Deze mapper/landgoedeigenaar blijft alle landuse en wegen verwijderen

Ik zou zeggen: Maak duidelijk dat er geen toestemming van de eigenaar nodig is om een gebied in kaart te brengen. Er is alleen toestemming nodig om in het gebied te komen. Als deze persoon doorgaat, dan een block aanvragen bij de DWG.

Inmiddels ben ik middels PB benaderd met privé- telefoonnummer. 'k Vind het niet mijn taak om telefonisch in overleg te gaan en dat OSM geen kantoor houdt met secretaresses. Die van mij krijgt trouwens honger dus ik ga de aardappelen schillen.
Heb het nogmaals uitgelegd en verwezen naar het forum.
Bezwaar over lopende routes kan er niet meer zijn.

Dan blijft nog wel dit pad over. Dat staat nog op access=permissive i.p.v. access=private. Als het verboden toegang is, dan moet het ook op access=private.

Even geen idee of dat op private moet… misschien dat Dick weet waar de routes tot vanmiddag liepen.

Over dat pad ligt geen wandelroute. Het netwerk lag over de oprijlanen naar het huis.

Oke. Dick . bedankt… dan laat ik de rest op permissive staan. Het ging me er nu alleen om dat er geen aanleiding is tot verwijderingssacties. Bij de laatste actie had jij de routes overigens al verplaatst.

Dank voor de inspanningen, heb een PB gestuurd naar de mapper, met daarin oa het volgende

Dat lijkt me een 100% correct en duidelijk bericht!

We zien het resultaat graag! :slight_smile:

Thx :slight_smile: !

Hierop voortbordurend:
dit komt natuurlijk vaker voor bij particuliere landgoederen en ook niet elke landgoedeigenaar zal de tijd/zin/computervaardigheden hebben om zelf te gaan mappen.

Misschien is het een idee om eens contact te leggen met een overkoepelende organisatie van landgoederen zodat zij hun leden kunnen informeren over de mogelijkheden en wellicht kunnen we aanbieden om voor landeigenaren die zelf net willen/kunnen mappen te helpen bij het invoeren als zij de informatie aanleveren op een kaartje of omschrijving?

Dat kan bijvoorbeeld met een apart forumdraadje met “vraag en aanbod”.

Daar wordt de kaart beter van en biedt wellicht ook mogelijkheden voor de landgoederen zelf om in beeld te brengen wat er is en hoe het zit met wel/niet toegankelijke paden / delen.

Zijn er forumleden die daarbij mee zouden willen helpen?

Kwam bijvoorbeeld tegen:
https://www.skbl.nl/over-kbl/kbls-per-provincie/
https://www.landgoedereninoverijssel.nl/ligging-landgoederen.html

Het klinkt heel aardig, maar dan moeten paden die ‘private’ zijn ook duidelijk gerenderd worden en daar hebben we geen invloed op.
De eigenaar van bijv. Rollecate (zie: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.01342/5.72753 ) heeft een klein stukje opengesteld.
Daar heb ik netjes een pad getekend. Het vervolg van het pad heb ik private gemaakt, maar dat is nauwelijks waarneembaar.
Daarom maak ik maar wel ruimte voor paden, maar teken ze in ieder geval niet als doorlopende route…

Pieter… Zou ze gewoon intekenen als er paden lopen en op access=private zetten. De doorsnee gps zal niet routeren, want het staat op slot. Mensen die op een papieren kaart lopen komen vanzelf wel een bord met Art. 461 tegen.
Verder doorbordurend zou het wellicht nodig kunnen zijn voor hulpdiensten in geval van calamiteiten. Dan is zo’n "eigenaar van het bos… " (moet altijd aan dat gezegde denken van die schillen en die dozen) misschien wel blij dat de brandweer direct de juiste paden vindt.
Dus mijn motto is “map what’s on the ground” , maar was dat niet al het motto van OSM.

Het wordt best duidelijk weergegeven op de standaardkaart dat een pad verboden toegang is. Dan wordt het een grijze stippellijn. Voor de duidelijkheid zou dit ook aan de legenda kunnen worden toegevoegd.

Daarnaast is het pad dat op permissive stond blijkbaar inderdaad permissive, maar het is verkeerd ingetekend waardoor mensen dwars door een boomsingel lopen, zie het commentaar van de mapper.

Aangezien ik eigenlijk niet kan weten wat er op de private grond voor paden zijn,
vind ik het vaak verstandiger de ruimte die het pad in neemt maar open te laten.
De ruimte is er in ieder geval wel.

