Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ik heb de hele concessie AML (met uitzondering van lijn 180 in Schiphol-Oost, omdat de situatie daar “tijdelijk terugveranderd” is) en ook lijn 385 van concessie Haarlem-IJmond geüpdate.

Concessie Noord-Holland Noord heeft geen wijzigingen (op één halte ergens in een buurtbuslijn na, maar ik was sowieso nog niet klaar met de buurtbussen)

Vandaag heb ik de haltes aan buslijn 2 in Utrecht voorzien van ref:IFOPT tags. Hierbij viel het mij weer op dat de in Nederland gebruikte codes (NL:Q:xxxxxxxx) en (NL:S:xxxxxxxx) afwijken van de osm wiki pagina: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref:IFOPT.
Dit is voor zover ik kan vinden niet gedocumenteerd op de osm wiki. Voordat we alle haltes in Nederland voorzien van deze tags, lijkt het mij goed om af te spreken en vast te leggen hoe we deze tag in Nederland gebruiken.

Persoonlijk zou ik de voorkeur hebben om aan te sluiten bij andere landen en niet onze standaard te kiezen, ook al wordt deze door het ndov gebruikt. Daarom zou ik voorkeur geven aan nl:zone:code bijvoorbeeld ref:IFOPT =nl:5000:3330 in plaats van NL:Q:50003330 voor bushalte Vredenburg in Utrecht. Daarmee wordt ook de zone duidelijke zichtbaar en kan op termijn de ongedocumenteerde tag ‘zone’ ook komen te vervallen.
De codes volgens de wiki pagina’s bieden ook de mogelijkheid om een perron nummer toe te voegen. Bijvoorbeeld nl:5000:0123:?:C1 t/m nl:5000:0123:?:C4 voor de haltes op Utrecht CS Centrumzijde.
Wat er op de plaats van het vraagteken zou moeten is mij niet helemaal duidelijk. De engelstalige wiki heeft het over ‘level’, waar de duitstalige pagina het over ‘bereich’ heeft.

Hoe denken jullie hier over? Ik ben er ook nog niet uit of er een ref:IFOPT tag op de stop_position zou moeten. Soms wordt de zelfde node gebruikt voor de heen en de terugweg. Dat zou dan niet meer kunnen.

Ik ben tegen, want het is gewoonweg fout.
I de documentatie BISON Fysieke Haltestructuur en toegankelijkheid - Functionele beschrijving ZIP-file
staat

De bbbb volgens die wiki is een administratieve code, maar in Nederland gewoon weggelaten. Ik heb nog geen documentatie kunnen vinden dat de op de wiki genoemde structuur de verplichte enige structuur is. Als ik die lees dan lijkt het erop dat in Duitsland elke “haltenaam” (bijv Hellerhof) één S-code krijgt. In Nederland zijn dat er twee (dwz: elk perron krijgt een eigen :Q:, en de stopplace krijgt één :S:, willekeurig uit die twee. In Duitsland lijkt het erop dat elk perron een eigen Q met hetzelfde cccc maar eigen ee krijgt).

Overigens, en ik herhaal dat nog maar weer eens: de eerste vier cijfers van de Nederlandse haltecodes zijn niet per sé gelijk aan de zone. Dat was wel zo, maar zones veranderen, haltes verplaatsen en dus is het tegenwoordig niet overal meer een match.
De zone is als zodanig ook niet een “administratieve eenheid”, er zijn vele haltes die in twee of zelfs drie of vier (bijv 't Oor in Almere) zones liggen.

@IIVQ: Je hebt me overtuigd
Zojuist heb ik de ref:IFOPT tags toegevoegd aan Utrecht CS Jaarbeurszijde en lijn 8 in Utrecht. Tot nu toe handmatig, maar de ndov data in Utrecht lijkt betrouwbaar genoeg om er op termijn een import van te maken. Dan heb ik het over het toevoegen van de ref:IFOPT=NL:Q:xxxxxxxx tags aan de platform nodes en
alleen voor stop_areas met maximaal 2 perrons. De positie van de nodes is over het algemeen een stuk beter in OSM en zou ik zeker niet overnemen uit de ndov gegevens.

