Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Ref:Arriva=Opstapper en ref:RMC=Mokumflex?

De tags van operator en network op haltes lijkt me inderdaad overbodig. Weglating voorkomt fouten en veel extra werk door wijzigingen in dienstregelingen en concessieverlening.
En is een vervoerder wel de ‘operator’ van een halte?
En is een halte wel onderdeel van een concessie (network) of is het juister om te zeggen: een halte kan zijn opgenomen in de dienstregeling van een concessie?

Er zijn overigens nog steeds zo’n tienduizend haltes in Nederland met de verouderde tags source=CXX, cxx:code en cxx:id.

Source=CXX zou nog van toepassing kunnen zijn op gegevens binnen concessies in handen van Connexxion (eventueel te vervangen door source=connexxion).

Al die Cxx_code en Cxx_id ruim ik tegelijkertijd ook op bij het toevoegen van ref:IFOPT. :wink:

In een topic op het duitse forum heeft iemand een tool geschreven om buslijnrelaties te analyseren op correctheid.
https://mipv6.de/OSM/analyze-routes/DE-BY-AVV-Analysis.html

Is dat iets om voor Nederlandse buslijnen ook te doen?

Dat lijkt een zeer nuttige tool.
Mijn ervaring tot nog toe is dat bij vele concessies de wijzigingen van de afgelopen twee jaar niet verwerkt zijn.
Maar dat kan deze tool natuurlijk niet controleren.
Met http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=pubtrans_routes&lon=6.46762&lat=52.36963&zoom=14 controleer ik regelmatig of de routes niet onderbroken zijn.
En W-Nederland kleurt helemaal rood van de haltes en stoppositions die niet voldoen aan PTv2.
Bovendien zijn die haltes vaak opgenomen in de routerelatie met een verkeerde role.

Tot zover de treurige toestand van de NL busroutes, hoewel we in vergelijking met omringende landen boven aan staan vwb ongebroken routes.

Op het Rokin in Amsterdam is een opmerking geplaats over de dubbele benaming van het metrostation Rokin.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.37041/4.89296&layers=N

Er is naast de multipolygoon met de naam Rokin ook nog een losse node geplaatst om het metrostation aan te duiden.

Dat roept de vraag op of een station zo’n dubbele vermelding nodig zou hebben.
Die node lijkt mij geheel overbodig en leidt ook tot misverstanden, immers de toegang van de metro is niet op de plaats van die node.
Die node wordt ook nog eens in de routerelaties opgenomen en dat leidt dan weer tot een foutmelding in OSM inspector.
Het is immers geen stop_position of platform.

Mijn gedachte is dan ook om die node te verwijderen.
Wat vinden jullie van die dubbele vermelding op de kaart ?

Het verwijderen van de node lijkt mij het beste. Ik denk dat dit een historie van de aanlegperiode is.

Daarnaast is er een Rus die een veelgebruikte validatietool heeft voor metrolijnen. Helaas houdt hij in discussies en met zijn validator vast aan een aantal zelfbedachte en niet breed community-gedragen aanpassingen/uitbreidingen van het PTv2-schema, waaronder het verplichten van een stationsnode.

Zojuist heb ik in Albrandswaard een nieuwe relatie toegevoegd van buurtbus 602. Dit was voor mij min of meer een oefening om een relatie te maken, maar ik heb wel enige fouten gemaakt. Wie kan mij hiermee helpen?

Link: https://www.openstreetmap.org/relation/8906204 en https://www.openstreetmap.org/relation/8906203

Paar opmerkingen over route Poortugaal Metro naar Rhoon Kwartslaan:

  1. haltes dienen bovenaan te staan in een route-relatie, vóór de wegdelen; als van een halte zowel de stoppositie als het platform opgenomen wordt, dan de stoppositie direct boven het bijbehorende platform; diverse mappers (waaronder ik) nemen enkel de platforms op

  2. bij kruising Groene Kruisweg met Zwaardijk ontbreekt een stukje Groene Kruisweg

