Editor JOSM: Stap voor stap

Hier wel… https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.19623/6.00575
Er liggen bij het winkelcentrum twee identieke gebouwen op elkaar. Dat zal het wel zijn

Ooit zijn alle gebouwen uit de BAG in Nederland geïmporteerd (en alle niet-BAG-gebouwen verwijderd). DIt is door een redelijk kleine groep vrijwilligers gedaan (denk aan een persoon of tien).

De updates van de BAG worden door een nog kleiner overgebleven deel van de groep gedaan, wat naar tevredenheid verloopt.

Voorlopig geen redenen om zorgen te maken dat de BAG-imports/updates niet meer plaatsvinden.
Zo nu en dan wordt de BAG-importtool geüpdated als weer een nieuwe versie van JOSM (want dat is de enige OSM-editor waarin dat kan) de boel in de war gooit.

Martin

En dat herstel jij toch zeker? :slight_smile:

Edit: ik denk dat goedegazelle hier wat knip- en plakwerk verkeerd gedaan heeft… :slight_smile:

Zal zo kijken. Misschien wil Goedegezelle het eerst zelf proberen.
edit: Denk dat het dubbel geïmporteerd is.

Heb 50% verwijderd :slight_smile:

Zo ligt het niet. Zoals je weet ben ik ontevreden over de manier waarop de BAG wordt geïmporteerd. In de afgelopen maanden heb ik in mijn gemeente ruim 700 gebouwen van constructie gehaald om een indruk te krijgen van de omvang van wat er moet gebeuren. Sindsdien ben ik bezig geweest om JOSM te installeren (en een minder antieke Linux-versie enz. enz.) en het is mijn bedoeling om het bijwerken van BAG-gegevens op een andere manier te gaan aanpakken. Ik zie overal om me heen gebouwen die niet kloppen, die ik zelf moet toevoegen of juist verwijderen en het zou ondoenlijk zijn om dit aan het forum over te laten. Overlaten aan de automatische BAG-import is evenmin een optie. Ik heb echter begrepen dat ik beter eerst de JOSM-editor goed kan leren kennen dus ik zal hier op de korte termijn niets mee kunnen doen.

Nee want ik voer geen BAG-imports uit (laat staan dubbel).

p.s. Bedankt voor het verwijderen.

(edit: tikfout)

Heel veel dingen kun je zelf en dat wordt door de BAG-eraars ook verzocht:
Gebouwen verwijderen; OK
Gebouwen van construction naar gereed omzetten: OK
Tags aan het gebouw toevoegen: house, retail, industrial etc.: OK

Dus zoveel blijft er dan niet over voor de BAG-eraars :slight_smile:

Het is een kwestie van je eigen gebied een beetje bijhouden en als er een grote update komt dan even gespitst zijn op import van gebouwen waar van je weet dat die niet meer bestaan. Het ligt ook een beetje aan of in je eigen gebied de BAG een beetje op orde is in haar administratie. Ik zou niet weten hoe het anders moet. Dan inderdaad zelf baggeraar worden.

We zijn afhankelijk van de kwaliteit van BAG, als de gemeente achter loopt, of een medewerker die er “een potje” van maakt, kan dit middels een terugmelding worden geraporteerd aan de gemeente.
Het is inderdaad geen doen om visueel alles te updaten vanuit het veld.

Daarom is een topic aangemaakt om signalen te kunnen krijgen om in lokaal gebied snel te kunnen updaten.

Er komt nog bij dat lang niet alles in de BAG staat. De meeste huizen met een schuurtje staan er wel in, maar veel wat er bijgebouwd is voldoet niet aan BAG vereisten, deze kunnen wel opgenomen zijn in BGT. Voor BGT is geen importtool aanwezig.

Dit zou tekort doen aan de andere BAG importeurs. Bij de initiële import hebben tussen de 40-70 mappers meegeholpen.

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!

Het geheugen faalt van tijd tot tijd :slight_smile:

Ik raad jullie aan om voor JOSM een extra backup te maken van je preferences.xml, als je het niet op een ander manier hebt geregeld.

C:\Users\YourNAME\AppData\Roaming\JOSM\preferences.xml

Maak een extra folder aan en handmatig kopieren.

Ik had een backup!

Wat is mij overkomen.
Tijdens het werk, op een van de PC waar JOSM op draait, sloot de PC zomaar af, heeft waarschijnlijk met de voeding te maken, die al jaren draait.
PC opnieuw opgestart, JOSM opnieuw opgestart, nu vraagt JOSM om een preferences.xml.bak aan te maken en start JOSM op met een schone preference.xml file. Al je instellingen zijn default, zoals bij een nieuwe installatie van JOSM.
Wanneer je dan JOSM opnieuw af sluit en dan weer opstart zal je preferences.xml_backup ook aangepast zijn aan de nieuwe installatie.

Je kan dan al je filtercodes, stylelinks, presetslinks, plugins etc. allemaal opnieuw instellen, ook je inlog OSM.

De vraag is dan hoe haal je uit de .bak de preference.xml terug?

Ik wil nog wel even weten of deze .bak file wel of niet klopt.

Ik vermoed dat deze bij mij corrupt is.
Want rename file tot alleen .xml, verwijderen .bak, geeft geen leesbaar xml file in notepad met de juiste data.

.bak aanpassen naar .xml
andere file even in andere directory plaatsen.

Dat aanpassen had ik al geprobeerd.

Ik heb dan ook een file met inhoud van alleen maar,
nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul nul

over de 1000 Kb file.

Link naar “Beste layers” (.jos file Allroads) toegevoegd in #1

Weet iemand hier of het mogelijk is om van JOSM gebruik te maken zonder iets te hoeven downloaden?

Dat kan niet; JOSM is een Java-applicatie.

https://josm.openstreetmap.de/

Jammer, dat betekent dat ik het niet kan gebruiken, Ik mag namelijk geen applicaties downloaden op mijn laptop

Tsja, dit wordt behelpen dan. Serieus mappen, met name relaties, multipolygonen e.d. kan alleen met JOSM. iD maakt meer kapot dan je lief is :frowning:

Maar een tweedehands laptop kan je de kop toch niet kosten (of een desktop aan de straatkant) :slight_smile:

Ik heb er geen ervaring mee maar is dit wellicht een optie?