Ik heb een vraagje over een buslijnrelatie.

Stadslijn 4 in Dordrecht rijdt van maandag t/m zaterdag 2x per uur van de Wielwijk naar Papendrecht en 2x per uur van de Wielwijk naar de Staart. In de spitsuren komt daar per richting een ommetje via de Dordtse Kil II bij en in de weekeinden tijdens de zomervakantie komt daar een verlenging naar de Biesbosch bij.

Voor OSM zou dit dus resulteren in 8 relaties, maar ergens vindt ik dit wel wat teveel van het goede. Hoe staat andere forumleden hier tegenover?

Voor zo’n verlenging kun je een bestaande variant simpel uitbreiden; niet nodig daar een aparte variant van te maken. Vrijwel elke lijn kent wel ritten die niet het hele traject afleggen.
Het ommetje zou wel een aparte variant moeten zijn.

Ik heb pas bus 109a van de TEC gemapt. 30 verschillende relaties :smiley: En dan heb ik lijnen die een volledige subset van een andere waren niet gemapt.
Mijn houding is: als het toevoegen van de andere route ervoor zorgt dat je geen ononderbroken route meer hebt, dan wordt het een nieuwe route.

Ik ontving vandaag een PM:

Ik kom nauwelijks nog in Zwolle, dus voor mij is dit lastig uit te zoeken. Kan iemand dit oppakken?

Ik zal het aanpassen.

Henk, bedankt :slight_smile:

Heb de lijnen 201, 202 en 203 bijgewerkt.

Er zijn nog wel wat meer wijzigingen in/rond Zwolle, maar ik stel voor daarmee te wachten. Op 17 februari wordt het nieuwe busstation ten zuiden van het treinstation in gebruik genomen; dan veranderen alle lijnen daar.

Gisteren viel me iets op bij de trein tussen Leeuwarden en Harlingen: Arriva toont op de bestemmingsborden in en op het treinstel nu ook een lijncode. Voor treinserie 37200 lijkt dat RS2 te zijn.

Dus: RS2 Harlingen Haven (en RS2 Leeuwarden de andere kant op).

Is dat iets nieuws? Regio-S-Bahn? :slight_smile:

Krijgen zulke codes ook een plaats in de relaties?

Ik weet dat Arriva iets vergelijkbaars doet in Limburg, zie ovinnederland. Het staat voor RS (Regio Sprinter) en RE (Regio Express)

Vreemd genoeg worden die lijnnummer wel getoond in het arriva-spoorboekje voor Limburg maar niet voor Groningen-Fryslân.

Afhankelijk van hoe het in de markt gezet wordt ben ik er wel voorstander van om de RS/E-nummers als ref te gebruiken. Het treinserienummer zoals dat nu als ref in de relaties (route en route_master) gebruikt wordt, is volgens mij alleen bij treinhobbyisten bekend. Ik zelf (toch een redelijke OV-kenner) ken alleen de treinseries waar ik in mijn werk mee te maken heb, maar de trein waarmee ik naar mijn werk ga, dat moet ik echt opzoeken.

NDOV is de betrouwbaarste autoriteit voor de IFOPT-codes, ze geven deze zelf uit. Als een vervoerder een nieuwe halte wil vastleggen, vragen ze bij NDOV een haltenummer aan.

De vervoerders geven wel de haltepositie door, de een (bijv Connexxion) doet dat vrij nauwkeurig, de ander (bijv Arriva) niet.

Overige halteinformatie (zoals toegankelijkheid voor blinden) wordt dan weer doorgegeven door de OV-authoriteit (provincie), die dat meestal door een extern bureau laat doen.

Veel info over haltevastlegging is beschreven in de GOVI-nieuwsbrieven van een paar jaar geleden, inmiddels zijn GOVI en dus NDOV opgegaan in het CROW.

