Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Sorry, ik heb dit te laat gezien.
Naar aanleiding van de foutmelding in OSM inspector had ik die route al gecorrigeerd.

De route_master van lijn 602 moet nu alleen nog lid gemaakt worden van de netwerk-relatie ‘Bus Rotterdam’, om het af te maken.

Ja, dat is natuurlijk wel waar, maar

  1. Hoe weet ik dat die netwerk-relatie bestaat ? en
  2. Waar kan ik die dan vinden ?

Wat ik verder ook download van die omgeving, ik zie die netwerk-relatie nooit verschijnen.

Als je bij een andere eerder ingevoerde route_hoofd (in dit geval bijvoorbeeld lijn 72 bij Poortugal Metro) kiest op ‘Bewerken’, dan klik je bovenaan op tabblad ‘Ouder-relaties’. Als dat leeg is, dan linksonder klikken op ‘Herladen’ (daarna annuleren, omdat je lijn 72 niet wilt wijzigen).
Netwerk ‘Bus Rotterdam’ is daarna zichtbaar in lijst met relaties.
Van dat netwerk incomplete leden downloaden, en daarna route_hoofd van 602 toevoegen, bij voorkeur op een gesorteerde plek.

In principe is er voor elke concessie een netwerk-relatie. Welke lijn bij welke concessie behoort, is prima te vinden op de site:
http://wiki.ovinnederland.nl/

Haaa, alweer zoiets onzichtbaars in een database.

Dat sterkt mij in mijn overtuiging dat routerelaties principieel niet thuishoren in OSM.

Het is prima zichtbaar in de database hoor!
Alleen niet direct op www.openstreetmap.org. Maar dat zijn de buslijnen zelf ook niet.

Aanstaande zondag 9 december 2018 worden er weer talloze wijzigingen doorgevoerd in de routes van de buslijnen.
Omdat ik bij toeval in Noord-Brabant ontdekte dat de wijzigingen van december 2017 nog niet waren aangebracht, ben ik dat achterstallig onderhoud gaan uitvoeren en heb ik tegelijkertijd de wijzigingen van 9 december 2018 ook meegenomen.

Zijn er meer mensen die er in andere concessies mee aan de slag gaan ?

Ja, ik ga de buslijnen binnen Fryslân bijwerken.

Ja, Groningen-Drenthe.

Ik wil wel eens een poging daartoe wagen. Hier is een spoorlijn die een andere operator krijgt miv die datum.

Ben gister begonnen om eea voor te bereiden op Voorne Putten waar EBS het van Connexxion gaat overnemen met verkorte routes (aangevuld met belbussen) en diverse lijnen worden omgenummerd.

Ik wil me wel gaan werpen op Zuid-Holland, o.a. het DAV-gebied gaat over van Arriva naar Qbuzz.

Aansluitend heb ik nog een vraagje over het gebruik van de stop_position. Moet dit symbooltje bij elke bushalte gebruikt worden, of alleen bij een begin- en eindhalte van een buslijn. In de provincie Zuid-Holland komt dit bij een heel groot aantal haltes voor, terwijl ik andere gebieden in Nederland alleen bij een begin- en eindpunt dit symbooltje zie en dat verder alleen de ‘platformen’ getagd worden.

Ik was zelf van plan om Delft te doen, waar de hele stadsdienst omgaat vanwege de langdurige afsluiting van de Sebastiaansbrug. Deze wijziging is wel pas in januari en ik zal het dan doen.

Het mag (niet moet) bij elke bushalte. De simpelste manier van een bushalte taggen, is gewoon een highway=bus_stop naast de weg. De meest complete manier is een public_transport=platform en public_transport=stop_position.

#317

Maar dan zo dat er twee dingen zijn: ① de bus_stop naast de weg (in de route-relatie(s) de functie “platform”) , en ② de stop_position op de weg (in de route-relatie(s) de functie “stop”), met de tags:

bus=yes
name=Plaatsnaam, Haltenaam
public_transport=stop_position

Ja, dat bedoelde ik. Bedankt voor de aanvulling.

Volgens mij kwamen de stop_positions in Zuid-Holland al veel voor, omdat veel bushaltes daar ‘verkeerd’ waren getagd op de simpele manier. De highway=bus_stop stond op de weg (dus op de plek van de stop_position) in plaats van naast de weg (platform). In de rest van Nederland was wel correct getagd en ontbreken de stop_positions.

Even ter verduidelijking:

náást de weg:
een node, of way, of vlak, op de plek waar men wacht (of in het geval van alleen een haltepaal: waar de haltepaal staat)


highway=bus_stop <-- oud ("PTv1"), maar rendert wel op de OSM-carto
public_transport=platform <-- nieuw ("PTv2"), maar rendert nu nog niet op OSM-carto

Waarbij bus_stop en platform ook allebei mogen.

op de weg
een node, waar de bus stopt


public_transport=stop_position <-- nieuw ("PTv2"), maar rendert nu nog niet op OSM-carto

Uiteraard moet er minstens één van beide getagd worden, ik doe als ik zin heb zo veel mogelijk beiden maar het is een pokkewerk.

Er zijn heel veel bus_stops op de weg of stop_positions naast de weg geplaatst, maar dat is dus pertinent onjuist.

Ik geef zelf zowel de stop_position en platform bus=yes en name=xxx mee.
In Nederland is het daarbij gebruikelijk om alleen de haltenaam te doen, in België om “plaatsnaam, haltenaam” te doen.
Als je het weet kan op de platform nog ref:IFOPT met een code die begint met “NL:Q:” en dan 8 cijfers (of 2-5 letters voor treinstations) en op de stop_position de ref:IFOPT met “NL:S:”
Als je nog een code:CXX met 5 cijfers vindt: die mag rucksichtlos weg: dat was ooit een interne code bij Connexxion, maar die wordt intern noch extern nog gebruikt en is dus totaal niet verifieerbaar.

Daarbij hou ik zelf zo veel mogelijk in de route relatie aan:

stop1
platform1
stop2
platform2
...
stopN
platformN
route1
...
routeM

Het toevoegen en wijzigen van buslijnen heb ik nu wel enigszins onder de knie, alleen het verwijderen van relaties loopt nog niet zo lekker. In Gorinchem rijdt bus 76 niet meer sinds gisteren en deze relaties, inclusief route_hoofd heb ik verwijderd, alsmede het route_hoofd vanuit de netwerkrelatie, maar toch bijft JOSM daarover zeuren.

Graag hulp gewenst!

Door het hanteren van een bepaalde werkvolgorde heb ik daar geen problemen mee ondervonden. In deze drie hierarchische relaties betekent dat van boven naar beneden werken.

Eerst de route_master verwijderen uit de netwerkrelatie en de netwerkrelatie uploaden.

Vervolgens de route_relaties verwijderen uit de route_master.
De lege route_master verwijderen en de changeset uploaden.

Tenslotte de routerelaties verwijderen en de changeset weer uploaden.

Het lijkt er op dat als je de juiste volgorde aanhoudt dat je ook alles in 1 changeset kunt uploaden.

Nader: proefondervindelijk vastgesteld dat dat niet gaat.
Het moet dus echt in drie stappen.

Nader:
bus lijn 76 is verwijderd.

Ik heb de hele concessie AML (met uitzondering van lijn 180 in Schiphol-Oost, omdat de situatie daar “tijdelijk terugveranderd” is) en ook lijn 385 van concessie Haarlem-IJmond geüpdate.

Concessie Noord-Holland Noord heeft geen wijzigingen (op één halte ergens in een buurtbuslijn na, maar ik was sowieso nog niet klaar met de buurtbussen)