Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik ontving vandaag een PM:

Ik kom nauwelijks nog in Zwolle, dus voor mij is dit lastig uit te zoeken. Kan iemand dit oppakken?

Ik zal het aanpassen.

Henk, bedankt :slight_smile:

Heb de lijnen 201, 202 en 203 bijgewerkt.

Er zijn nog wel wat meer wijzigingen in/rond Zwolle, maar ik stel voor daarmee te wachten. Op 17 februari wordt het nieuwe busstation ten zuiden van het treinstation in gebruik genomen; dan veranderen alle lijnen daar.

Gisteren viel me iets op bij de trein tussen Leeuwarden en Harlingen: Arriva toont op de bestemmingsborden in en op het treinstel nu ook een lijncode. Voor treinserie 37200 lijkt dat RS2 te zijn.

Dus: RS2 Harlingen Haven (en RS2 Leeuwarden de andere kant op).

Is dat iets nieuws? Regio-S-Bahn? :slight_smile:

Krijgen zulke codes ook een plaats in de relaties?

Ik weet dat Arriva iets vergelijkbaars doet in Limburg, zie ovinnederland. Het staat voor RS (Regio Sprinter) en RE (Regio Express)

Vreemd genoeg worden die lijnnummer wel getoond in het arriva-spoorboekje voor Limburg maar niet voor Groningen-Fryslân.

Afhankelijk van hoe het in de markt gezet wordt ben ik er wel voorstander van om de RS/E-nummers als ref te gebruiken. Het treinserienummer zoals dat nu als ref in de relaties (route en route_master) gebruikt wordt, is volgens mij alleen bij treinhobbyisten bekend. Ik zelf (toch een redelijke OV-kenner) ken alleen de treinseries waar ik in mijn werk mee te maken heb, maar de trein waarmee ik naar mijn werk ga, dat moet ik echt opzoeken.

NDOV is de betrouwbaarste autoriteit voor de IFOPT-codes, ze geven deze zelf uit. Als een vervoerder een nieuwe halte wil vastleggen, vragen ze bij NDOV een haltenummer aan.

De vervoerders geven wel de haltepositie door, de een (bijv Connexxion) doet dat vrij nauwkeurig, de ander (bijv Arriva) niet.

Overige halteinformatie (zoals toegankelijkheid voor blinden) wordt dan weer doorgegeven door de OV-authoriteit (provincie), die dat meestal door een extern bureau laat doen.

Veel info over haltevastlegging is beschreven in de GOVI-nieuwsbrieven van een paar jaar geleden, inmiddels zijn GOVI en dus NDOV opgegaan in het CROW.

Ik heb in Limburg de Arriva-treinnummers als alt_ref toegevoegd. Het kan als ref worden gebruikt, maar dan worden de Arriva-lijnen wel een uitzondering op de normale Nederlandse tagging. Op dit moment hebben alleen de buitenlandse lijnen een treinnummer i.p.v. treinserienummer als ref. De Limburgse RE-trein (RE18 Aken-Maastricht) is overigens een Duitse trein en dus voorbeeld van een buitenlandse lijn.

De treinnummers kunnen trouwens meerdere treinserienummers hebben, net als dat één buslijn meerdere varianten kan hebben. De RS11 in Limburg bestaat bijvoorbeeld uit zowel de 32200 Nijmegen-Roermond als de 32300 Nijmegen-Venray. De 32300 legt maar een deel van de route af. Hier moeten we wel op letten als we de RS-nummers in de ref gaan zetten, aangezien twee route_masters dan een worden.

Oh? Ik dacht dat alleen NS de term Sprinter gebruikte, omdat hun marketingafdeling het woord stoptrein verbannen had. :roll_eyes:

Heeft de sneltrein Leeuwarden–Groningen eigenlijk ook een RE-aanduiding gekregen?

In België worden wel de S-nummers als ref gebruikt. Ook IC- en L-treinen hebben daar meestal (niet altijd) een nummer, dat niet correspondeert met het treinserienummer. Hoe het met P-treinen zit weet ik niet.