Ik heb in Limburg de Arriva-treinnummers als alt_ref toegevoegd. Het kan als ref worden gebruikt, maar dan worden de Arriva-lijnen wel een uitzondering op de normale Nederlandse tagging. Op dit moment hebben alleen de buitenlandse lijnen een treinnummer i.p.v. treinserienummer als ref. De Limburgse RE-trein (RE18 Aken-Maastricht) is overigens een Duitse trein en dus voorbeeld van een buitenlandse lijn.

De treinnummers kunnen trouwens meerdere treinserienummers hebben, net als dat één buslijn meerdere varianten kan hebben. De RS11 in Limburg bestaat bijvoorbeeld uit zowel de 32200 Nijmegen-Roermond als de 32300 Nijmegen-Venray. De 32300 legt maar een deel van de route af. Hier moeten we wel op letten als we de RS-nummers in de ref gaan zetten, aangezien twee route_masters dan een worden.

Oh? Ik dacht dat alleen NS de term Sprinter gebruikte, omdat hun marketingafdeling het woord stoptrein verbannen had. :roll_eyes:

Heeft de sneltrein Leeuwarden–Groningen eigenlijk ook een RE-aanduiding gekregen?

In België worden wel de S-nummers als ref gebruikt. Ook IC- en L-treinen hebben daar meestal (niet altijd) een nummer, dat niet correspondeert met het treinserienummer. Hoe het met P-treinen zit weet ik niet.

Op zich hebben veel landen om ons heen treinnummers, soms voor alle treindiensten (zoals Duitsland), soms voor slechts een deel (zoals België en Frankrijk). Nederland is een uitzondering. Waarschijnlijk zijn we de treinserienummers gaan gebruiken voor de ref-tag bij gebrek aan beter.

Als we voor de Arriva-treinen nu de ref-tag gaan gebruiken voor de RS/RE-nummers en de serienummers naar een andere ref-tag verplaatsen, dan krijgen we wel een inconsistente tagging. De treinserienummers staan dan in twee verschillende tags voor Arriva- en niet-Arrivatreinen. Er is wel een goede reden om de RS/RE-nummers te gebruiken als de primaire ref-tag als dit nummer vooral naar reizigers wordt gecommuniceerd, net als een buslijnnummer.

Ik heb een overzicht van alle RS/RE-nummers en hun treinserienummers gemaakt:

Groningen-Friesland

  • RE1: Leeuwarden - Groningen (37300)
  • RS1: Leeuwarden - Groningen (37400)
  • RS2: Leeuwarden - Harlingen (37200)
  • RS3: Leeuwarden - Stavoren (37000 en 37100)
  • RS4: Groningen - Eemshaven (37600)
  • RS5: Groningen - Delfzijl (37700)
  • RS6: Groningen - Leer (D) (20100 en 37500)
  • RS7: Groningen - Veendam (37800)

Limburg

  • RE18: Maastricht - Aken (Duitse trein)
  • RS11: Nijmegen - Roermond (32200 en 32300)
  • RS12: Roermond - Maastricht (32400)
  • RS15: Sittard - Kerkrade (32500)
  • RS18: Maastricht - Heerlen (32000)

Mwah, Groningen – Weener (D) voorlopig. Voordat de Friesenbrücke er eindelijk weer ligt zijn we weer tien jaar verder… :slight_smile:

Handig dat Arriva de nummers niet hergebruikt binnen Nederland, maar doornummert vanaf 11 in Limburg.

Ik heb vandaag in Haarlemmermeer de bushaltes van de MeerOVBus toegevoegd; een soort van belbus voor inwoners van de gemeente Haarlemmermeer. Naast de bushaltes die onder andere door Arriva en Connexxion worden bediend, heeft deze vervoersvorm ook z’n eigen bushaltes, bijvoorbeeld: https://goo.gl/maps/Pdg649Cym5E2

Deze heb ik nu in OpenStreetMap gezet en zal er deze week ook een relatie aanhangen, maar hoe doe je dat bij een lijn zonder vaste route; maar wel met vaste bushaltes?