Landuse overlap

Zeker, meestal kun je die als buurt of wijk markeren. Zoals deze: De Zwette II (buurt), of De Hemrik (wijk).

Dat het een industriegebied is maak je dan op uit de landuse=industrial vlakken; je hoeft het niet expliciet aan te geven. Een wijk kan immers ook een mix van huizen, kantoren, en industrie bevatten. Bij een woonbuurt vervult landuse=residential dus dezelfde rol: landgebruik markeren. De place=* tag geeft aan dat iets een benoemde buurt/wijk/gebied/stadsdeel is.

Landuse-vlakken kunnen wel een naam hebben, maar dat is handiger voor kleine vlakken zoals een winkelgebied of zo.

Update

Er is nu eindelijk een testversie van de plugin beschikbaar om te downloaden. Het werkt nu stabiel genoeg. Maar er kunnen nog steeds wat bugs in zitten (en ctrl+z werkt nog niet helemaal ideaal). Als je iets getekend hebt eerst uploaden en dan pas uitsnijden om eventueel frustratie te voorkomen!

Download link:
Verwijderd

Op dit moment heeft de plugin de volgende acties:

Cutout polygon:
Snijd de geselecteerde polygonen uit in het landschap. Voor nu kan het alleen stukken met bepaalde landuse of natural tags uitsnijden.

Voor het uitsnijden van multipolygonen moet je de relatie selecteren. Als je alleen de outer way selecteerd dan doet hij alsof er geen gaten in zitten.

Multipolygonen waar ways uit meerdere stukken bestaan werken niet.
Multipolygonen met aangrenzende inner polygonen werken ook niet:

Split polygon:
Doet hetzelfde als de split object actie uit utilsplugin2. Maar dan werkt het ook voor multipolygonen.

Er zijn nog heel wat dingen die ik wil veranderen/toevoegen zoals de optie geven om zelf te keizen welke landuse wel en niet uit te snijden. Maar dat komt later nog wel. Het is ook wel lang genoeg dat ik er al mee bezig ben.

Voor nu moet je hem nog handmatig installeren. De bedoeling is ook dat al hij helemaal af is hij ook gewoon bij de plugin database staat. Maar tot die tijd plaats ik de link om te downloaden gewoon hier op het forum. Als er nog suggesties of dergelijk zijn hoor ik het graag.

Note:
Ik raad iedereen aan om niet als een malle al het overlappende water van o.a. Padvinder uit te gaan snijden. Ik heb zelf een andere tool waarmee ik nu makkelijk land en water importeer in Tilburg. Die wil ik aanpassen om het mogelijk te maken uit de BGT te importeren. Bijvoorbeeld gebruikt te worden bij de BGT rijnland water import van Multimodaal. Het is nou eenmaal makkelijker om bestaand water met dat uit de BGT te vervangen als er geen gaten in het gras zitten :wink:

**Release Update: Plugin is nu beschikbaar!
**

Het uitsnijden van polygonen werkt nu goed. Alle fouten zijn er nu wel uitgehaald. Dat betekend dus ook dat hij vanaf nu gewoon te downloaden/gebruiken is.

De plugin is nu te installeren via de plugin settings in JOSM. Hij is te vinden onder de naam PolygonCutOut.

Bedankt.
Je weet dat er na de CutOut losse tagloze nodes overblijven, die na validatie verwijdert kunnen worden.
Bewust zo gedaan?

Het is idd een bewuste keuze geweest.

Vooral omdat ik het belangrijk vind dat de validator gebruikt word om het resultaat te controleren. De validator is gewoon de manier om de losse nodes te vinden en automatisch weg te gooien. Het is een soort stok achter de deur om iedereen aan te moedigen het resultaat te checken.

Fouten kunnen onstaan door bijvoorbeeld bestaande polygonen die al niet helemaal correct zijn. Deze fouten zijn bijna nooit zichtbaar en enkel de validator kan ze vinden. Denk vooral aan gesloten wegen die tussen polygonen in liggen of een polygoon met maar 2 nodes. Ze hebben een oppervlak van 0 dus je ziet ze niet zomaar.

Verder is het is ook omdat als je bijvoorbeeld overpass gebruikt om alleen de data te downloaden die je nodig hebt, dat het dan kan zijn dat je automatisch nodes weggooit die bijvoorbeeld vastzitten aan iets wat je niet gedownload hebt.

Plugin versie update

  • Actie ongedaanmaken (ctrl-z) werkt nu zoals het hoort.

  • Blacklist voor tags als leisure, man_made, bounday.

  • Inverse variant op het uitsnijden toegevoegd:

Werkt prima! Ik heb er veel plezier van.
Bedankt!

Werkt super deze plugin geweldig! :slight_smile: :sunglasses:
Kan ik iedereen aanbevelen.

Ik ga er ook maar eens mee aan de slag!
Wat betreft het gebruik en overlap van allerlei landuse/natural/landcover-vlakken haal ik uit dit draadje niet echt een consensus. Kan aan mij liggen, maar ik heb net alles nog een keer nagelezen en ik ben nu juist minder zeker van hoe het kan en moet dan daarvóór.

Wat bedoel je?
Ik gebruikte de plug-in om wat mooie sloten uit de omringende landuse te knippen.

Even los van de plugin, was de vraag gesteld of er consensus is over wat mag wat overlappen. Er zijn daarover wel gedachten geformuleerd, maar ik zie geen duidelijke consensus.

Ik vind dat niet terug in de discussie. Het ging uitsluitend over de vraag wat er door de plugin wel of niet moet worden uitgesneden.

