Beginnersvraagjes

Ik denk het niet. De huisnummers blijven staan waar ze staan.
In de BAG blijft het dan verkeerd staan en op OSM klopt het :slight_smile:
Prima toch!

Nu klopt het niet want voor het hele gebouw geldt bouwjaar 1940 en ik zie met mijn eigen ogen op de luchtfoto dat dat niet kan kloppen.

Building:part is geïntroduceerd als deel van de tagset die 3D-mapping mogelijk maakt, maar is daar niet exclusief voor bedoeld. Hoe meer building:part gebruikt wordt, hoe groter de kans dat 2D-renderers er ook iets mee doen. De naam van een vleugel, poort, of toren tonen bijvoorbeeld.

Soms lopen we met tagging voor op wat er gerenderd wordt (en dat is niet erg).

Voor ons in Nederland is het bij verschillende bouwjaren inderdaad meestal handiger om een BAG-terugmelding te doen en de gemeente er aparte gebouwen van te laten maken natuurlijk.

Als het goed is, verandert de gemeente niets aan de BAG na zo’n terugmelding.
Het bouwjaar is namelijk het oorspronkelijke bouwjaar waarin het pand werd opgeleverd. En een pand is ook niet zomaar te splitsen volgens de BAG-regels, alleen wanneer er echt twee zelfstandige gebouwen zijn, is dit mogelijk. Dan moet je wel de een kunnen slopen, zonder dat de andere instort.
Als er zò grootschalig verbouwd wordt dat het oude pand in feite niet meer bestaat, wordt er een nieuw pand aan de BAG toegevoegd (met een recent bouwjaar). Het originele pand wordt dan als gesloopt aangemerkt.

Zie bv. de praktijkhandleiding BAG.

De gemeente Leeuwarden heeft onlangs terecht een pand opgesplitst in de BAG waar een moderne annex in eerste instantie als vergroting van een historisch pand ingetekend werd. Dat komt neer op voorbeeld 3 uit die handleiding die je noemt, waar een van beide panden gesloopt kan worden zonder dat de ander daardoor ook plat moet.

In dit geval heeft men een aanbouw met monumenten status van het oude pand gesloopt.
Daarna twee nieuwe huizenblokken zowat tegen het oude blok aan gebouwd.
Vervolgens is men bezig dit tot één gebouw aan elkaar te ‘plakken’ en zo te zien waren ze daar vanmorgen om 11 uur nog steeds niet mee klaar.
Ondertussen staat het geheel te boek als zijnde uit 1940 en bewoond.

Ik vind dat jullie niet zo’n punt van de BAG moeten maken. De BAG is leuk en aardig maar wij zijn OSM. Als de plaatselijke mapper het beter weet dan de BAG dan moet hij naar eigen beste weten OSM aanpassen.
Zet desnoods als tag [note=BAGpand in drie delen gesplitst] er bij, dan snappen de mensen die BAG-panden importeren het wel.

Ik weet niet wie je met jullie bedoelt, maar ik maak geen punt van BAG.
Ik wil alleen niet andermans zaken, zoals huisnummering, in de war gooien
en aangezien ik niet weet hoe alles met elkaar verkleefd is, vraag ik maar.

De huisnummers zijn losse nodes, die kunnen blijven staan waar ze staan.
Wat de BAG betreft; volgens mij bestaat een plug-in voor JOSM waarmee data uit de BAG kan worden geïmporteerd in OSM. Dat is een goede zaak want veel gebouwen worden, met de gemeente als opdrachtgever, door landmeters in het veld ingemeten en die gebouwen kloppen dus tot op de milimeter.
De gebouwen in OSM zijn daarom voor mij een soort “vaste gegevens” waarvan ik zeker weet dat ze op de goede plek liggen.

Desalniettemin kan het voorkomen dat een mapper vindt dat er iets aan die panden moet worden aangepast. Wij zijn geen verlengstuk van de BAG. Dus als de plaatselijke mapper vindt dat het anders moet, dan voel je vrij om het te doen :slight_smile:

Als voorbeeld: dit pand staat in de BAG als twee panden. En zo stond het ook in OSM. Maar in het echt is het één huis. Ik heb die twee dus samengevoegd.

Lijkt me duidelijk een 2 onder 1 kap woning.

Ik zie geen toegevoegde waarde om twee BAG-panden die aan elkaar gebouwd staan en wellicht zelfs een muur of dak delen samen te voegen. Aan het BAG-pand hangt bijvoorbeeld ook een startdatum en die kunnen verschillen; bovendien zijn de BAGnummers verschillend en bij samenvoegen verlies je er een. Dus zonder een verlengstuk van de BAG te zijn, zijn modificaties niet nodig tenzij aperte fouten, waarbij het dan ook nog netjes is om een BAG-terugmelding te doen.

