www.openstreetmap.org/query?lat=52.02771&lon=5.67136#map=19/52.02757/5.67176

Ik was een paar onvolkomenheden bij het station Ede-Wageningen aan het corrigeren en stuit daar op iets vreemds.
Aan de zuidkant is een overkapping (building=yes) op twee plaatsen kan men dit ‘gebouw’ binnen (highway=path).
Nu krijg ik bij het ene pad een validatie waarschuwing dat een highway een building kruist, maar op het andere pad niet.
Waarom?

building=roof + layer=1 kan een oplossing zijn

Het spijt me, maar dat was niet de vraag.
De vraag is: waarom krijg ik in het ene geval wel een foutmelding en in het andere geval niet?

Trouwens: The way and building=roof do not need a distinct layer (unless required for other reasons).
Bron: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:building%3Droof

Ik zag trouwens:
When used this way the building and the way should have shared nodes at the entry and exit points of the building. The way should be split at the entry and exit nodes and only the part covered by the building should be tagged with covered=yes.
Bron: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:covered

Ik had just de weg niet aan het gebouw vastgeplakt. (Eerst lezen dan doen is een advies dat vaak in de wind geslagen wordt :laughing:)
Dat neemt trouwens niet weg, dat de validatie verschillend reageert op dezelfde situatie.

Volgens mij houdt de validatie op met controleren zodra er een fout is geconstateerd van een bepaald type bij een combinatie van objecten.
Heb het niet geprobeerd, maar je hebt best kans dat als je de way omdraait de validatie optreedt aan de andere kant van het pand.

Interessant idee.
Als ik het niet vergeet zal ik dat vanavond of zo eens proberen.

Het validatiegebied is waarschijnlijk niet groot genoeg. Het pad moet zich volledig binnen de selectie bevinden.

Dat kan eigenlijk nauwelijks het geval geweest zijn.

Ik geloof wel dat de validatie als je het wijzigingsset wilt oploaden, anders werkt dan wanneer je een gebied selecteert en de validatie uit het menu gebruikt. De eerste laat de nodige steekjes vallen, zowel met gewijzigde als met ongewijzigde objecten.
Ik krijg er echter niet helemaal goed inzicht in.

Ik heb zojuist een wijziging aangebracht in het gebouw en er kwam geen enkele melding.

edit: Ok, het probleem was al verholpen. :wink:

Ik dacht, zoals via mail gemeld, dat de Grote Doolgaard in Arcen onvindbaar en dichtgewoekerd zou zijn. Niks is minder waar want ze hebben het ding van struiken ontdaan en ik was eerlijk gezegd overdonderd door de omvang, echt heel mooi :slight_smile: Het blijkt een van de grootste en oudste doolhoven van Europa te zijn.
De door mij ingetekende paadjes zullen niet helemaal kloppen want ze hebben een dwars door het doolhof lopend bospad :rage: weggehaald dus het is toch wachten op een doolhoffetishist die de hof exact natekent of het AHN van 2019.

Edit: heheh wat grappig, ik sta bij de suspicious changesets :slight_smile:

Dat werd tijd Carlo :smiley:

https://www.openstreetmap.org/node/6018870729

Wat moet ik me hierbij voorstellen?

Interessante plaats trouwens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Signaal_Imbosch
Jammer dat ik het niet wist…

Als dat werkelijk het hoogste punt is staat de node 125 meter verkeerd.

Die node staat voor een zgn. SOTA punt (zie Wikipedia). Er wordt dan kortdurend een amateur radiozender geplaatst.
Maar als er permanent verder niets van te zien is (een bordje of zo), lijkt het me niet thuis te horen op OSM.
Misschien even hierover contact opnemen met de persoon die het in OSM heeft gezet?

Er staat trouwens nog één zo’n node in ons land, op de Sint Pietersberg.

Als de zender er niet meer is, behoort er ook geen zender gemeld te worden. Lijkt mij.
Als er een bordje staat, dan moet er, indien gewenst, een bordje vermeld worden.
Het zal wel een paar maanden duren voor ik daar weer kom…

Er stonden twee nodes, een voor de steen en een voor de peak. De peak heb ik verplaatst naar het volgens het AHN hoogste punt.
De node voor de steen moet blijven volgens mij maar moet er dan niet een speciale “steentag” op? Ik heb sowieso geen last van die node.

Hoe doe je dat? Ik heb al diverse malen de AHN kaarten bekeken, maar heb toch grote moeite met het bepalen van gedetailleerde verschillen zoals wat is nu echt het hoogste punt.

Waarom dan niet ook ‘de boomgaard’ die daar ligt niet even gerooid en in zand gewijzigd? :smiley:

Ik heb in JOSM maaiveld hillshade van Esri.
Maar op een ander scherm heb ik nog de shaded relief, die laat een soort besneeuwde toppen zien. Waarschijnlijk kan die ook wel in JOSM maar dat heb ik niet uitgezocht.