Welkom!

Welkom Timo.

Een advies: als je serieus wil mappen: stap zo snel mogelijk over op JOSM!

Martin, ook uit het zuiden :slight_smile:

Welkom Timo… Kijk even hier… Goed advies van Martin
editor josm stap voor stap
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=53710

… en vragen staat hier altijd vrij…

Welkom Timo!
Het heeft even mogen duren maar daarvoor ben je niet minder welkom. Stap idd zsm over naar JOSM en gebruik de zoekfunctie op het forum, daar vind je al heel veel antwoorden op eventuele vragen.

Afrekenen op fouten doen we hier niet, dus stel gerust je vragen!

Hallo allen,
Ik zal me voorstellen, ik ben Marcel Pol uit Zwolle. Ik wil graag bijdragen aan OSM, ik zou willen dat OSM betere kaarten heeft dan de commerciele aanbieders :slight_smile:
Voor nu richt ik me op het toevoegen van namen in Zwolle en omgeving. Er is genoeg te doen.
Ik heb wel een achtergrond in open source / free software, en het community-idee kan ik erg waarderen.
Dankzij eggie ben ik al begonnen met JOSM.

Welkom Timo!
Herkenbaar wel… ik fietste als jongeling ook al graag in de wijde omgeving en bestudeerde graag landkaarten.
Je bent stap voor stap aan het ontdekken en leren. Je gaat vast nog veel plezier beleven aan OSM en veel nuttige bijdragen leveren.

Welkom Marcel!
Klinkt enthousiast. Mooi dat je ziet dat er genoeg te doen is, hoe goed gevuld een OSM-kaart in eerste instantie ook mag lijken.
Al met JOSM aan de slag is top. Dat betaalt zich snel uit.

Hi Welkom allemaal,

Jullie kunnen ook iets over jezelf vertellen in de wie-wat-waar forum topic:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=61662

Dan komen jullie ook op de overzichtskaart en zijn jullie makkelijker te vinden als lokale mappers.

Veel plezer op OSM en op deze forum!
Jimiiee

(Korte dienstmededeling) Ik heb zojuist mijn naam veranderd van observer naar goedegazelle. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik een Engelse naam hed gekozen.

Ik heb je naamsverandering doorgevoerd in Het wie-wat-waar overzichtstopic.

Even voorstellen. Ik ben Pieter, vijfenzestigplusser uit Ede die geregeld wandelt en graag van te voren al bepaalt welk pad me langs de mooiste plekjes voert. Ik gebruik geregeld OsmAnd en ontdekte daardoor dat er hier en daar hinderlijke hiaten of foutjes in de kaarten zitten. Hopelijk kan ik helpen ze op te lossen.

Welkom Pieter! Wandelaars komen vaak hiaten tegen, omdat je op heel veel plekken kan wandelen zonder dat er een weg hoeft te zijn.

Ken je de wandelwiki al? https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes

Als je (delen van) bestaande LAW’s, SP’s of andere gemarkeerde wandelingen loopt, is mijn verzoek om eventuele wijzigingen die je op de weg tegenkomt gelijk in OSM te zetten en dan de survey:date voor dat deel aan te passen.

Neemt OSMand ook de daadwerkelijk afgelegde route op als gpx? Want dat helpt enorm bij het invoeren van wijzigingen!

Als je de plugin “triprecording” inschakelt en de route opneemt wel.
Zie:
http://osmand.net/features/trip-recording-plugin

Gpx opnemen lukt prima. Ik kies daarna Opslaan. Het zal wel aan mij liggen, maar ik krijg geen keuze wat ik met het bestand moet doen, en ik zie het bestand nergens terug! Bij Geotracker krijg ik een rijtje tracks, tik ik bij eentje op Delen, dan kan ik uit ca 10 opties kiezen en dan gebeurt dat ook.

Het wordt inderdaad op een wat vreemde plaats opgeslagen.
je telefoon of sd kaartje en dan Android/data/net.osmand/tracks/

Gevonden. Maar dan blijf ik dus Geotracker gebruiken, véél makkelijker.

Geotracker heeft geen ofline maps lees ik, niet echt bruikbaar dus voor mij hier in de bergen

Maakt voor mij niet uit, ik track er alleen maar mee. Zodra ik data heb verschijnt de kaart erbij. Voor routeren gebruik ik andere tools met offline mogelijkheden. Meestal het garmin dingetje voor de fiets, die doet het ook prima bij wandelen. Die neemt ook het spoor op, maar ook daaar: Geotracker is veel makkelijker met de resulterende gpx. Delen, kies gpx, kies Google Drive, en hoppa, staat klaar voor verwerking in OSM, JOSM, Afstandmeten.
Idem het garmin hardloophorloge, veel lastiger om het bestand ergens heen te krijgen.

Hey, hoi, hallo,

Zo’n 10 jaar geleden (iig nog voor de AND data) een begin gemaakt met het mappen van mijn omgeving voor OSM. Toen de AND donatie kwam heb ik nog wel eens een aanpassing gedaan, maar is het wel gaan sluimeren… Nu heb ik mapillary ontdekt, heb ik een 360 graden camera gekocht en ben ik van plan om m’n omgeving beschikbaar te gaan maken in bolfoto’s.

Daarna/daarmee wil een hobbyproject gaan bouwen voor het dorp waar ik woon! ( Dit zal nog wel een tijdje gaan duren :wink: )

Verder heb ik een ICTbedrijf (welke volgend jaar 20 jaar bestaat) waar ook tot voor kort Google Maps werd gebruikt. Nu had ik al wel eens een vingeroefening gedaan om over te gaan stappen naar OSM… maar ja, druk hè;) Door de aanpassing van het licentiemodel van ome Google heb ik de koe bij de horens gevat en ben ik druk bezig om alles over te zetten naar OSM…

Hallo ik ben Niels,

Bij deze stel ik mijzelf even voor.
Ik ben Niels, woonachtig in de Achterhoek en gebruik OSM al een tijd en vind het super werken.
Ik gebruik OSM ook in mijn GPS apparaatje (Magalan) en werkt super.

Om OSM te helpen wil ik ook wel kaartaanpassingen doen etc.
Ook geprobeerd, maar al keihard teruggefloten doon ene @eggi omdat ik fouten maak.

Ik hoop hier het e.e.a. op te steken hoe het goed te gaan doen ondanks dat ik de tutorial gevolgd heb.

Groet, Niels.

Test? Modderator? Op verzoek probeer ik nog een keer te posten?

Hallo Niels,

Welkom op dit forum!

Je eerste postings op het forum worden - tegen spam - in quarantaine gezet en verschijnen pas als een van de moderators ze goedkeurt.

Dat is nu gebeurd.

Martin