Beginnersvraagjes

In navolging van mapper Waldpyk ben ik landcover=grass en landcover=trees gaan gebruiken (lees: gaan bij-taggen). Losse stukken gras buiten bebouwd gebied, zoals bermen van wegen, doe ik wel alleen met landuse=grass. Binnen de bebouwde kom combineer ik landuse=grass met landcover=grass. Hoe meer een tag wordt gebruikt, hoe groter de kans op rendering, dus je moet ergens beginnen.
Landuse=forest zet ik om naar natural=wood en landcover=trees, in elk geval voor een gebied met bomen dat niet de omvang heeft om het als ā€˜bosā€™ te beschouwen en naamloos is.

Natural is natuurlijk, niet-onderhouden of verwilderd. In mijn gemeente heb ik natural=scrub gebruikt op plaatsen waar gebouwen zijn gesloopt en die bezig zijn over te gaan in bos. Als alles scrub wordt genoemd dan verdwijnt dit onderscheid.

Als je struiken wilt aangeven gebruik dan liever landcover=bushes (proposed) en indien van toepassing over de bestaande landuse.

Landcover: ik gebruik het als bijtag. Ik ga ervanuit dat het binnen niet al te lange tijd standaard gerenderd gaat worden boven landuse. Dus als je dan een groot beheerd bos hebt (default landcover is dan trees) kun je daarbinnen stukken gras taggen met landcover=grass.
Of wat bij mij meer voorkomt: (landcover=)grassvelden op een (landuse=)residential area.

Je kan hierover een leuke discussie houden, maar ik denk dat er veel verschillende opvattingen zullen blijven bestaan.

Steeds meer tags en keys maakt het leven niet eenvoudiger (zeker niet voor de beginner) en de berg data alleen maar groter.
Je kan je sowieso afvragen of men niet heel anders had moeten beginnen, bijv. met tags als:
trees=forest (bosbouw), trees=jungle (oerbos), trees=natural (matig onderhouden bos), grass=meadow (weiland), grass=sport (sportveld), grass=garden (privƩtuin), enz. enz.
Maar ja: gedane zaken nemen geen keer, we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben, tijdig de bakens moeten verzetten en de klippen moeten omzeilen.

Maar wel wil ik graag duidelijkheid over of we zaken zowel met landcover als met landuse/natural e.d. gaan taggen.

Die behoefte aan duidelijkheid begrijp ik en had ik vooral in de periode na mijn eerste beginnersfase. Nu maak ik me er minder druk om. Voor sommige zaken is een duidelijke keuze en consensus wel gewenst en ik houd wel van een discussie. In andere gevallen ontkom je er niet aan dat er verschillende methoden van mappen gebruikt worden voor eenzelfde geval.

Informatiesystemen zijn nooit vanaf het begin helemaal klaar voor alle toekomstige ontwikkelingen. Landuse voldeed in het begin prima. De hoeveelheid informatie en mate van detail is in de loop der jaren flink toegenomen.

Wel of niet landcover bijtaggen? Dat is jouw persoonlijke keuze en inschatting.
Dit jaar zijn er dus in elk geval al drie Nederlandse mappers begonnen om landcover te gebruiken.
Zoals Peter Elderson aangeeft: het lijkt een kwestie van tijd voordat diverse landcover-tags gerenderd gaan worden.
Als het zover is kunnen alle vlakken met zulke landcover-tags in principe massaal worden ontdaan van de landuse-tags, want ze hebben als het ware een oormerk.

Ik ben het met je eens Andries.
Als je ze dubbel tagged kan je de verkeerde tag via een geautomatiseerde handeling wel weghalen.
Als er alleen landcover is en landcover uiteindelijk niet geaccepteerd wordt, valt landcover niet automatisch om te zetten naar landuse, natural of weet ik veel wat.
En als je alleen Landuse behoudt, dan zit je eeuwig met een bosbouwgebied in de gemeenschappelijke tuin. :laughing:

Een beginners tip:

Er handig een bladwijzer paraat te hebben van deze pagina:
https://wiki.openstreetmap.org/w/images/9/99/JOSM_Keyboard_shortcuts_cheat_sheet.png

Bij zoom niveau 19 worden vrije ruimtes naast de paden binnen een bepaald gebied ineens blauw.
Wat heeft dit te betekenen?

Bron: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.04613/5.69216&layers=N

Heb ik iets fout gedaan?

ā€¦ of heel iemand andersā€¦ Zal eens kijken. Blauw doet mij aan water denken.
edit: Ik kan niets geks ā€œmeerā€ ontdekken.

edit2 Het kan in ieder geval geen water zijn anders zie je bomen en water door elkaar.

edit3: In de editmodus is niets te zienā€¦ Het is wel echt een rechthoek. Wellicht heeft de rendering de hik in een ā€œtileā€

Bedankt voor de reactie.
Ik dacht ook dat er iets met de tegel mis zou zijnā€¦

amenity=bench
backrest=yes
colour=brown
material=wood

Is dit een toevoeging voor geocaching of is het echt de bedoeling dat we dit soort dingen invullen en dus ook regelmatig op juistheid gaan controleren?

Niets is de bedoeling dat moet. Dat geldt ook voor Āµ-mapping.

Het is mij niet geheel duidelijk wat het nut is om de kleur en het materiaal van een zitbankje te mappen; naar mijn mening nutteloze informatie - wie selecteert, moe van het wandelen, een bankje gebaseerd op kleur en materiaal? Maar het kan en is niet verboden. Misschien kunnen we ook de tag surface=wet|dry erbij doen; moet je wel regelmatig updaten dan :slight_smile:

Ik zal de laatste zijn die deze informatie toevoegt, controleert of aanvult. Bankjes in een stedelijke omgeving taggen; wat is het nut ervan? Een picknickplaats met bankje in een bos of op de heide, daar kan je als wandelaar wat mee.

Maar als je dan toevallig allergisch bent voor bruine, houten bankjes met een rugleuning: dan blijf je maar staan; of zoekt een ander bankje op.

Welke renderer geeft je als wandelaar overigens deze informatie?

[edit] bijzin toegevoegd.

Persoonlijk vind ik dat als je het laat staan je het ook af en toe moet controleren of het klopt.
Geen opgave lijkt me nog altijd beter dan foutieve opgave.
Dus zou ik het aantal tags beperkt houden.

Maar inderdaad de tag wet/dry zou me welkom zijn.

Dat mag je zelf weten. Ik vul het gewoon in. Wat is daar voor probleem aan? Heeft niets met geocaching te maken.
backrest is redelijk belangrijk omdat dat aangeeft of er een rugleuning is. De rest is minder spannend, al kan het wel uitmaken of de bank van metaal is of van hout. Metalen banken zijn vaak sneller droog en minder vandalismegevoelig.
Aantal seats kan interessant voor groepen zijn. Er zijn tegenwoordig ook kingsize banken.

Orientatie en aantal zitplaatsen ontbreken nog.

Aantal zitplaatsen zit wel in de standaard preset in JOSM. Oriƫntatie niet
Je zou ook nog kunnen denken aan zon of schaduwbank, maar dat wisselt ook weer met de seizoenen en ook nog het uur van de dag :slight_smile:

Latten, planken, gezaagde stammen, bewerkte boomstam, armleuningen, beton, baksteen, mosaic, kunststof, kunststof+metaal, kunststof+beton, zitstenen, draadgaaszitting en rug, herdenkingsbank, halfcirkelvormige bank, Triodosbank, enz. enz.

ā€œtriodos of herdenkingsbankā€

armrest:left=yes nog als tag toevoegen?

shithole=no :laughing:

En inscription=