En al hoewel mijn gps meestal wel aanstaat tijdens het wandelen, kijk ik er slechts zelden op.
Braaf achter waypoints aanlopen doe ik in geen geval, dus ik heb area=private en acces=private graag zichtbaar op de kaart.
Net zo goed is het voor mij handig van te voren te kunnen zien of een hek een ingang of een barrière is. :slight_smile:

Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar ik kan de twee stukjes ‘private’ nauwelijks ontwaren.
(Fragment van: https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.01326/5.72754 )

Inmiddels heeft Allroads telefonisch contact gehad met de bewoner van het Landgoed Elsbeek.
Eigenlijk is veel uit frustratie geboren. Het zat hem allemaal heel hoog. Geconfronteerd met mensen die van de achterzijde het “verkeerde” pad inliepen en bij hem en/of zijn buurman in de achtertuin stonden. Dus op privéterrein
Als commentaar werd eens door iemand geopperd dat het pad op “internet” stond. Of dit nu een wandelapp was, een gedownloade track van gpstracks oid of iets met OSM te maken had is natuurlijk de vraag.
Hij kwam er via via achter dat Openstreetmap wel eens de oorzaak zou kunnen zijn en nam rigoureuze maatregelen.
Het terrein werd verwijderd.
Aangezien ik o.a. de startende mappers begeleid heb ik een bericht gestuurd en direct alles teruggedraaid, waarna nogmaals wegen werden verwijderd.
Dat was de reden dat ik het item op het forum heb gezet.
Dat resulteerde weer in meerdere mails van goed bedoelende forumleden.
Dit werd ook veroorzaakt omdat de “eigenaar” een aantal notes op het terrein heeft gezet en dan loopt je mailbox vol.
https://www.openstreetmap.org/#map=16/52.2503/6.9444&layers=N
Allroads heeft proberen uit te leggen dat mensen altijd zelf verantwoordelijkheid zijn voor hun doen en laten. OSM is niet verantwoordelijk voor misdragingen van wandelaars.
Alles is nu gelukkig in rustiger vaarwater. De perceeleigenaar heeft handvatten gekregen hoe zaken aan te passen en zal ook eens met z’n gps rondlopen om e.e.a. te ervaren. Is zelf geocacher. Hij zal kleine aanpassingen uitvoeren, om de kwaliteit van de looproutes te verbeteren. Hij stelde het op prijs dat Allroads contact met hem heeft opgenomen.

Zo zie je dat e.e.a. toch nog een goede wending heeft gekregen.

… en hierbij allroads bedankt voor zijn inspanning…

En het is nog geen eens kerstmis :slight_smile:

Altijd prettig als er misverstanden uit de weg geruimd kunnen worden.

Wat mij betreft is de huidige grijze rendering helemaal goed.
Als je je aandacht erop richt, dan zie je dat er een pad is, maar met een bijzondere rendering die dat Je ziet dat er een pad is,

Vroeger was de rendering van dergelijke paden op de Standard Carto zo opvallend, dat het alle aandacht trok op de kaart, zelfs meer dan de paden waar je wel mag komen (en waar de meeste mensen zich op willen richten)

Mocht je dergelijke paden zelf toch duidelijker willen zien en je vind niet van je gading in de bestaande kaartbeelden, dan kan je zelf een kaartbeeld maken, maar dat is voor de meeste mensen toch wel veel moeite.

En makkelijke tussenoplossing die ik zelf gebruik voor items die ik onderweg wil zien is het maken van een aparte kaartlaag bovenop de gewone kaart in je gps met alleen de items waar jouw aandacht naar uitgaat

Dat kan bijvoorbeeld door het maken van een query in Overpass (simpel snel voorbeeld, kan stuk uitgebreider )
https://overpass-turbo.eu/s/DGh

Die exporteren naar gpx (allemaal losse stukjes, niet handig in je gps) en die met de tool van de onvolprezen JaVaWa omzetten naar een aparte img-kaart voor je Garmin, bijvoorbeeld in hip magenta:
http://www.javawa.nl/imgfromgpx_en.html

Deze kan je dan apart aan en uitzetten naast de gewone kaart.

Ben het eens met Eggie dat het beste is om dergelijke paden gewoon te mappen zoals ze zijn, dan kan iedereen de data weergegevn zoals hem/haar het beste schikt.

Ik kan me de reactie van die persoon heel goed voorstellen. Er staat een pad op de OSM en daar wordt gebruik van gemaakt. Natuurlijk heeft het iets met de OSM te maken. Een pad kan perfect gemapt zijn, maar de maker van een wandelroute kan het pad iets anders interpreteren zodat de gebruiker van de wandelapp niet weet waar hij/zij aan toe is.

Zelf is me dat vorig jaar overkomen. Mijn vrouw had een "stations"wandeling uitgezocht. Ik controleer die wandeling. Een klein gedeelte ging over een ‘toegangsweg’. Toen we die ‘toegangsweg’ hadden bereikt, kon ik die toegangsweg niet als zodanig herkennen. Mijn vrouw en ik stonden voor een oprit van een huis. De oprit was helemaal in dezelfde kleur betegeld. De toegangsweg bleek er niet te zijn. We zijn geen mensen die ongevraagd over een oprit gaan lopen. We hebben onze wandeling aangepast.

Soms lijkt het me goed om paden, etc. die absoluut niet Jan met de pet gebruikt mogen worden, niet te mappen. Het heeft geen zin om onmogelijkheden te mappen. Dan moet de OSM maar iets minder compleet zijn.

Het ligt aan de kaartenmakers dat privéterreinen, gesloten hekken, afrasteringen, enz. zo slecht zichtbaar zijn.
Het zou beter zijn als er vanuit de Osm gemeenschap meer druk op de kaartenmakers gezet werd.
Het lijkt of men tegenwoordig alleen nog maar belangstelling voor poi’s heeft.

Je kan een gebied op private zetten, maar zelfs openstreetmap.org vertikt het om het te renderen.
Tourism:Zoo wordt echter wel gerenderd!