Ik heb er ook eens over na zitten denken. Het is best een lastig geval eigenlijk (vind ik).

De vraag is dus: wat mag overlappen?

Ik zat in deze richting te denken: als natural=* bepaalde landuse=* percelen van elkaar scheidt, dan mag het niet overlappen. In alle andere gevallen wel.
Nu ik het zo lees vind ik het niet echt een heel duidelijke stelling van mijzelf… Ehm, even een voorbeeld.

Stel er loopt ergens een rivier door een stuk farmland. Het Reitdiep bij Aduarderzijl bijvoorbeeld: https://www.openstreetmap.org/#map=16/53.3216/6.4709
Dat is toch een bepaald obstakel, daar kom je niet zo 123 doorheen. Verder is een landbouwperceel met landuse=farmland één afzonderlijk ding, ik bedoel: heel Noord Groningen wordt ook niet als één groot stuk landuse=farmland gemapt.
Je kan in deze situatie duidelijk zien waar het stuk *farmland *ophoudt: bij het water. Het water hoort hier niet bij het farmland. In zo’n geval zou het niet mogen overlappen.

Maar stel er loopt ergens een watertje door een industrieterrein, dan mag dat wel overlappen. Een industrieterrein is meer een naam die wij mensen aan een bepaald gebied geven, waar de grens nu overgaat in bewoonbaar gebied, of iets dergelijks, is niet altijd even duidelijk (toch?). Het is meer een vak dat aangeeft: alles wat in dit vak ligt beschouwen we als industrieterrein. Als daar een watertje doorheen loopt houdt het industriegebied niet ineens op naar mijn mening. Met *residental *is het eigenlijk hetzelfde, dat geeft ook alleen maar aan dat daar bewoonbaar gebied is.

Als het natural=* onderdeel is van een bepaalde area of een industriegebied, dan mag het elkaar overlappen. Als het een losstaand iets is en bepaalde landuses van elkaar scheidt of een grens vormt, dan mag het niet overlappen.

Wat vinden jullie hiervan, is dit een idee? Aanvullingen, kritiek, suggesties, alles is welkom!

[EDIT]
Als natural=* een door mensen aangewezen gebied doorkruist, dan mag het overlappen. Als natural=* een fysiek iets doorkruist of een grens vormt met een fysiek iets, dan mag het niet overlappen.

Even kort door de bocht …landuse= industrial en residential, Leisure=park zijn transparanten. Die kun je gewoon over water en land heen leggen. Ze overlappen. De plugin van KiaTIX houdt daar al rekening mee. KiaTIX heeft ook via het forum daar advies over gevraagd en gekregen.
Water en landuse… grass, forest e.d. mag niet overlappen. Daar is echt wel consensus over. Water en forest zou je anders door elkaar zien.
De plugin neemt veel werk uithanden. Wanneer je de perceelgrens in het midden van het water legt en de plugin draait kun je de boel keurig uitsnijden. Daarna draai je de Validator en verwijder je mbv “herstel” de lege nodes die overblijven.

Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen :).
Ik ga die plugin ook eens downloaden, ben benieuwd.

Hallo Kiaatix,

Marc Gemis vroeg me of dit al gemeld was in WeeklyOSM en dat was niet het geval, dus daar ga ik nu voor zorgen. Ik moet 'm zelf nog uittesten.
Wat ik niet terug vind, is de broncode. Overweeg je om 'm te releasen als vrije software onder een open source licentie? Of is het closed source?

mvg,

Polyglot

Het idee is om de code vrij beschikbaar te maken als de plugin helemaal goed werkt. Ik weet dat het nu soms nog niet helemaal goed werkt. Alleen wanneer dat is durf ik niet te zeggen…

Het had eigenlijk al gefixed moeten zijn. Maar er waren wat technische problemen (lokale versiegeschiedenis corrupt geraakt) waardoor ik eigenlijk de motivatie verloren had.

Maargoed, als blijkt dat er genoeg interesse is naar de cutout plugin dan kan dat ook weer voor extra motivatie zorgen natuurlijk.

Het kan dan juist een idee zijn de code beschikbaar te maken.
Dan kunnen anderen er fris van de lever naar kijken en mogelijk met ideeën komen.
In mijn carrière als software designer heeft het vaak goed gewerkt om collega’s naar je software te laten kijken. Reviewen heet dat, geloof ik :slight_smile:

In dit geval kan ik in ieder geval niet helpen. Ik kan ongeveer Java lezen, maar dan houdt het ook op.
Ik ben meer een fossiel uit de Cobol/Pascal tijd :slight_smile:

Ik gebruik de plug-in bijna dagelijks en ik moet zeggen, het bevalt me uitstekend.
In het begin werd ik nog al eens verrast door onverwachte meevallertjes, zoals in de omgang met een multipolygoon en slechts een enkele keer door een onverwacht minder positief resultaat. Echte fouten heb ik niet kunnen ontdekken.

Het achterlaten van ongebruikte nodes is een verschijnsel waar bewust voor gekozen is, maar waardoor minder nauwgezette werkers miinder acht zullen gaan slaan op de resultaten van de validatie. Dat heeft dan weer gevolgen als het zelfde gebied later door anderen bewerkt gaat worden.

Hallo KiaaTiX,

Als je van plan bent om de code vrij te geven, hoef je niet te wachten tot deze perfect is. Code is eigenlijk nooit ‘af’. Je zal altijd nog wel zaken vinden die beter kunnen.

Ik kijk er alleszins naar uit om de code eens te bekijken. Ik kan er waarschijnlijk wel wat van leren.

mvg,

Jo