Beginnersvraagjes

De quote

is niet van mij, maar van Eggie.

Ere wie ere toekomt :wink:

Grenzen van de Ginkelse Heide los gemaakt.
Tag Landuse=military toegevoegd
Zuid grens met behulp van RijkPloeg aangepast.

Is er ook een betrouwbare bron waar je dit soort gebiedsgrenzen vandaan kunt halen?
De Sysselt of Sijsselt de Edese hei en diverse andere gebieden moeten ook nog gedaan worden. :frowning:

… maar Pieter… het hoeft vandaag niet af… :slight_smile:

Troost je.
Dat lukt ook niet.

Heb ik het goed en is er geen noodzaak voor een multipolygoon bij een grens?

Lijkt me geen noodzaak. Wanneer je zoiets tegenkomt kun je kijken wat er nog meer bijhoort door op de mp te klikken. Er zijn ook mappers die gebroken polygonen herstellen en dan wordt het per abuis een multipolygoon.
Maar ik zou het voorbeeld moeten zien om te zeggen wat er aan de hand is.

Niet op voorhand inderdaad,
maar als de way meer dan 2.000 (?) nodes heeft, dan moet dat
als het element al heel duidelijk wordt begrensd door een aantal aansluitende losse ways (niet higways) dan zou het in bepaalde gevallen wel handig kunnen zijn ipv intekenen nieuwe way er valk naast die dan weer per ongeluk wordt vastgeplakt etc… Ligt zoals eggie zegt ook aan de situatie.zou het

Bedankt.

Gebied Vlinderdas gemaakt en Noord-Ginkel aangepast.
Maar ja, daar is op kaart (zie: https://www.openstreetmap.org/#map=14/52.0498/5.7468 ) natuurlijk niets van te zien.

Mogen verschillende area’s wel lijnstukken gemeenschappelijk hebben of is het toch handiger ze helemaal los van andere area’s te houden?

Zelf zou ik het simpel houden zodat het altijd later weer bewerkt kan worden. Hoe meer je combineert en plakt hoe lastiger het later wordt om zaken aan te passen… en ja… area is yes zal geen naam renderen.
place= locality wel … of een van de andere aangedragen oplossingen.
Kan even zo niet zien welke tags je hebt gebruikt.

edit
Ginkelse Heide zie ik trouwens wel als naam renderen, maar dat waarschijnlijk door dat oefenterrein.

Inderdaad militaire oefenterreinen renderen wel.

Bedankt voor de reactie. Ik had de grenzen al apart van elkaar gehouden.

place=locality vind ik netjes voor kleine postzegeltjes, maar voor grotere gebieden wil je graag dat de tekst leesbaar is op een ander zoomniveau dan voor kleinere gebieden.
Zoals eerder gezegd ik vind toch dat ‘de verenigde mappers’ druk uit moeten oefenen op dat gebieden als de Veluwe, Het Gooi, Noord-Oostpolder, en ook Gelderland, Overijssel, enz. of Nederland, Duitsland, enz. bij de juiste zoomfactor leesbaar op de kaart verschijnen.

Waarom plaatsnamen en wijken wel en ook gebieden met een bijzondere status wel, maar andere gebieden niet?

Is trouwens een hulpmiddel om reeds bestaande lijnen netjes op gelijke afstand van elkaar te brengen?

Ik zit in een gebied waar nog al veel wegen niet netjes tussen de gebieden in liggen, maar er dwars over heen gelegd zijn.
Het is nu wel makkelijker geworden er een strookje ‘tussen uit te knippen’ maar ik blijf het lastig vinden de strook overal even breed te houden en de verschillende stroken steeds min of meer dezelfde breedte te geven.
Iemand een tip?

In JOSM ► Tools ► align nodes in line Sneltoets “L”
Selecteer de nodes die in lijn gelegd moeten worden, druk op L

Nee dan staan alle knopen op één en dezelfde lijn.
Even een eenvoudig voorbeeld.

Stel je hebt de grijze lijnen, maar je wilt dat het er uit gaat zien als de rode lijnen.
Dus de rechter helft van de grijze moet zich richten naar de linker zo dat je als resultaat de rode lijnen krijgt.

Nu gaat dat redelijk eenvoudig zolang er geen al te sterke bocht in de lijn zit. (Zoals hier met de grijze lijnen)
Je tekent de linkse, zet je cursor er naast en drukt op ctrl+d. Er wordt dan een kopie van de lijn er naast geplaatst.

Die truc gaat echter niet meer op bij een flinke bocht.
Grijs het resultaat van ctrl+d, terwijl ik het rode resultaat zou willen hebben.
In ACAD noemt men dat (geloof ik) copy with offset.

Linker lijn selecteren, dan Shift + P; maakt een kopie bovenop origineel. Met muis geselecteerde duplicaat verplaatsen, wordt dan uitgerekt of ingekrompen tot een nieuwe lijn parallel aan origineel.
Je kunt dit alleen gebruiken om een nieuw stuk parallelweg te maken, niet om bestaande parallel te trekken.

Zie: https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/Parallel

Prima! Geweldig.
Ik zie dat de lineaal onderaan het scherm ook nog de afstand tussen de lijnen aan geeft.
Mooier kan het niet.

Bedankt!

Mooi, maar waar vind ik die in de menustructuur van JOSM?

Staat niet in de menustructuur, maar in de linker kantlijn (working modes)

Nooit te oud om te leren… :slight_smile:

Hoi Mappers,

Ik ben ineens ook flink aan de gang gegaan, veel te hard eigenlijk, en heb al heet wat correcties gehad van eggie.
Ik heb heel wat fouten gemaakt, en leer dat er echt wel wat meer bij komt kijken, zeker m.b.t. de juiste tags,
verknopingen van wegen, enz.
Maar nu heb ik gisteren dit pad van de weg er boven tot het huisje over de Duitse grens toegevoegd:

Ik heb dit door een gebied getekend, wat voor zover ik weet niet echt gewenst is.
De witte stroken die het bos in lopen en dan stoppen, zijn inderdaad vrije plekken waat het pad duidelijk loopt.
Aan het eind van de vrije strook loopt het pad tussen de bomen door, langs de grenspaal Duitsland in tot bij de picknicktafel.

Is dit dan wel juist uitgevoerd, of is dit “niet netjes”, of zelfs fout?

Het gaat om >deze< locatie.