wildgroei bicycle=yes

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=657015#p657015

Die opsomming wordt in de hand gewerkt door de editor iD.
De editor presenteert dit lijstje tags aan de mapper.
Vooral een beginnend mapper zal (logischerwijze) denken dat hij dat lijstje moet invullen.

Overigens is zoiets als "zijn er defaults ?"en “waar kan ik die vinden ?” niet of nauwelijks te vinden.
Voor een beginnend mapper zijn die vragen al veel te hoog gegrepen.

Zelfs na een jaar heb ik ze nog niet uitgebreid bestudeerd en ga ik soms op mijn intuïtie af.
Maar ik leer heel veel van de commentaren die Eggie schrijft voor de beginnende mappers.
Maar ook daar geldt: je hebt wel veel toeval nodig om er achter te komen hoe je dat allemaal kunt volgen.

Een beginnend mapper, die zo een rijtje produceert, vriendelijk wijzen op het bestaan van defaults, liefst met een link naar de betreffende bladzijde van de wiki, is de beste methode om te voorkomen dat hij/zij hardnekkig doorgaat met dezelfde fouten.

bicycle=no lijkt mij volkomen overbodig.

dank je, zal me vanavond even inlezen.

Als je - bijvoorbeeld -een weg doorknipt, krijgt één wegdeel versienummer 1 met jou als mapper in de history. En ja, dan komen ook foute tags op jouw naam te staan. Dus het is niet altijd eenvoudig om vast te stellen, dat een bepaalde tagging door een bepaalde mapper is gedaan.

Ik krijg ook altijd op m’n latafel omdat ik nog al eens ergens aan zit bij startende mappers , maar dan zijn het ook mijn edits helemaal niet. :slight_smile:

Je kan met deze tool wat meer zien: http://osm.mapki.com/history/way.php?id=6410732

Dank je :slight_smile:

Zou het niet een goed idee zijn om eens een sticky te maken van alle tools die er zijn?

Ik hoor het je zeggen! Start eens een topic, dan plak ik hem wel vast! :slight_smile:

Is een Wiki niet overzichtelijker dan een forum thread waar je over meerdere pagina’s moet zoeken naar een geschikte tool?

Dat denk ik; maar niet ieder is even handig ik het opzetten van zo’n wiki. Als iemand start wil ik best mee-editen; kunnen we alsnog een link naar die wiki in het forum plakken.

Er is al een pagina met veel tools:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Quality_assurance#Monitoring_tools

Die lijst klopt niet helemaal natuurlijk, er zitten veel wegen tussen waarop access-restricties gelden, en dus bicycle=yes onderdeel is van een beschrijving van de geldende restricties.
Een weg met bord C1 zou volgens de wiki vehicle=no krijgen. Met een onderbord zou er dan bicycle=yes, mofa en/of moped=yes aan gekoppeld kunnen worden.

Waar ik op doel is wegen die enkel een highway-tag zonder restricties hebben, en toch een bicycle=yes ( en vaak foot/hiking=yes ).

@Martin:
Die voetpaden zie je veel met bicycle=yes. Vooral als er van die doorsteekjes zijn in wijken die volgens de planner voor voetgangers waren, maar verder geen bord hebben gekregen. Toen woonwijken nog overal trottoirbanden hadden was dat wel duidelijk: je kon er van de weg niet op zonder de stoep over te rijden, dus mocht je er niet fietsen. Nu alles rolstoelvriendelijk is ontstaat er veel onduidelijkheid. Trouwens … hier in Groningen ( en vast in veel steden ) kan ik zobiezo iedere highway=footway ook wel van een bicycle=yes voorzien :wink:

Voor mij is het onhandige dat bij het filteren van fietsroutes je allerlei extra filters in moet passen. Normaal verwacht je dat bicycle=yes minstens duidt op een verkeersarme weg ( bij access=destination/vehicle=no etc ) . Als het ook op gewone wegen wordt gebruikt vervalt dat en moet je meer voorwaarden controleren. Needless tagging maakt het zoeken in de database dus ingewikkelder.

Van jouw initiële posting:

De querie was highway=unclassified and bicycle=yes, of snap ik nu je eerste vraag niet goed?

Sowieso.

Map bij voorkeur de situatie zoals die bebord en/of bedoeld is. Als je besluit ter plekke een stuk over een stoep te fietsen dan is dat soms acceptabel (geen andere weggebruikers, stapvoets), maar zulke paden horen niet in de routingsoftware meegenomen te worden als routeerbaar voor fietsers. Sterker nog, een goede routeplanner kan bij zo’n doorsteekje waar je anders twee kilometer moet omfietsen aangeven dat afstappen en een stukje lopen ook een optie is. Dat hoeven we als mapper niet voor te kauwen.

De route die je voorgeschoteld krijgt moet je gewoon legaal kunnen fietsen. Veel fietsers zitten er ook niet op te wachten dat hun routeplanner ze over een stoep stuurt, omdat iemand vond dat bicycle=yes er wel bij kon.

Het is niet toegestaan te fietsen op een voetpad (bord G07) of op een trottoir (dat naast een rijbaan of fietspad ligt).

Maar dat betekent niet dat ieder ander tegelpad automatisch verboden is om te fietsen.

De vraag is natuurlijk wat je aanmoet met paden waar het wel legaal is om te fietsen, maar waar ook niet praktisch is om te fietsen.

Een simpele hack (taggen voor de router) zou zijn om er een bicyle=destination op te zetten. Als je gedongen wordt om een stuk trottoir over te steken dan zou een bicycle=dismount misschien ook effect kunnen hebben.

Die vraag is al beantwoord en kan met behulp van tags als surface, smoothness, incline en ATB-scale meer dan voldoende ingevuld worden (ground, cobblestones, horrible, 28%, mtb:scale=6) :slight_smile:

Binnen een woonwijk ben ik het daar niet mee eens.

Een tegelpad dat als steeg achter huizen langsloopt wijkt wat betreft surface, smoothness, incline, etc. niet af van veel fietspaden. Zelfs de breedte is niet veel kleiner dan smalle fietspaden.

Die paden, waar dus door het ontbreken van een verbodsbord of het bekende voetgangersbord op gefietst mag worden kun je dan gewoon als path mappen.