De beste imagery layers om NL OSM te mappen met JOSM

De beste layers om in NL OSM te mappen.
Naast eigen survey en foto’s.
Controleer je eigen data met de layers.
Leg wegen goed op het midden van de rijbaan of pad of anderszins.

Vergelijken met de actueelste luchtfoto van Nederland.
BGT layers, met transparant de DKK kadastrale grenzen.

In de *.jos file vindt u de beste imagery layers verzameld in een file, samengevoegd, vooringesteld, u hoeft de imagery’s (wmts, wms, tms) niet vooraf in te voegen. En apart te openen.

Zelf een file aanmaken.
Deze functie is bekend in JOSM als “Save Session As” te vinden in de tab “File” (bestand).
Deze menuoptie is alleen beschikbaar als men onder Edit, Preference, Expert mode inschakelt, sneltoets F12, NL versie instellingen, F12 , de expertmodus inschakelt.
Wanneer alleen imagery layers worden opgeslagen, gebeurd dit als, Session file *.jos.
Wanneer er ook een OSM data layer in zit, dan wordt het opgeslagen als, Session file (archive) *.joz (met een z).
Zo kun je, ook je eigen set samenstellen.

Hier is gekozen om alleen de beste imagery layers toe te voegen, als START set, voor gebruik in het begin van nieuwe OSM edit sessie.

Start JOSM, open de *.jos file en de lagen staan in volgorde, OSM OK, aan/uit geschakeld, transparant, klaar voor gebruik.

Download zipbestand met de .jos file.

De tiles van de lagen worden apart opgeslagen in JOSM cache.
In Edit, Preference, WMSTMS, Cache contents, kunt u de cache verwijderen, wanneer nodig.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Saved_session/NL_OSM_basis_%20layers.jos

Edit: januari 2024
Kadastralekaart van versie v4 naar v5
Edit: Maart 2022
Van de luchtfoto actueel HR de wms layerset toegevoegd i.p.v. wmts.
Deze is scherper.
Edit: November 2021
Afgevoerd: Luchtfoto actueel 25 cm
Toegevoegd: Luchtfoto Actueel_orthoHR 7,5 cm, veel scherper beelden.
Edit: Juli 2021
Veranderd luchtfoto actueel url service.pdok.nl en wmts
Edit Oktober 2020:
Toevoeging: NSO Satelliet LATEST mosaic (OSMOK)(wms), uitgevinkt.
Edit: DKK v4 toegevoegd, v3 verwijdert.

(oudere image, nu nieuwere lagen)

MET:
Actueel Hoogtebestand Nederland.
Voor de mensen, die een ESRI AHN persoonlijke licentie hebben hier de uitgebreide .jos file.
Voor persoonlijke licentie stuur ESRI een bericht. Info link

Download .zip bestand met extra lagen in de .jos file

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/JOSM/Saved_session/NL_OSM_basis_%20layers_%20PL_AHN.jos

Edit: januari 2024
Kadastralekaart van versie v4 naar v5
Edit: Januari 2023
AHN4 strings aangepast.
Edit: Maart 2022
Van de luchtfoto actueel HR de wms layerset toegevoegd i.p.v. wmts.
Deze is scherper.
Edit: November 2021
Afgevoerd: Luchtfoto actueel 25 cm
Toegevoegd: Luchtfoto Actueel_orthoHR 7,5 cm, veel scherper beelden.
Edit: Juli 2021
Veranderd luchtfoto actueel url service.pdok.nl en wmts
Edit Mei 2021:
AHN4 maaiveld/ ruw hillshade toegevoegd
Edit Oktober 2020:
Toevoeging: NSO Satelliet LATEST mosaic (OSMOK)(wms), uitgevinkt.
Afgevoerd: AHN2, want AHN3 is nu landsdekkend.
Edit: DKK v4 toegevoegd, v3 verwijdert.

(oudere image, nu nieuwere lagen)

Zonder zelf eerst wms wmts tms in te voeren.

Succes.

TIPS:
File en JOSM starten vanuit een bat file.
Voordeel je hoeft de .jos file niet apart te openen.
Beschrijving verder in dit topic.

Download:
Weigering wegens beveiliging in browser, oplossing

3 Likes

Dit is nu zo een berichtje dat eigenlijk naar alle geregistreerde gebruikers gestuurd zou moeten worden.
Waardevol want veel fouten kunnen er mee voorkomen worden.
Let echter wel op de ouderdom van bepaalde lagen!

Ik heb de inhoud van bovenstaande links aangepast, hierbij de laag BGT standaard op zichtbaar uit, maar de opacity op 30% gezet.
Wel laag eerst aan zetten om het te kunnen zien.

Een mooie combinatie is ook AHN met transparant BGT standaard.

Zelf de opacity van een laag aanpassen.

Over de luchtfoto.

