Beginnersvraagjes

Leuke discussie, maar een duidelijke richtlijn voor hoe je in de diverse voorkomende gevallen er voor kan zorgen dat er een naam in een bepaald gebied verschijnt is het niet.
Ik zie bijv. Landuse: residential, met daarin gebouwen, maar ook stukken landuse:forest, om aan een woonwijk een naam te geven
of Area:yes Toponym:forest om een bos, bestaande uit een verzameling, paden, wegen, polygonen en multipolygonen een naam te geven, maar kan je nu ook nog binnen een dergelijk gebied de zaak weer onderverdelen.
Ook leisure=nature_reserve is slechts beperkt toepasbaar in zo een geval.

Ik meen ergens in de engelstalige discussies ook al de suggestie tegengekomen te zijn namen aan losse nodes, aan punten, op te hangen.
Ik ben echter even kwijt waar die duscussie was (de laatste dagen een beetje veel gelezen) en of de naam dan ook in de meeste gevallen gerenderd zal worden. Dat laatste is natuurlijk wel de bedoeling.

In veel gevallen wordt er een hek op de kaart geplaatst alleen maar ten teken dat auto’s er niet door kunnen en zou een ‘barrier’ in combinatie met een ‘entrance’ (voor voetgangers/fietsers) juister zijn.

Nu zit ik met het probleem dat er wel een hek is, maar dat het (voor mensen zonder sleutel) altijd dicht is, waar je ook niet langs kan lopen, maar wat wel van twee kanten af over de openbare weg bereikt kan worden.
Gewoon de weg of ‘track’ onderbreken?

gate zetten op een node op de weg met access=private

Bedankt daar zat ik ook al aan te denken, maar geeft dat een zichtbaar resultaat?
Is er ergens op de kaart een toepassing van die combinatie te vinden?

Gate is een ≠ teken. Access=private verschilt per type weg. Soms een andere kleur, soms licht grijze streepjes, etc… Toepassing van die combinatie in Gouda. http://overpass-turbo.eu/ is een leuke website om elementen met bepaalde tags te vinden.

Bedankt voor de reactie. Ik zal eens kijken of ik met ‘overpass’ wat kan vinden.

Het probleem is dus dat je van twee kanten tot het hek kan lopen.
Maar je kan er niet doorheen. Je kan er wel overklimmen, maar er is geen overstap!
Als je een wandeltocht wilt uitzetten voor enige tientallen mensen (en dat wilde men met de airborne herdenking) dan is dat een onoverkomelijke hindernis.

Klinkt als een access=no

imho in dit geval private omdat Pieter aangaf dat mensen, die een sleutel hebben, het hek wel open kunnen doen.

Hoe het ook zij: het moet voor de gebruiker van de kaart duidelijk zijn wat voor een obstakel hij of zij op zijn of haar weg vindt.
In voornoemd geval kan je alleen aan het hek zelf en niet aan de aansluitende wegen zien, of je er door kan of niet.
Ik betwijfel dus of dat op de kaart zichtbaar zal zijn.

Niet alles wat volgens consensus is overeengekomen, zal zichtbaar op de kaart verschijnen.

Wel kan volgens deze consensus door de kaartmakers, er iets nuttigs mee gedaan worden.

Als er geen afspraken zouden zijn, konden er ook geen kaarten gemaakt worden met OSM data.

https://taginfo.openstreetmap.org/keys/gate#values

Geeft als value mogelijkheid ‘locked’, ‘closed’ en vreemd genoeg ook ‘no’.
(‘barrier’ en ‘fence’ buiten beschouwing gelaten).

Een paar gevallen van gate=locked (op een node) bekeken maar het lijkt geen effect op het renderen
of het plannen van routes te hebben.
Het ziet er naar uit dat een kleine onderbreking van de weg, wat een gesloten hek ook feitelijk is,
het enige alternatief is, waarmee men zichtbaar kan aangeven dat men er niet door kan.

De kaart waar wij mee werken is niet meer dan een voorbeeld van hoe OSM gerenderd kan worden. Iedere applicatie gaat op een andere manier met onze gegevens om. Als we ons daarop zouden richten dan komt er geen tag meer op de kaart te staan. Dat geldt ook voor navigators en alle andere applicaties.

Wij zijn het leidende principe en de renderer en andere applicaties zijn volgend. Daarom staat er in de Wiki: “be bold.” Wij zijn pioniers en wij hoeven niet achterom te kijken of de rest ons kan bijhouden.

Daar heb je gelijk in.
Tegelijkertijd doe je dit alles om anderen een plezier te doen.
Het plaatsen van informatie die nooit door iemand gezien of gebruikt zal worden,
werkt dan niet erg stimulerend. Maar…er valt best mee te leven.

Dat brengt me bij de vraag, welke site rendert OSM het meest volledig of het meest zinnig?
Echter dat; is misschien een hoofdstuk apart?

JOSM

:lol: Dat had ik gemerkt.
Ik was dus vergeten “in de browser” aan mijn vraag toe te voegen. :wink:

https://www.openstreetmap.org/node/4097905058

Toont in JOSM een geel rechthoekje met een soort verkeersbord. Waarom?

Tag waarschuwing.
Selecteer node, (rood) , druk op validatie, nu alleen voor node.
Dan krijg je de melding dat wood niet op een node kan.

Bedankt!
Alweer wat geleerd!

Er wordt op sommige plaatsen gesuggereerd dat landuse=residential de bebouwde kom aangeeft terwijl dat volgens mij niet klopt. Ik ben dat ook nog nergens in de wiki tegengekomen.

“The extent of the area should mark the boundary of known residential use, not the extent of the whole town or village.”