  3. volgende stuk Groene Kruisweg strekt zich verder westwaarts uit dan de bedoeling is; de weg moet hier gesplitst worden; kijk uit omdat dit stuk weg ook behoort bij omleidingsroute U23, daarom eerst ook daarvan alle (ontbrekende) leden binnenhalen alvorens te splitsen

  4. Albrandswaardsedijk wordt naar halte Jachthaven heen en weer gereden; die stukken weg moeten dus tweemaal in de route worden opgenomen in de juiste volgorde van heen en weer; JOSM geeft daarover een waarschuwing, dan Ja klikken dat dit de bedoeling is

  5. de rotonde Rhoonse Baan / Portlandse Baan is niet goed geknipt, waardoor ook een niet bedoeld stuk in de route wordt opgenomen; ook hier geldt: alvorens een nieuwe knip te maken, eerst alle (ontbrekende) delen binnenhalen van andere routes die het wegdeel gebruiken

Nog een toevoeging: uiteindelijk moeten zowel de heen- als terugroute onderdeel gaan vormen van een nog te maken relatie route_hoofd, die vervolgens weer lid moet worden van de relatie ‘netwerk Bus Rotterdam’.

Volgens mij ben ik er met de 602 wel zo’n beetje. Alleen ergens heb ik volgens mij een foutje gemaakt met de route_hoofdrelatie. Kan jij dit eens checken HenkL?

Ziet er goed uit zo!

Geschetste probleem komt, omdat je van de ‘terugweg’ (Rhoon Kwartslaan naar Poortugaal Metro) ook een route_master hebt gemaakt. Van die relatie de tag route_master=bus verwijderen en de tag type=route_master wijzigen in type=route; daar trouwens ook nog even de naam corrigeren (begin en eind wisselen).

Sorry, ik heb dit te laat gezien.
Naar aanleiding van de foutmelding in OSM inspector had ik die route al gecorrigeerd.

De route_master van lijn 602 moet nu alleen nog lid gemaakt worden van de netwerk-relatie ‘Bus Rotterdam’, om het af te maken.

Ja, dat is natuurlijk wel waar, maar

  1. Hoe weet ik dat die netwerk-relatie bestaat ? en
  2. Waar kan ik die dan vinden ?

Wat ik verder ook download van die omgeving, ik zie die netwerk-relatie nooit verschijnen.

Als je bij een andere eerder ingevoerde route_hoofd (in dit geval bijvoorbeeld lijn 72 bij Poortugal Metro) kiest op ‘Bewerken’, dan klik je bovenaan op tabblad ‘Ouder-relaties’. Als dat leeg is, dan linksonder klikken op ‘Herladen’ (daarna annuleren, omdat je lijn 72 niet wilt wijzigen).
Netwerk ‘Bus Rotterdam’ is daarna zichtbaar in lijst met relaties.
Van dat netwerk incomplete leden downloaden, en daarna route_hoofd van 602 toevoegen, bij voorkeur op een gesorteerde plek.

In principe is er voor elke concessie een netwerk-relatie. Welke lijn bij welke concessie behoort, is prima te vinden op de site:
http://wiki.ovinnederland.nl/

Haaa, alweer zoiets onzichtbaars in een database.

Dat sterkt mij in mijn overtuiging dat routerelaties principieel niet thuishoren in OSM.

Het is prima zichtbaar in de database hoor!
Alleen niet direct op www.openstreetmap.org. Maar dat zijn de buslijnen zelf ook niet.

Aanstaande zondag 9 december 2018 worden er weer talloze wijzigingen doorgevoerd in de routes van de buslijnen.
Omdat ik bij toeval in Noord-Brabant ontdekte dat de wijzigingen van december 2017 nog niet waren aangebracht, ben ik dat achterstallig onderhoud gaan uitvoeren en heb ik tegelijkertijd de wijzigingen van 9 december 2018 ook meegenomen.

Zijn er meer mensen die er in andere concessies mee aan de slag gaan ?

Ja, ik ga de buslijnen binnen Fryslân bijwerken.