Op zich hebben veel landen om ons heen treinnummers, soms voor alle treindiensten (zoals Duitsland), soms voor slechts een deel (zoals België en Frankrijk). Nederland is een uitzondering. Waarschijnlijk zijn we de treinserienummers gaan gebruiken voor de ref-tag bij gebrek aan beter.

Als we voor de Arriva-treinen nu de ref-tag gaan gebruiken voor de RS/RE-nummers en de serienummers naar een andere ref-tag verplaatsen, dan krijgen we wel een inconsistente tagging. De treinserienummers staan dan in twee verschillende tags voor Arriva- en niet-Arrivatreinen. Er is wel een goede reden om de RS/RE-nummers te gebruiken als de primaire ref-tag als dit nummer vooral naar reizigers wordt gecommuniceerd, net als een buslijnnummer.

Ik heb een overzicht van alle RS/RE-nummers en hun treinserienummers gemaakt:

Groningen-Friesland

  • RE1: Leeuwarden - Groningen (37300)
  • RS1: Leeuwarden - Groningen (37400)
  • RS2: Leeuwarden - Harlingen (37200)
  • RS3: Leeuwarden - Stavoren (37000 en 37100)
  • RS4: Groningen - Eemshaven (37600)
  • RS5: Groningen - Delfzijl (37700)
  • RS6: Groningen - Leer (D) (20100 en 37500)
  • RS7: Groningen - Veendam (37800)

Limburg

  • RE18: Maastricht - Aken (Duitse trein)
  • RS11: Nijmegen - Roermond (32200 en 32300)
  • RS12: Roermond - Maastricht (32400)
  • RS15: Sittard - Kerkrade (32500)
  • RS18: Maastricht - Heerlen (32000)

Mwah, Groningen – Weener (D) voorlopig. Voordat de Friesenbrücke er eindelijk weer ligt zijn we weer tien jaar verder… :slight_smile:

Handig dat Arriva de nummers niet hergebruikt binnen Nederland, maar doornummert vanaf 11 in Limburg.

Ik heb vandaag in Haarlemmermeer de bushaltes van de MeerOVBus toegevoegd; een soort van belbus voor inwoners van de gemeente Haarlemmermeer. Naast de bushaltes die onder andere door Arriva en Connexxion worden bediend, heeft deze vervoersvorm ook z’n eigen bushaltes, bijvoorbeeld: https://goo.gl/maps/Pdg649Cym5E2

Deze heb ik nu in OpenStreetMap gezet en zal er deze week ook een relatie aanhangen, maar hoe doe je dat bij een lijn zonder vaste route; maar wel met vaste bushaltes?

Naar mijn idee zet je dan de vaste haltes in de relatie, net zoals bij “gewone” buslijnen en je laat de wegen weg. Je zet er dan een remark of description of zoiets in dat de lijn geen vaste route heeft.

RE18 wordt nog steeds per bus uitgevoerd. Het is een beetje een klucht die ik jullie verder zal besparen, maar als er ooit een trein gaat rijden is die van Arriva.

Wellicht kan iemand even naar deze edits kijken van een "startende "mapper of dit wel goed gaat. https://www.openstreetmap.org/user/FalconSjeng/history#map=13/51.0212/5.8167&layers=N

… en evt. assisteren.

Voor zover ik kan zien is twee jaar geleden het nummer wel in de name-tag aangepast, maar niet in de ref-tag. Deze nieuwe mapper heeft correct de ref-tag geüpdatet van 19 naar 34.

Voor het stuk naar Duitsland is toch een oplossing op redelijk overzienbare termijn voorzien? Of loopt dat ook weer spaak? De Belgische (Luik) kant daarentegen…

Zoals Dvdhoven zegt (zonder comment) heb ik het ook gedaan. Daarbij heb ik één route per route_master gedaan, maar met haltes beide kanten uit. Je kan kijken bij OV-Flex (bijv Amstelveen-Nes-Uithoorn) hoe ik het gedaan heb.

Die OV-Flexen heb ik niet zo netjes als ik normaal gedaan heb met stop-position en platform gemaakt.

@A67-A67 bedankt voor het checken.