Beginner, overpass, tags tourism en fixme, collections, bulk edit

Recent heb ik overpass-turbo.eu ontdekt. Deze tool bied mogelijkheden voor het plannen van mijn reizen die ik al langer zoek, maar er lijken wat data kwaliteit issues te zijn. Heb daarom een account aangemaakt om dat ‘even’ op te lossen maar dingen zijn uiteraard wat complexer dan gedacht:) Inmiddels wat rond gekeken en heb verschillende vragen hoewel ik voor sommige van de vragen waarschijnlijk in de documentatie of by overpass moet zijn stel ik ze om te beginnen hier.

Ik probeer via overpass alle touristische attracties te vinden en gebruik daar voor tourism=attraction, maar mis veel data. Mijn idee was daarom om bij een objecten de tourism=attraction tag toe te voegen. Nu ik in de data kijk vraag ik me af of dit wel gewenst is. Ik heb de indruk dat in zijn algemeenheid tourism met een meer specifieke tag wordt gebruikt en tegelijktijd tourism=museum and tourism=attraction toevoegen niet gewenst is en tourism=attraction eigenlijk als een overige categorie gezien moet worde. Is deze conclusie correct?

Als ik overpass query op alleen tourism krijg ik veel meer data dan gewenst, is het mogelijk bepaalde zaken te excluden in de query? Bijvoorbeeld alles met de tag tourism behalve tourism=hotel?

Wat relevant is voor touristen is enigzins subjectief. Is er een definitie wat de tag tourism mag krijgen? Ik ben bijvoorbeeld een pop-podium tegen gekomen met de tourism tag, is dat terecht? Ook een node met tourism tag tegengekomen die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid alleen maar het begin van een snelweg vertegenwoordigd. Wat doe je met zo’n tag, verwijderen of een fixme toevoegen zodat iemand met lokale kennis het beetje twijfel en de tag weg kan halen (wat mogelijk zeer lang duurt)?

Heb ook een aantal tourism tags gezien die aan een collection hangen. Is het in overpass mogelijk om in zo’n geval alleen de collectie te tonen en niet de individuele nodes? Ben in zo’n geval primair geinteresseerd in de touristische attractie zelf en minder in de verschillende onderdelen.

Constateer dat verschillende nodes websites gekoppeld hebben. Tot nu toe alleen de website van de node zelf en een engelse wikipedia pagina gezien. Zijn dit inderdaad de enige websites die gekoppeld worden?

Kwam in overpass ook de tag fixme tegen. Een aantal van deze zaken heb ik inmiddels aangepast. Kwam er een tegen waarin gevraagd werd of het geen twee richtingsverkeer moest zijn. In dit geval was het segment correct een richtingsverkeer en ik heb de fixme verwijderd zonder verder iets aan te passen. Is dit de correcte handelswijze? Degene die de vraag heeft gesteld weet immers niet of het gecheckt is en de vraag kan dus terug komen. (In dit specifieke geval vermoed ik dat het de output van een script was gebaseerd op inconsistentie van twee aansluitende segmenten aangezien ik het aansluitende segment heb veranderd komt de vraag vermoedelijk niet terug)

Ik heb de aanpassingen tot nu toe gemaakt door op openstreetmap het item op te zoeken en aan te passen, maar dat is traag en voelt inefficient aan. Zijn er efficientere manieren om aanpassingen te doen? Het lijkt mij dat het op z’n minst mogelijk moet zijn de query en de aanpassing in dezelfde applicatie te doen. Om fixme tags te corrigeren zou het handig zijn als het op een telefoon werkt zodat aanpassingen ter plaatse gedaan kunnen worden. Voor de tourism tag denk ik aan het exporteren van het zoekresultaat naar csv zodat ze in een spreadsheet bewerkt kunnen worden (vertalingen van de naam, type attractie, websites etc toevoegen) en dan gewijzigde csv weer te uploaden. Bestaan er dergelijke tools? Wat wordt er aanbevolen voor deze soorten gebruik?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden,
Wilco

dat kan hoor:


[out:json][timeout:25];
(
  // query part for: “tourism=* and tourism!=hotel”
  node["tourism"]["tourism"!="hotel"]({{bbox}});
  way["tourism"]["tourism"!="hotel"]({{bbox}});
  relation["tourism"]["tourism"!="hotel"]({{bbox}});
);
out body;
>;
out skel qt;

Je kan het eventueel ook zo doen. Kan handig zijn al je veel dingen uit je resultaten wil filteren:


[out:json][timeout:25];
(
  (
    // query part for: “tourism=*”
    node["tourism"]["tourism"!="hotel"]({{bbox}});
    way["tourism"]["tourism"!="hotel"]({{bbox}});
    relation["tourism"]["tourism"!="hotel"]({{bbox}});
  );
  -
  (
    // query part for: “tourism=hotel”
    node["tourism"="hotel"]({{bbox}});
    way["tourism"="hotel"]({{bbox}});
    relation["tourism"="hotel"]({{bbox}});
  );
);
out body;
>;
out skel qt;

Je kan dit met de JOSM editor wel doen denk ik. Het is enkel voor desktop, maar het kan data laden vanuit overpass (moet wel expert mode eerst aanzetten). CSV bestanden importeren.

Overpass kan als csv bestanden exporten. Het is wel wat omslachtig om te doen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overpass_API/Overpass_QL#CSV_output_mode

Voor het bewerken van losse objecten in JOSM kan het handig zijn als de data eromheen ook geladen is. Deze query geeft bijvoorbeeld alle objecten met fixme tag en alles binnen een straal van 25 meter daar vanaf:


[out:json][timeout:25];
(
  node["fixme"]({{bbox}});
  way["fixme"]({{bbox}});
  relation["fixme"]({{bbox}});
)->.fixmeObjects;

(
  node(around.fixmeObjects:25)({{bbox}});
  way(around.fixmeObjects:25)({{bbox}});
  relation(around.fixmeObjects:25)({{bbox}});
);

out body;
>;
out skel qt;

Op zich wel, zolang je maar weet wat de daadwerkelijke situatie is en daardoor het antwoord op de fixme-vraag weet. Het is wel goed om dan in het commentaar van je wijziging aan te geven waarom je de fixme hebt opgelost. Dus bij deze wijziging een commentaar als ‘Dit fietspad is eenrichtingsverkeer’ in plaats van ‘adding bicycle info’.

Ok, dat werkt perfect.

Zag niet direct een optie om csv te importeren, maar ik ga het verder bekijken ben er nog niet ingedoken.

Bedankt voor de reactie.