Er is inderdaad veel mogelijk en het kan een grote hulp zijn.
Jammer dat ik hier in Gelderland nog met wat verouderde AHN2 zit

In Limburg ook en ik wacht met smacht op de nieuwe, maar dat gaat nog wel even duren…

Iig bedankt voor deze layer, ik ga er eens naar kijken. :slight_smile:

https://youtu.be/33EenoZezWg

Goedemiddag,

Ik heb de *.jos file gedownload, maar als ik deze in de JOSM scherm sleep, of open via het menu is de volgende stap niet meer correct. Ik krijg een scherm wat voor de helft bestaat uit het basis openingsscherm van JOSM en rechts enkele contouren van het menu waarin de layers zichtbaar zouden moeten zijn.

Ik werk met een iMac. OS, JOSM plus Java is actueel. Is dit een bekent probleem voor een iMac gebruiker? of doe ik iets niet goed?

Ik heb dan geen iMac.

Ik heb de zip .jos file gedownload en deze via file (Bestand)–> Open → Geopend, werkt zoals verwacht.

Ook een sleepactie werkt goed.

Heb je tussen de sleep actie en de file open actie, JOSM eerst afgesloten?

Zeker. Verschillende scenario’s getest. waaronder ook deze. Ik denk dat de oorzaak voortkomt uit de beveiliging. Vanuit Java krijg ik tijdens het openen van de file direct een melding dat er iets mis is met de certificering van ‘https://geodata.nationaalgeoregister.nl:443’.

Ik heb als test de beveiliging van Java zo laag mogelijk gezet en de link die ik zojuist gaf toegevoegd als ‘uitzondering’. Ook dat help helaas niet.

Er gaat me iets dagen. We hebben wel eens eerder problemen gehad met de certificatie van PDOK.
Het kwam er toen op neer, dat je het certificaat van die site via een browser moest exporteren en in Java security moest importeren.

Je kan eens proberen te zoeken in het forum naar een draad over certificaten

Nog even wat nagekomen.
In Windows is het zo, dat de site minstens een keer in browser geopend moet hebben, die het certificaat in de keystore van Windows zet. Java kijkt nl in de keystore van het systeem. Dus bijv. moet je de site in Edge openen.

Bij de Mac zal wel iets soortegelijks spelen, je moet dus het certificaat in een keystore krijgen, die Java gebruikt.

Bedankt voor je suggesties. Ik heb zoals je schreef de link https://geodata.nationaalgeoregister.nl vanuit de browser bezocht en daarna het *.jos bestand proberen te openen. Helaas… geen verandering.

Het overzetten van het certificaat… daar heb ik geen ervaring mee. Mogelijk zijn er andere lezers die hier wat over kunnen vertellen?

In topic openingspost de .jos files aangepast.

Kadastrale kaart
DKK v4 toegevoegd, v3 verwijdert.

(wmts)

Bedankt voor de update, niet eerder geprobeerd maar werkt geweldig!

Ik weet het, het is bevooroordeeld, maar nog altijd de beste toevoeging in JOSM ooit! Wat een ongelooflijke steun bij het kaartmaken. Vergelijk dat met Ordnance Survey in het VK.
Dank voor het bijwerken, Allroads!

In topic openingspost de .jos files aangepast.

Toevoeging:
NSO Satelliet LATEST mosaic (OSMOK)(wms), uitgevinkt.

Afgevoerd:
AHN2, want AHN3 is nu landsdekkend.

Hartstikke bedankt, Allroads, dit zijn geweldige tools!
BGT en PDOK imagery sowieso. Ik heb net ontdekt dat je in ‘ruwe’ AHN3-data (persoonlijke licentie onlangs ontvangen) de precieze locatie van verkeersborden kunt zien - wow!
Wat ik niet begrijp zijn de “BGT symbolen”. Sommigen begrijp ik meteen, anderen niet. Is er ergens een legenda?

Goedemiddag,

Ik heb zojuist het bestand met de “basislagen” geopend. De laag “BGT Symbolen V2” leidt bij mij tot een scherm vol foutmeldingen, waarvan een in het Nederlands: “Fout bij downloaden tegels”. Wat is hieraan te doen?

Waarschijnlijk een tijdelijk hik in de uitlevering van tiles door PDOK.

de .jos files werken bij mij met BGT Symbolen V2

of wat ook zou kunnen als je die laag aan hebt staan en je bent aan het kijken buiten de kaartgeometrie van BGT Symbolen V2, dan krijg je ook meldingen HTTP error 400 when loading tiles.

Het kan zijn dat je te ver bent uitgezoomd, en misschien verdwaald tijdens het uitzoomen.
Heb je een 2e achtergrond (zoals openstreetmapcarto) ingeschakeld? Dan kun je zien op welk zoom niveau je zit.

Niet iedere gemeente heeft de symbolen in BGT staan, ongetwijfeld zal dit een kwestie van (priori)teit zijn.
Doen de andere lagen het wel goed bij je?