Toch?

Best, maar door de plaatselijke mapper gebombardeerd tot één pand :slight_smile:
edit: BAG-terugmelding?
Dat de BAG het beschouwt als twee panden moeten de beheerders daar zelf weten.

De humor ontgaat me een beetje, maar dat zal wel aan mij liggen.

Ik had jouw reactie nog niet gezien Martin.
Maar nogmaals: OSM is niet BAG.
Het bewuste pand is al eeuwen bekend als “oudste huis van Venlo” (dat het niet is maar dat terzijde) en nu staat het als één pand in OSM.

Ga je alle 2 onder 1 kappers in Velo aanpassen?

211 pagina’s die het tegengestelde beweren: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=52973

Ik ben het eens met Kogacarlo en heb dit al vaker aangekaart. Zelf heb ik in mijn woonplaats ook iets dergelijks gehad en toen werd mijn wijziging door een BAG-update tenietgedaan: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=59714.
Daarna heb ik het advies gevolgd om een dergelijk geval een oormerk te geven met BAG:note=*.
Dat heeft niet geholpen want deze latere wijziging van mij van een ander samengevoegd pand is alweer teniet gedaan door een BAGgeraar: https://overpass-api.de/achavi/?changeset=53741565.

Waarom de administratieve BAG-definitie volgen die niet overeen komt met de menselijke beleving van de werkelijkheid? We zijn toch niet in dienst van de overheid?
Terughoudendheid met handmatige wijzigingen? Prima, maar dit mag toch ook voor geautomatiseerde wijzigingen door BAG-importeurs gelden: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=727945#p727945.
Ligt het aan deze ene BAGgeraar? Wel opvallend vond ik dat behalve Martin de rest zweeg.

Hier het betreffende pand in Venlo dat Kogacarlo noemde en heeft aangepast: https://nl.wikipedia.org/wiki/Huize_Schreurs.
@Geim: hoe kun je dit wegzetten als een twee-onder-één kap?

Je weet best wel dat dit een enorme drogreden is.

Nog een drogreden.

De informatie over Huise Schreurs op deze site is wat ruimer: http://rijksmonumenten.nl/monument/37155/huize-schreurs/venlo/
Terwijl de bouw wat beter te zien is op: Google

De Theresiakerk in Maastricht heb ik 10 maanden geleden samengevoegd. Er stonden daar drie kerken, aan elkaar gebouwd, daar heb ik één van gemaakt.
Ik zie nu dat Martin toevallig vijf dagen geleden de drie ref-bag’s er bij heeft gezet. Martin bedankt daarvoor.
De bouwjaren van de drie delen waren verschillend, ik heb destijds het oudste bouwjaar laten staan (1920).
Twee bouwjaren heb ik dus weggegooid. Maar dat vind ik toch beter dan drie kerken (!) te laten staan.

edit: goddammit, nu zie ik dat ik achter die kerk een village_greentje heb gemaakt! :laughing:

We hebben altijd de regel aangehouden dat BAG leidend is, dus lijkt het mij heel onlogisch om daar aan te gaan tornen.

Op die foto is toch duidelijk te zien dat het om twee verschillende panden gaat en dat daarom twee BAG-refs of zelfs afzonderlijke panden te verdedigen is.

Vaak bestaat zo’n kerk uit drie afzonderlijke gebouwen: de kerk, de sacristie en pastorie. De drie afzonderlijke gebouwen waren dus goed, maar dat zowel de sacristie als de pastorie als kerk getagt waren, daar zat de fout. Niet in de afzonderlijke gebouwen, volgens BAG.

De reden van het samenvoegen van de Theresiakerk (met behoud van de drie BAG-nummers) was, naast de rendering (het mag niet, maar ik doe het heel af en toe toch) dat ze een organisatorische geheel vormen, inwendig verbonden zijn en door het publiek als een geheel beschouwd worden (terecht).

Vandaar.

Heel eenvoud, map wat je ziet. En met alle respect, maar de historie er achter zal me zorg zijn. OSM is geen historische database.
Wat gaan we met alle “historische” boerderijtjes doen die opgedeeld zijn via een splitsingsakte tot 2 wooneenheden? Deze b.v. https://www.openstreetmap.org/?mlat=52.81122&mlon=6.93361#map=19/52.81122/6.93361 2 voordeuren, 2 huisnummers.

Ja, doe maar lacherig, maar leg mij dan eens uit wanneer een pand al dan niet een 2 onder 1 kap is.

Dat jij BAG niet wilt gebruiken, prima. Maar zonder alle mappers te kort te doen, ik denk dat BAG toch wel een van de belangrijkste bronnen voor OSM in Nederland is. Als ik hier vlak over de grens in Duitsland kijk valt me op dat de kaart daar aanzienlijk minder van kwaliteit is.